Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Motoristický svátek ve Staré cihelně začíná velkou cenou

Motoristický svátek ve Staré cihelně začíná velkou cenou

GMR Grand Prix – před závodem

Jak je již v posledních letech tradicí, program, který na konci měsíce vyvrcholí závodem 500 mil v Indianapolisu, začíná dva týdny před motoristickým svátkem podnikem na silničním okruhu uvnitř legendárního oválu.

Závod je přitom především produktem analýzy, kterou si v roce 2012 tehdejší vlastníci IndyCar a Indianapolis Motor Speedway objednali, aby zhodnotila, jak zlepšit (nejen finanční) stav série. A návrh počítal právě se závodem uvnitř slavného oválu, byť jím měla sezona vyvrcholit.

Okruh v následujícím roce doznal změn, které měly zvýšit atraktivitu závodů. Vycházelo se z úprav, kterými trať prošla pro Moto GP. Celý vnitřní okruh byl přeasfaltován a změněné byly i některé zatáčky, aby okruh přinášel napínavější závodění.

V roce 2014 se skutečně Velká cena Indianapolisu v kalendáři IndyCar objevila. Nikoliv jako závěrečný závod, jak původně analýza navrhovala, ale dva týdny před Indy500. A jediný případ, kdy od té doby tuto roli neplnila, byl „covidový“ rok 2020. Tehdy se původní kalendář rozpadl na kousky, Indy500 se stěhovala na konec srpna a Velká cena Indianapolisu na 4. červenec, kdy ji IndyCar spárovala se závody NASCAR ve Staré cihelně, což se ukázalo jako velmi dobrý a pro diváky na tribunách atraktivní nápad.

Covidový rok IndyCar naučil ještě jednu podstatnou věc – že stojí za to zkusit v Indianapolisu v jedné sezoně uspořádat více závodů. Původně dvojice závodů během prvního říjnového víkendu nahradila zrušené závody na západním pobřeží, kde virus nabíral na síle.

A tak se do Staré cihelny IndyCar nyní vrací ještě jednou po Indy500, o víkendu, kdy zde závody pořádá NASCAR. Ten totiž v posledních letech přešel z oválu na silniční okruh. Letos tento závod připadá na 12. srpen.

Pokud počítáme výsledky všech závodů IndyCar na silničním okruhu v Indianapolisu, je nejúspěšnějším pilotem Will Power s pěti vítězstvími (a šesti triumfy v kvalifikaci). Tři vítězství má na kontě Simon Pagenaud, po jednom Scott Dixon, Josef Newgarden, Rinus VeeKay, Colton Herta a Alexander Rossi.

Loňský šampion Power zatím letos na vítězství čeká. Minulý závod v Alabamě pro něj přinesl první stupně vítězů, když dojel na třetím místě. Jak už je v posledních letech na úvod sezony IndyCar prakticky tradicí, každý z úvodních čtyř závodů přinesl jiného vítěze. V St. Petersburgu to byl Ericsson, v Texasu Newgarden, v Long Beach Kirkwood a v Alabamě McLaughlin.

Ericsson přijíždí do Indianapolisu jako lídr šampionátu. Jen tři body na něj ale ztrácí Pato O´Ward. Mexičan byl v úvodních dvou závodech k vítězství blízko, dojel ale vždy na druhém místě. Třetí příčka se ztrátou devíti bodů na Ericssona patří Palouovi. McLaughlin ztrácí další dva body. Další čtyři body má pak manko Grosjean, který stále čeká na první vítězství v IndyCar, byť v uplynulých dvou závodech dojel na druhém místě, má na kontě dvě pole position a podle amerických médií se brzy dočká prodloužení smlouvy s týmem Michaela Andrettiho.

Závod se jede už v sobotu večer a to proto, aby týmy měly co nejvíc času připravit vozy na nadcházející tréninky na Indy500, které začnou už v úterý ráno místního času.

Indianapolis Motor Speedway – silniční okruh

Délka okruhu: 2,439 míle (3,925 km), 14 zatáček
Délka závodu: 85 kol, 207,3 mil
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 1:07,7044 v roce 2017
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 1:09,7664
Loňský vítěz závodu: Colton Herta (Andretti Autosport)

Časový harmonogram (SELČ)

Pátek 12. 5.
15:30 – 16:45 – 1. trénink
19:00 – 20:00 – 2. trénink
22:00 – 23:20 – Kvalifikace

Sobota 13. 5.
17:15 – 17:45 – Warm up
21:45 – Start závodu GMR Grand Prix

 

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment