Novinky

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

  • 12.11.2024 Neutral BWT Alpine Team bude od roku 2026 používat pohonnou jednotku a převodovku Mercedes.

Facebook Instagram

Velká cena odstartuje přípravy na Indy500

Velká cena odstartuje přípravy na Indy500

GMR Grand Prix – před závodem

Po volném víkendu opět čeká piloty IndyCar Series závod a tentokrát to není nikde jinde, než na slavném okruhu Indianapolis Motor Speedway. Než ale začnou přípravy na letošní, celkově už 105. ročník slavného závodu na 500 mil, čeká piloty ještě velká cena na Grand Prix okruhu uvnitř 2,5mílového oválu.

Závod bude jubilejním desátým podnikem IndyCar na okruhu v Indianapolisu. O to se výrazně „zasloužil“ loňský, koronavirem zasažený ročník. IndyCar totiž v Indianapolisu vedle Indy500 uspořádala hned tři další závody – Velkou cenu přesunula na 4. červenec a spojila ji se závodem NASCAR.

Když se pak ale kvůli pandemii řádící hlavně na západním pobřeží USA zhroutil závěr sezony, přidala dva podzimní závody první říjnový víkend. I letos se ještě jednou do Staré cihelny vrátí a druhý závod na okruhu uspořádá v polovině srpna opět ve spojitosti se závodem NASCAR.

 Will Power je se čtyřmi vítězstvími nejúspěšnějším pilotem IndyCar na této trati. Foto: IndyCar

Nápad uspořádat další závod v Indianapolisu vycházel z auditu společnosti Boston Consulting Group, kterou si tehdejší vlastník IndyCar, společnost Hulman & Co. najal v roce 2012. Trvalo to ještě téměř dva roky, než se IndyCar rozhodla takový závod uspořádat. Varianty byly dvě – buďto jej spojit s Indy500, nebo jej naplánovat na závěr sezony. Přednost dostala první varianta, a to i proto, že to umožnilo, aby se závodu zúčastnili někteří jezdci, kteří měli v plánu jet jen Indy500. To letos plánuje například Juan Pablo Montoya.

Málokterá trať je spojena s dominancí jednoho týmu, jako je to tady v případě týmu Penske. Ten z předchozích devíti závodů vyhrál sedm. V premiérovém závodě se radoval Simon Pagenaud, ale ještě v barvách týmu Sam Schmidt Motorsports. Vloni červencový závod vyhrál Scott Dixon. Jinak se vždy radoval pilot z týmu Rogera Penskeho – čtyřikrát Will Power, další dvě vítězství přidal Pagenaud a vloni slavil také Josef Newgarden.

Penskeho kvarteto by ale právě v Indianapolisu potřebovalo zabrat. Úvodní čtyři závody přinesly čtyři různé vítěze, z toho dva piloti se radovali z premiérových triumfů (Palou a O´Ward). Ale tým Penske zatím vychází naprázdno. V čele šampionátu je šestinásobný mistr Scott Dixon. Loňský vicemistr Newgarden je díky dvěma druhým místům na čtvrté pozici.

Do kokpitu se vrací Romain Grosjean. Foto: IndyCar

Do kokpitu se tento víkend vrací piloti, kteří na oválech nestartují – Jimmie Johnson, Max Chilton a Romain Grosjean. K týmu Eda Carpentera se tak přesouvá od Carlinu Conor Daly, který zaujal v padoku svým sponzorem, respektive vzkazem, který ponese na bočnicích vozu.

Daly je diabetik, sponzoruje ho společnost, která vyvinula technologii umožňující nahradit insulinové injekce. Na voze nese Daly vzkaz „Tired of Pricks?“ – což má znamenat „Máte po krk píchanců?“, slovo „prick“ je ale v jiném významu také urážka, takže by se dal vzkaz také chápat jako „Máte po krk čur..ů?“

Na startovním roštu se objeví i další pilot, který celou kariéru bojuje s cukrovkou – Charlie Kimball, který odjede oba závody v Indianapolisu ve 3. voze týmu A. J. Foyta. Ten před pár dny oznámil, že v Indy500 bude mít čtyři vozy – přidá ještě jeden pro J. R. Hildebranda. Druhým pilotem, který rozšíří startovní pole, je pak Juan Pablo Montoya. Pětačtyřicetiletý závodník se v IndyCar představí poprvé od roku 2017, kdy také absolvoval oba závody v Indianapolisu. Tehdy to bylo v barvách týmu Penske, teď se představí ve třetím McLarenu.

Indianapolis Motor Speedway (okruh)

Délka okruhu: 2,439 míle (3,925 km), 14 zatáček
Délka závodu: 85 kol (207,3 mil)
První závod: 2014
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) - 1:07,7044 v roce 2017
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 1.10,1779
Loňský vítěz závodu: Scott Dixon (Chip Ganassi Racing)

Časový harmonogram (SELČ):

Pátek 14. 5.
15:30 – 16:15 – 1. trénink
19:00 – 19:45 – 2. trénink
22:30 – Kvalifikace

Sobota 15. 5.
16:45 – 17:15 – Warm up
20:45 – Start závodu GMR Grand Prix

 

Zdroj: Původní materiál redakce, úvodní foto: IndyCar