Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Znovu do Mekky amerického motorsportu

Znovu do Mekky amerického motorsportu

Gallagher Grand Prix – před závodem

Pět závodů zbývá do konce sezony IndyCar Series a ta pokračuje ve velmi ostrém tempu, neboť na nadcházející dva víkendy připadají dva závody. Ten první se jede v Indianapolisu a to na silničním okruhu vybudovaném uvnitř slavného oválu. V posledních letech zde IndyCar závodí hned dvakrát. Jarní, dramatický a deštěm ovlivněný závod vyhrál Colton Herta. Teď piloty čeká odveta.

Druhý závod v Indianapolisu je dítětem covidových omezení. Poprvé totiž IndyCar pořádala více závodů na silničním okruhu ve Staré cihelně právě v roce 2020. A také se konečně podařilo realizovat myšlenku, že by IndyCar mohla sdílet závodní víkend s podnikem NASCAR. Nejprve to v roce 2020 bylo 4. července, tedy na nejvýznamnější americký státní svátek, Den nezávislosti.

V tom roce se na okruh série vrátila ještě ke dvěma podzimním závodům, které nahradily v říjnu ty zrušené na západním pobřeží, kde se zhoršovala epidemiologická situace. Vloni zůstal v kalendáři zachován jen závod spojený s NASCAR, byl ale posunut na půlku srpna. Teď zase mění termín a jede se na konci července.

Ona i myšlenka využívat okruh vytyčený uvnitř oválu pro potřeby Velké ceny USA Formule 1 je poměrně mladá. Respektive objevila se před 10 lety ve zprávě poradenské společnosti, kterou si majitelé série najali, aby vyhodnotila, jak zlepšit jejich obchodní výsledky. Ta navrhovala podzimní závod, kterým by série vyvrcholila.

Do Indianapolisu na silniční okruh zamířil šampionát až o dva roky později a tradičně je Velká cena takovým výkopem příprav na Indy500.

Nejúspěšnějším pilotem je na okruhu v Indianapolisu Will Power. Na kontě má pět vítězství v závodech, počítáme do toho květnový, červencový a srpnový i říjnový termín, a také stejný počet pole position. V obou případech může dosáhnout významného milníku, pokud na své konto přidá ještě jeden zářez. U pole position by se dorovnal Mariovi Andrettimu coby nejúspěšnější jezdec v historii amerických formulí, oba by měli 67 kvalifikačních výher.

Pokud by Power vyhrál, se 42 triumfy v kariéře by se vyrovnal 4. nejúspěšnějšímu pilotovi historie, kterým je Michael Andretti. Před nimi jsou jen s 52 triumfy Mario Andretti a Scott Dixon a s 67 vítězstvími A. J. Foyt. Dixon má tak šanci osamostatnit se na druhém místě historických tabulek.

Zdá se to neuvěřitelné, ale Power i přes své skvělé statistiky má na kontě jen jeden mistrovský titul. K tomu druhému ale může v Indianapolisu nakročit. Lídr šampionátu Ericsson má v čele pořadí jen 8 bodů náskok právě na Powera. Nejlepším Švédovým umístěním v Indianapolisu je 4. místo z letošního květnového závodu. Ví ale také, jaké to je ve Staré cihelně vyhrát, neboť zvítězil v letošní Indy500.

Třetí místo v pořadí šampionátu patří Newgardenovi. Dlouho nebylo jasné, jestli bude v Indianapolisu vůbec startovat. Po nehodě v nedělním závodě v Iowě omdlel, praštil se do hlavy a skončil na pozorování v nemocnici. Ve čtvrtek podstoupil důkladné lékařské vyšetření a kolem půlnoci našeho času přišla od IndyCar zpráva, že jej lékaři uschopnili, aby do prvního tréninku nastoupil. Pak bude následovat další vyšetření, které určí, jestli bude moci startovat v závodě.

Pokud by nestartoval, tým má sice na místě coby náhradníka nasmlouvaného Santina Ferrucciho, s Newgardenovými šancemi na třetí titul by to ale vypadalo bledě. Stejně bodů jako on má také čtvrtý Dixon, jen dva ztrácí pátý Andretti, Palou pak na 6. průběžném místě má manko 8 bodů na Dixona. Španěl ale spíš v posledních týdnech plní stránky novin svým sporem s vlastním týmem o to, jestli za něj bude muset i v příštím roce závodit. I Chip Ganassi je připraven v Indianapolisu případně svého jezdce nahradit. Na místě je kvůli tomu bývalý Andrettiho pilot Ryan Hunter-Reay.

Indianapolis Motor Speedway – silniční okruh

Délka okruhu: 2,439 míle (3,925 km), 14 zatáček
Délka závodu: 85 kol / 207 mil
První závod: 2020 (2014 v květnovém termínu)
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 1:07,7044 v roce 2017
Loňský vítěz (srpnového závodu): Will Power (Team Penske)
Loňské pole position: Pato O´Ward (Arrow McLaren SP) – 1:10,7114

Časový harmonogram (SELČ)

Pátek 29. 7.
15:30 – 17:00 – 1. trénink
19:00 – 20:20 – Kvalifikace

Sobota 30. 7.
14:15 – 14:45 – Warm up
18:30 – Start závodu Gallagher Grand Prix

 

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment