Novinky

  • 08.10.2024 Bad Michael Andretti již neřídí tým Andretti Global, zůstal jako poradce

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

Facebook Instagram

Palou má pole position, Rahal se nekvalifikoval

Palou má pole position, Rahal se nekvalifikoval

107th Indianapolis 500 – 2. den kvalifikace

Nejvyšší průměrná rychlost 33členného pole, nejvyšší průměrná rychlost vítěze pole position a nejmenší odstup mezi prvním a druhým jezdcem – to byla letošní kvalifikace na v pořadí už 107. ročník slavného závodu 500 mil v Indianapolisu.

Pole position získal Španěl Álex Palou. Pro tým Chipa Ganassiho je to třetí kvalifikační triumf v řadě, což se naposledy povedlo týmu Penske na přelomu 80. a 90. let. Z první řady s Palouem odstartují Rinus VeeKay (Ed Carpenter Racing) a Felix Rosenqvist (Arrow McLaren). Naopak jediným jezdcem, který se nekvalifikoval, protože zajel až 34. čas, je Graham Rahal, který tak přesně po třiceti letech napodobil svého otce Bobbyho, tehdy dokonce úřadujícího šampiona CART, který v roce 1993 také neprošel sítem kvalifikace.

Nedělní program začal rozstřelem jezdců, kteří v sobotu skončili na prvních 12 místech. Šest nejrychlejších následně čekal boj o pole position. Hvězdou rozstřelu se stal Santino Ferruci (A.J. Foyt Enterprises), který si za čtyři letmá kola připsal průměrnou rychlost těsně pod hranicí 234 mil/h. Ferrucci byl na dráze jako čtvrtý v pořadí, ale stanovil laťku, kterou dokázal překonat až v sobotu nejrychlejší Rosenqvist.

Třetí byl VeeKay, následovala ho dvojice pilotů Ganassiho stáje – Palou a Dixon, poslední postupová příčka pak připadla na O´Warda. Kvalifikace tak skončila pro Rossiho, Satóa, Kanaana, Ericssona, Pedersena a Powera.

Výsledky kvalifikace první dvanáctky:

p. jezdec tým motor čas odstup
1. Felix Rosenqvist Arrow McLaren Chevrolet 02:33,7927  
2. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet 02:33,9048 + 0.112
3. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:33,9772 + 0.184
4. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 02:33,9916 + 0.199
5. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 02:34,2215 + 0.429
6. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet 02:34,3549 + 0.562
7. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet 02:34,4332 + 0.640
8. Takuma Sató Chip Ganassi Racing Honda 02:34,4416 + 0.649
9. Tony Kanaan Arrow McLaren Chevrolet 02:34,4558 + 0.663
10. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 02:34,5801 + 0.787
11. Benjamin Pedersen A.J. Foyt Enterprises Chevrolet 02:34,7246 + 0.932
12. Will Power Team Penske Chevrolet 02:34,7488 + 0.956

Pak došlo na bratrovražedný souboj o to, kdo se do závodu vůbec dostane. V sobotu si podle pravidel zajistilo místo na roštu 30 jezdců. V Indy500 jich tradičně startuje 33, do závodu jich ale bylo přihlášeno 34, takže následná kvalifikace o poslední řadu měla určit jméno jednoho jezdce, který závod bude sledovat jen jako divák.

Do tohoto souboje spadli tři piloti týmu Rahal Letterman Lanigan Racing – Graham Rahal, Jack Harvey, Christian Lundgaard. Doplnil je Sting Ray Robb (Dale Coyne Racing).

Lundgaard jako první absolvoval svůj kvalifikační pokus. Za něj se zařadil Robb. Harvey byl další a byl znatelně pomalejší, než předešlí dva jezdci. Rahal jej tak svým kvalifikačním pokusem vyšoupnul ze startovního roštu. Harvey pak vyjel na dráhu znovu, ale jen, aby ochladil motor. Jeho další kvalifikační pokus přišel 10 minut před koncem. Tým mohl doufat, že Harvey přeskočí nejen Rahala, ale i Robba, čímž mladého Američana postrčí na konec pole, odkud jej Rahal svým novým pokusem vyhodí.

Jenže Harvey byl, byť těsně, opět nejpomalejší. Zdálo se, že je hotovo. Pro kvalifikační pokus je výhodnější mít vychladlý motor a do konce kvalifikace zbývaly zhruba jen dvě minuty. Tým se ale rozhodl ještě k jednomu zoufalému pokusu, přičemž už věděl, že teď je to Harvey vs. Rahal. Pokud Brit uspěje, nebude mít Rahal šanci na reparát.

Harveyho první kolo bylo pomalejší, než Rahalovo. Brit ale předvedl větší vyrovnanost, přičemž tým mu ve třetím kole poradil změnit nastavení vozu, což velmi pravděpodobně rozhodlo. Třetí kolo totiž bylo rychlejší než to druhé a v součtu nakonec Harvey velmi těsně, ale skočil před Rahala – rozdíl byl 44 desetitisícin!

A pak přišel vrchol v podobě souboje šesti nejrychlejších jezdců o pole position. První stanovil svůj čas O´Ward. Dixon byl o pět tisícin pomalejší a bylo zjevné, že třetí pole position v řadě nezíská. Palou předvedl skvělá čtyři kola a výsledný čas byl rychlejší, než dosavadní vloni ustanovený Dixonův rekord – nejlepší výkon, který předvedl vítěz kvalifikace. Rekord okruhu sice drží Arie Luyendyk, ale jeho kvalifikační počin v roce 1996 nebyl výkon, za který by získal pole position. Předvedl jej totiž až v druhém dni kvalifikace, kdy se již bojovalo o pozice od 21. příčky níž, první dvacítka se kvalifikovala předchozí den.

Další na řadě byl VeeKay a ten zajel také čtyři skvělá kola, ve výsledku byl ale o 4 tisíciny pomalejší než Palou. Ferrucci skončil až za nimi a tak zbýval už jen jeden nejrychlejší v sobotní i v první nedělní kvalifikaci – Rosenqvist. Ale jeho pokus byl o více než šest setin pomalejší a Švéd skončil na třetí příčce.

107. ročník pětistovky v Indianapolisu startuje v neděli 28. května v 18:30 SELČ. Přenos startuje už v 17 hodin.

Kompletní výsledky kvalifikace:

p. jezdec tým motor čas odstup
1. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 02:33,7037  
2. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:33,7077 + 0.004
3. Felix Rosenqvist Arrow McLaren Chevrolet 02:33,7713 + 0.067
4. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet 02:34,0695 + 0.366
5. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet 02:34,4015 + 0.698
6. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 02:34,4066 + 0.703
7. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet 02:34,4332 + 0.729
8. Takuma Sató Chip Ganassi Racing Honda 02:34,4416 + 0.738
9. Tony Kanaan Arrow McLaren Chevrolet 02:34,4558 + 0.752
10. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 02:34,5801 + 0.876
11. Benjamin Pedersen A.J. Foyt Enterprises Chevrolet 02:34,7246 + 1.021
12. Will Power Team Penske Chevrolet 02:34,7488 + 1.045
13. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:34,7128 + 1.009
14. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 02:34,7206 + 1.017
15. Kyle Kirkwood Andretti Autosport Honda 02:34,7311 + 1.027
16. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:34,8833 + 1.179
17. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 02:34,9039 + 1.200
18. Ryan Hunter-Reay Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 02:35,0837 + 1.380
19. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda 02:35,1744 + 1.470
20. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 02:35,2032 + 1.499
21. Colton Herta Andretti Autosport Honda 02:35,2055 + 1.502
22. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda 02:35,2539 + 1.550
23. David Malukas Dale Coyne Racing Honda 02:35,3270 + 1.623
24. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda 02:35,3857 + 1.682
25. Stefan Wilson Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 02:35,4083 + 1.704
26. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda 02:35,6061 + 1.902
27. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing Chevrolet 02:35,6287 + 1.925
28. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet 02:35,7212 + 2.017
29. R. C. Enereson Abel Motorsports Chevrolet 02:35,7574 + 2.053
30. Katherine Leggeová Rahal Letterman Lanigan Honda 02:35,7971 + 2.093
31. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda 02:36,7607 + 3.057
32. Sting Ray Robb Dale Coyne Racing Honda 02:36,8293 + 3.125
33. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda 02:37,0916 + 3.388
34. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 02:37,0960 + 3.392

Pozn: U prvních šesti jezdců jsou zaznamenány výkony ze závěrečné kvalifikace o místa v prvních dvou řadách, u jezdců na pozicích 7. až 12. z rozstřelu 12 nejrychlejších, u jezdců na pozicích 13. až 30. ze sobotní kvalifikace, u zbylých čtyř jezdců pak z rozstřelu o poslední řadu. Graham Rahal se nekvalifikoval

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment