Martins vítězem i navzdory penalizaci, Vestiho přišla kolize draho
F2 na Silverstone – hlavní závod
Martins si po startu z pole position připsal své první vítězství ve F2. Loňského šampiona FIA F3 nezastavila ani pětisekundová penalizace za zisk výhody výjezdem mimo trať v úvodu. Druhý skončil Maloney a třetí Pourchaire, který se na pouhých šest bodů přiblížil lídrovi šampionátu Vestimu. Dán odstoupil po incidentu, v němž skončil závod i pro českého jezdce Staňka.
Díky nejrychlejšímu času v páteční kvalifikaci startoval v neděli z pole position Martins. Za Francouzem se seřadili Maini, Iwasa, Doohan, Bearman, Fittipaldi, Maloney, Pourchaire, Hadjar, Vesti, Nissany, Leclerc, Daruvala, Hauger, Crawford, Staněk, Verschoor, Boschung, Benavides, Novalak, Cordeel a Correa.
Velkou otázkou bylo, jaké na jezdce čeká počasí. V závěru hlavního závodu FIA F3 totiž pršelo. Tento déšť do začátku závodu F2 sice ustál, přesto ale jezdci museli být opatrní. Trať totiž mohla na některých místech stále klouzat.
Ještě před startem zaváděcího kola měl důvod k obavám Vesti. Vedoucí muž šampionátu byl totiž vyšetřován sportovními komisaři za to, že cestou na start způsobil v 11. zatáčce nebezpečnou situaci. Nebylo jasné, o co přesně šlo.
Martins po startu ztratil první místo. Ze třetí příčky se totiž protáhl až do čela Iwasa. Martins se ale nechtěl vzdát a o několik zatáček později se ujal vedení. Dobře odstartoval také Bearman, který se posunul na třetí pozici. Na okamžik se dokonce zdálo, že by mohl využít boje mezi Iwasou a Martinsem. O vydařeném vstupu do závodu nemohl mluvit Maini. Ind se totiž propadl ze druhé příčky na šestou. Přeskočili ho také Fittipaldi s Doohanem. V bodované desítce byli na konci prvního kola rovněž Vesti, Maloney, Hadjar a Pourchaire. Staněk se nacházel na 15. pozici.
Iwasa sice zvládl Martinse po startu potrápit, Francouz ale po návratu do čela unikal. Netrvalo dlouho a jeho náskok atakoval hranici dvou vteřin.
Problémy měl v úvodu Hauger. Nor se totiž roztočil na výjezdu ze sedmé zatáčky. Situaci sice ustál a vyhnul se bariérám, propadl se ovšem až na poslední 22. pozici.
Pourchaire se posunul na deváté místo před Hadjara. Schylovalo se k boji o třetí místo. Na Bearmana se totiž dotahovali Fittipaldi s Doohanem. Martins už vedl před Iwasou o více než tři sekundy.
Hadjar se musel obávat o poslední bodovanou desátou pozici. Ve čtvrtém kole na něj totiž začínal dotírat i Nissany. Izraelec bojoval o první bod v sezoně. Všechny přechozí letošní závody pro něj totiž skončily vždy nulou.
V pátém kole se musel Fittipaldi v 15. zatáčce bránit Doohanovi. To se mu přes veškerou snahu nepodařilo. Australan se po vnějšku dostal na čtvrté místo. V nájezdu na cílovou rovinku ovšem musel krotit smyk a toho Fittipaldi využil, aby se přiblížil. V první zatáčce naznačil na Doohana útok, zpět dopředu se ale nedostal.
Martins sice vedl v šestém kole před Iwasou už o více než pět sekund, byl však vyšetřován komisaři. V úvodu totiž vyjel při souboji s japonským jezdcem z dráhy a vyšetřovalo se, zdali nezískal trvající výhodu.
Na konci šestého kola jsme viděli první zastávky v boxech. Stavěli Fittipaldi, Vesti, Nissany, Crawford a Verschoor. Cordeel se vzápětí postaral o výjezd zpomalovacího vozu, když se roztočil při souboji s Haugerem a zůstal stát na dráze. O kolo později se tak k mechanikům vydala i většina zbytku startovního pole.
Bez zastávky pokračovali pouze Hadjar, Leclerc, Novalak, Correa a Boschung. Hadjar s Leclercem se posunuli na první dvě pozice. Třetí byl Martins, který tak zůstával virtuálním lídrem. Na pomyslné druhé příčce zůstával Iwasa a na třetí Bearman. Dvojice se ale po zastávce propadla až na sedmé, respektive osmé místo. Mezi nimi a Martinsem se totiž nacházeli Novalak, Correa a Boschung.
V 11. z 29 kol byl závod restartován. Martins ihned po restartu naznačoval útok na Leclerca. Hadjar mezitím ujížděl vpředu. Jezdci ale nezávodili dlouho. Téměř okamžitě totiž přišel druhý výjezd zpomalovacího vozu. Došlo totiž k incidentu mezi Haugerem, Vestim a Staňkem.
Vše odstartoval Hauger, který při restartu narazil zezadu do Vestiho. Ten následně poslal do hodin Staňka. Roztočený vůz českého pilota zůstal stát na trati a závod pro něj skončil. Vesti a Hauger si dojeli pro nové přední křídlo a snažili se pokračovat. Lídr šampionátu ale krátce poté svůj vůz odstavil s poškozeným zavěšením.
Zatímco po dráze kroužil zpomalovací vůz, sportovní komisaři vyšetřovali Iwasu. Japonec byl podezřelý z toho, že předjel Staňka za zpomalovacím vozem. Předmětem šetření byla i kolize Boschunga s Novalakem. Pozornost komisařů si vysloužili i Verschoor s Crawfordem. Zde se řešilo potenciální nebezpečné vypuštění z boxů.
V 15. kole byl závod restartován. Hadjar si pohlídal vedení před Leclercem. Virtuální lídr Martins zůstával na třetím místě. Problémy měl ovšem Bearman. Pilot Premy totiž vycestoval z dráhy a propadl se za Maloneyho, Pourchaireho, Doohana a dokonce i Daruvalu. Virtuální třetí místo tak převzal Maloney.
Bojovalo se o řadu pozic. Souboj sváděli mimo jiné i Boschung s Fittipaldim o deváté místo. Brazilec při tomto souboji vycestoval z dráhy.
Martins sice držel virtuální vedení, najednou ale měl důvod k obavám. Francouz totiž obdržel pětisekundový trest za to, že opustil trať a získal trvající výhodu v úvodu při souboji s Iwasou. Vzápětí přišla pro Martinse další špatná zpráva. Maini narazil do svého týmového kolegy ze stáje Campos Boschunga a na trať se už potřetí vydal zpomalovací vůz.
Krátce po incidentu dostal Boschung paradoxně pětisekundový trest za incident s Novalakem. Penalizace už ale byla vzhledem k jeho odstoupení bezpředmětná. Rušno bylo i v boxech. Svou povinnou zastávku si zajeli odbýt všichni jezdci, kteří jí tou dobou ještě neměli na kontě, tedy i vedoucí duo Hadjar a Leclerc.
Vzhledem k zastávkám v boxech se měnilo pořadí. Do čela se vrátil Martins. Druhý už byl Maloney, který krátce před výjezdem zpomalovacího vozu zdolal Pourchaireho. Za pilotem stáje ART Grand Prix kroužili Leclerc, Iwasa, který se propadl až na páté místo, Novalak, Doohan, Daruvala, Bearman, Correa, Nissany, Crawford, Fittipaldi, Benavides, Verschoor, Hadjar a Hauger.
Martins věděl, že ho po restartu čeká nelehký úkol. Musel si totiž vytvořit více než pětisekundový náskok před Maloneym, aby o své premiérové vítězství nepřišel.
Režie přímého přenosu během neutralizace nabídla divákům záznam, jak Maloney předjel Iwasu. K manévru došlo v 16. zatáčce. Barbadosan vytlačil svého parťáka z juniorského programu Red Bullu mimo trať, což se Iwasovi pochopitelně nelíbilo.
Devět kol před koncem se na Silverstone opět začalo závodit. Ještě předtím ale dostal pětisekundovou penalizaci jedenáctý Nissany. Izraelec překročil rychlostní limit v boxové uličce.
Martins ihned po restartu ujel Maloneymu. Po jezdci Carlinu naopak šel Pourchaire. Oba si museli dávat pozor na čtvrtého Leclerca, který jel na čerstvých pneumatikách. Iwasa odrážel útoky Novalaka.
Ze souboje o druhé místo se stávala tříčlenná bitva. K Maloneymu a Pourchairemu se totiž přitahoval Leclerc. A v úvodu 21. kola se pilotovi stáje DAMS opravdu podařilo Pourchaireho předjet. Toho využíval Martins. Pilot stáje ART Grand Prix zajel nejrychlejší kolo a ujížděl. Stále ale vedl jen o sekundu a půl před Maloneym, což by mu vzhledem k penalizaci na vítězství nestačilo.
Ve 22. kole už Leclerc dotíral na Maloneyho. Barbadosan zatím zvládal odolávat. Martins zajel další nejrychlejší kolo a už vedl o více než dvě sekundy.
Pět kol před koncem se začalo v souboji o druhé místo vyjasňovat. Leclercovi totiž začínala odcházet měkká sada pneumatik a Maloney se mu opět začal vzdalovat. Leclerc se naopak musel bránit Pourchairemu, který chtěl zpět na stupně vítězů.
V závěru 24. kola Pourchaire na Leclerca zaútočil, Monačan ale odolal. Verschoor a Daruvala mezitím dostali pětisekundový trest za překročení rychlosti v boxové uličce. Něco takového mohlo trápit zejména Inda, který se nacházel na bodované sedmé příčce.
Zatímco Leclerc odolával útokům Pourchaireho, začínal se do boje o třetí místo připojovat Doohan. Čtyři kola před koncem se Pourchaire definitivně vrátil zpět před Leclerca.
Leclercův propad nekončil ani v dalších kolech. Musel se totiž bránit i Doohanovi. V šesté zatáčce při obraně pozice probrzdil a toho využil nejenom Australan, ale také Iwasa.
Martinsova situace se začala otáčet k lepšímu. Náskok francouzského pilota před Maloneym totiž překročil pět sekund. V takovém případě by si vítězství udržel i navzdory penalizaci. Leclerc se propadl za Daruvalu, který ale s sebou vezl pětisekundový trest.
Martins už udržel první místo a v cíli mohl oslavovat své premiérové vítězství. Druhý skončil Maloney a třetí Pourchaire. Leclerc se postupně propadl až na deváté místo.
Po závodě se ještě výsledky měnily. Penalizováni byli Bearman a Nissany. Pilot Premy dostal pětisekundový trest za kolizi s Mainim, která vyústila v kontakt indického jezdce a jeho týmového kolegy Boschunga. Brit se tak propadl ze šestého místa na osmé. Nissany dostal deset sekund. Ukázalo se totiž, že po druhém restartu měl kontakt s Haugerem. Nor následně narazil zezadu do Vestiho a ten poté sestřelil Staňka.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | 58:54,389 | 29 | 25+1 |
2. | Zane Maloney | Carlin | Mecachrome | 58:56,440 | 29 | 18 |
3. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 58:59,138 | 29 | 15 |
4. | Jack Doohan | Virtuosi | Mecachrome | 59:01,026 | 29 | 12 |
5. | Ajumu Iwasa | DAMS | Mecachrome | 59:07,000 | 29 | 10 |
6. | Jehan Daruvala | MP Motorsport | Mecachrome | 59:13,322 | 29 | 8 |
7. | Enzo Fittipaldi | Carlin | Mecachrome | 59:13,352 | 29 | 6 |
8. | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | 59:17,614 | 29 | 4 |
9. | Arthur Leclerc | DAMS | Mecachrome | 59:18,544 | 29 | 2 |
10. | Jak Crawford | Hitech | Mecachrome | 59:18,932 | 29 | 1 |
11. | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort | Mecachrome | 59:22,347 | 29 | 0 |
12. | Clément Novalak | Trident | Mecachrome | 59:24,999 | 29 | 0 |
13. | Brad Benavides | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 59:25,362 | 29 | 0 |
14. | Dennis Hauger | MP Motorsport | Mecachrome | 59:27,309 | 29 | 0 |
15. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | 59:28,962 | 29 | 0 |
16. | Richard Verschoor | Van Amersfoort | Mecachrome | 59:29,018 | 29 | 0 |
17. | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 59:34,166 | 29 | 0 |
DNF | Kush Maini | Campos | Mecachrome | - | 15 | 0 |
DNF | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | - | 15 | 0 |
DNF | Frederik Vesti | Prema | Mecachrome | - | 11 | 0 |
DNF | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | - | 9 | 0 |
DNF | Amaury Cordeel | Virtuosi | Mecachrome | - | 5 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Vesti 135, 2. Pourchaire 129, 3. Iwasa 111, 4. Bearman 88, 5. Martins 88, 6. Verschoor 75, 7. Doohan 72, 8. Fittipaldi 68, 9. Maloney 66, 10. Hauger 60, 11. Daruvala 49, 12. Maini 49, 13. Crawford 39, 14. Leclerc 39, 15. Boschung 33, 16. Hadjar 28, 17 Staněk 11, 18. Correa 10, 19. Novalak 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 223, 2. ART Grand Prix 217, 3. DAMS 150, 4. Carlin 134, 5. MP Motorsport 109, 6. Van Amersfoort 85, 7. Campos 82, 8. Virtuosi 72, 9. Hitech 67, 10. Trident 13.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula 2