Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Vesti ukořistil v divokém závěru premiérový triumf

Vesti ukořistil v divokém závěru premiérový triumf

F2 v Baku - sprint

Formule 2 má nového vítěze. Sprint v Baku totiž přinesl premiérový triumf Vestimu. Za suverénním vítězstvím přitom dlouho směřoval Daruvala. V závěru jsme ale mohli vidět řadu incidentů, které se postaraly o celkem tři výjezdy zpomalovacího vozu. Při jednom z restartů Daruvala chyboval a umožnil Vestimu převzít první místo. Ind se tak musel spokojit se druhým místem. Třetí skončil Lawson. Drugovich navýšil celkové vedení před Pourchairem.

Na startu sobotního sprintu tradičně došlo k otočení nejlepší desítky z kvalifikace. Pole position tak připadlo Hughesovi. Osmadvacetiletého matadora juniorských sérií doplnil v první řadě Vesti. Třetí startoval Daruvala, čtvrtý Sargeant, pátý Verschoor, šestý lídr šampionátu Drugovich, sedmý Armstrong, osmý Hauger, devátý Lawson a nejlepší desítku uzavíral vítěz páteční kvalifikace Vips. Za Estoncem se seřadili Doohan, Pourchaire, Iwasa, Nissany, Sató, Fittipaldi, Williams, Boschung, Cordeel, Novalak, Bölükbasi a Caldwell.

Hned v úvodu se ale vedoucí muž závodu měnil. Hughes totiž neměl moc dobrý start, čímž umožnil Vestimu převzít na okamžik vedení. Dán se ale brzy propadl a ve druhé zatáčce se před něj dostal nejen Hughes, ale i Daruvala. Právě Ind se ujal vedení. Následoval Hughes a třetí byl Vesti. V bodované osmičce se po prvním kole nacházeli také Sargeant, Verschoor, Armstrong, Drugovich a Lawson. Špatný vstup do závodu zažíval druhý muž průběžného pořadí Pourchaire. Pilot stáje ART Grand Prix vycestoval v první zatáčce mimo trať a byl až čtrnáctý.

Vesti se pokoušel na dlouhé cílové rovince využít větrného pytle a vzít v nájezdu do druhého kola stříbrnou příčku Hughesovi. Zatím se ale k útoku neodhodlal. Sportovní komisaři vyšetřovali incident mezi Boschungem a Novalakem. Ten se odehrál mimo záběry kamer a jeden z pilotů měl toho druhého při něm vytlačit z dráhy.

Vesti se i v nájezdu do třetího kola na cílové rovince nebezpečně přibližoval Vestimu. Opět to ale na útok nestačilo. Od třetího kola už ale mohli jezdci využívat systém DRS a bylo jasné, že v takovém případě už bude pro Hughese obrana pozice podstatně těžší. Doohan zažíval další smolný závod. Australan se sice nacházel na 11. příčce, hlásil však, že má poškozené přední křídlo. S jeho šancemi to tedy moc dobře nevypadalo.

Zatímco Hughes si musel dávat pozor na Vestiho, Daruvala mohl být ve větším klidu. Junior Red Bullu byl totiž po převzetí vedení při chuti a svůj náskok zvýšil už na více než sekundu.

Vědět o sobě dával Hauger. Nor byl sice desátý, zajížděl však nejrychlejší kola závodu. Pourchaire se posunul o jedno místo dopředu a byl třináctý. Na poslední bodované osmé místo mu ale stále chybělo přes pět sekund. To mohlo těšit lídra šampionátu Drugoviche. Brazilec byl sice pouze sedmý, takto by ale opět navýšil svůj náskok v čele šampionátu.

Doohan se sice pokoušel pokračovat, brzy mu ale bylo máváno černo-oranžovou vlajkou, aby zajel do boxů vyměnit přední přítlačné křídlo. Pilot stáje Virtuosi poslechl a po zastávce se propadl až na chvost pole.

Hughes to měl s Vestim stále těžší. Dán už mohl využívat výhody DRS. Několikrát sice naznačil útok, Hughes ale pokaždé druhé místo udržel. Z toho těžil Daruvala, který již vedl o více než tři sekundy. Souboj pomáhal i Sargeantovi, který se dotáhl těsně za Vestiho. Boj o druhou pozici tak již zahrnoval tři jezdce.

Jehan Daruvala mířil dlouho za vítězstvím. Foto: Prema



Ve čtvrté zatáčce šestého kola už Hughes Vestimu definitivně podlehl. Dán se odvážil zaútočit po vnější straně a vyšlo mu to. Chopil se tak druhého místa. Vesti ihned Hughesovi odjel. Pilot Van Amersfoortu už ale měl jiné starosti. Musel se bránit Sargeantovi a navíc se dotahoval také pátý Verschoor.

V nájezdu do sedmého kola si Sargeant s Hughesem poradil a posunul se na třetí místo. Za pátým Verschoorem bojovali Armstrong a Drugovich. Lídr šampionátu chtěl dopředu, zatím ale zůstával sedmý.

Pourchaire zajel nejrychlejší kolo závodu. Po Doohanově zastávce už byl Francouz na dvanácté pozici. Brzy mu ale sebral nejrychlejší kolo právě na čerstvých gumách jedoucí Doohan.

Hughesův propad pokračoval. V úvodu osmého kola ho zdolal Verschoor. Iwasa udělal chybu a vyjel v první zatáčce mimo trať. Díky tomu ho překonal Pourchaire. Teď už mu chyběly k bodům jen tři pozice.

Cordeel bojoval s Bölükbasim o 19. místo. Ve druhé zatáčce se mu ale zablokovala kola a musel tak vyjet do únikové zóny. Na okamžik zavlály žluté vlajky. Belgičan se ale brzy byl schopen zapojit zpět do závodu. Spadl ale na předposlední 21. pozici.

Hughes ztácel dále. V devátém kole ho předjeli Armstrong i Drugovich. Vesti zajel nejrychlejší kolo závodu. Z vedoucím Daruvalou ale stále zaostával o tři a půl sekundy.

V úvodu desátého kola Hughes vypadl už i z bodovaných pozic. Předjeli ho Lawson, Vips, Pourchaire i Hauger. Pourchaire už byl devátý a tlačil na osmého Vipse.

Nic nenasvědčovalo tomu, že by bylo Daruvalovo vítězství v ohrožení. Zajel totiž nejrychlejší kolo závodu a stále vedl před Vestim o více než tři sekundy. Do konce závodu tou dobou zbývalo už jen deset kol.

Nissany nedobrzdil do první zatáčky. Propadl se až na 19. pozici. I předtím ale kroužil od bodovaných pozic daleko.

Pourchaire se v první zatáčce 13. kola odhodlal k útoku na Vipse. Estonec ale pilota ART Grand Prix ubránil a zůstal na poslední bodované pozici. Těsně to bylo také v boji o čtvrté místo. Armstrong kroužil za Verschoorem s rozestupem menším než jedna sekunda.

Hauger převzal nejrychlejší kolo závodu. Byl ale až desátý. Pokud by se ale na této pozici udržel, splňoval by podmínky pro zisk bonusového bodu za nejrychlejší kolo, přestože ve sprintu boduje jen prvních osm jezdců.

Snažení Dennise Haugera skončilo ve zdi. Foto: Prema



To ale nedokázal. O pár okamžiků později totiž přehnal svou snahu při útoku na devátého Pourchaireho. Nedobrzdil a naboural do zdi. Ředitelství závodu vyslalo na dráhu zpomalovací vůz.

Do konce závodu zbývalo sedm kol. Za zpomalovacím vozem jezdci kroužili v pořadí Daruvala, Vesti, Sargeant, Verschoor, Armstrong, Drugovich, Lawson, Vips, Pourchaire, Iwasa, Fittipaldi, Williams, Boschung, Sato, Bölükbasi, Caldwell, Hughes, Nissany, Doohan, Novalak a Cordeel.

Hughes se ale brzy propadl. Brit se už nacházel v hloubi pole. Neměl tedy co ztratit a rozhodl se pro závěr závodu nazout čerstvé pneumatiky. To samé ale udělali také Novalak s Cordeelem.

K restartu závodu došlo čtyři kola před koncem. Daruvala s restartem vyčkával velmi dlouho, aby svým soupeřům dopřál co nejmenší výhodu větrného pytle. Tento záměr mu vyšel a první místo udržel. Na jeho restart ale doplatil Caldwell, který narazil do Bölükbasiho a poškodil si přední přítlačné křídlo.

Po restartu se ovšem děly věci. Verschoor nejprve zdolal Sargeanta a sebral mu třetí místo. Fittipaldi poté nezvládl útok na Vipse ve druhé zatáčce. Probrzdil, vycestoval ven z trati. To samé musel udělat i Vips, aby zabránil kolizi. Zatímco Vips se zvládl ještě do závodu vrátit, Fittipaldi v únikové zóně kolidoval se zdí a závod pro něj skončil.

Po těchto událostech znovu vyjel na trať zpomalovací vůz. Do boxů zajeli Caldwell, který vyměnil přední křídlo, a také Vips. Ten zkusil přezout na nové gumy. Dvě kola před koncem došlo k restartu.

Daruvala znovu dlouho kličkoval před soupeři. Tentokrát ale restart nezvládl. V první zatáčce totiž probrzdil a toho využil Vesti. V dalších metrech se musel Ind bránit i Verschoorovi. Tuto pozici ale udržel. Nizozemec poté bojoval s Lawsonem, který se posunul po restartu dopředu. V sedmé zatáčce se pokusil o útok a byl úspěšný. Verschoor mu ale nechtěl uhnout, špatně odhadl situaci a skončil ve zdi. Zpomalovací vůz byl znovu na dráze.

Vedl Vesti, který tak směřoval za premiérovým vítězstvím. Druhý byl Daruvala, třetí Lawson, čtvrtý Armstrong, pátý Sargeant, šestý Drugovich, sedmý Pourchaire a bodovanou osmičku uzavíral Iwasa. Ještě ale nebylo rozhodnuto. Ředitelství závodu se totiž rozhodlo na poslední kolo závod restartovat.

 Ztráta Théa Pourchaireho na vedoucího Felipeho Drugoviche opět narostla. Foto: ART Grand Prix



I Vesti si byl vědom toho, že by mu mohla výhoda větrného pytle u soupeřů zavařit a také na cílové rovince dlouho vyčkával. První pozici ale udržel. Lawson se pokoušel dostat na druhé místo před Daruvalu, jeho kolega z juniorského programu Red Bullu ale prozatím odolával. V hloubi pole došlo po restartu k hromadnému incidentu. V něm byli zapleteni Boschung, Sato, Williams a Bölükbasi. Ani jeden z nich nakonec do cíle nedojel. Incident odstartoval Boschung, který natlačil Williamse do zdi při snaze o předjetí.

Vesti první místo udržel a mohl tak oslavovat premiérové vítězství. Daruvala uhájil druhé místo před Lawsonem. Drugovich skončil pátý, jeho nejbližší pronásledovatel v šampionátu Pourchaire sedmý. Nejrychlejší kolo závodu zůstalo Haugerovi. Jelikož ale nedojel, neměl nárok na zisk bonusového bodu.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula 2

p. jezdec tým motor odstup kol body
1. Frederik Vesti ART Grand Prix Mecachrome - 21 10
2. Jehan Daruvala Prema Mecachrome +0,300 21 8
3. Liam Lawson Carlin Mecachrome +1,100 21 6
4. Marcus Armstrong Hitech Mecachrome +1,500 21 5
5. Felipe Drugovich MP Motorsport Mecachrome +1,700 21 4
6. Logan Sargeant Carlin Mecachrome +2,100 21 3
7. Théo Pourchaire ART Grand Prix Mecachrome +2,600 21 2
8. Ajumu Iwasa DAMS Mecachrome +3,200 21 1
9. Jake Hughes Van Amersfoort Racing Mecachrome +5,400 21 0
10. Roy Nissany DAMS Mecachrome +7,300 21 0
11. Jack Doohan Virtuosi Mecachrome +7,500 21 0
12. Jüri Vips Hitech Mecachrome +8,000 21 0+2
13. Amaury Cordeel Van Amersfoort Racing Mecachrome +8,900 21 0
14. Clément Novalak MP Motorsport Mecachrome +9,200 21 0
15. Ralph Boschung Campos Mecachrome - 20 0
16. Calan Williams Trident Mecachrome - 20 0
17. Marino Sató Virtuosi Mecachrome - 20 0
18. Cem Bölükbasi Charouz Racing System Mecachrome - 20 0
19. Olli Caldwell Campos Racing Mecachrome - 20 0
20. Richard Verschoor Trident Mecachrome - 18 0
DNF Enzo Fittipaldi Charouz Racing System Mecachrome - 16 0
DNF Dennis Hauger Prema Mecachrome - 13 0

 

Pořadí šampionátu F2 - 2022

 

p. Jezdec as-Sachír Džidda Imola Barcelona, Montmeló Monte Carlo Baku Silverstone Spielberg Budapešť, Mogyoród Francorchamps Zandvoort Monza Abú Zabí
1. Felipe Drugovich 117 4 8 6 27 4 1 11 25 2 25 4                              
2. Théo Pourchaire 83 - 25 - - 2 25 4 4 3 18 2                              
3. Jehan Daruvala 61 8 - 2 15 8 3 5 - 8 4 8                              
4. Marcus Armstrong 55 - 10 - 10 10 - - 6 6 8 5                              
5. Jüri Vips 51 2 16 9 1 - 2 - - 4 15 2                              
6. Jack Doohan 45 - 3 - 3 - - 3 21 3 12 -                              
7. Liam Lawson 44 6 18 10 - 1 - - 2 1 - 6                              
8. Enzo Fittipaldi 42 - - - - - 18 1 8 5 10 -                              
9. Logan Sargeant 41 3 6 - - 3 6 6 12 - 2 3                              
10. Frederik Vesti 35 - - - - - 8 2 15 - - 10                              
11. Ralph Boschung 32 5 12 - - - 15         -                              
12. Richard Verschoor 32 10 - 4 18 - - - - - - -                              
13. Dennis Hauger 30 - - - 8 6 - - - 10 6 -                              
14. Ajumu Iwasa 29 1 - 3 6 - 10 8 - - - 1                              
15. Clément Novalak 22 - - - - - 12 - 10 - - -                              
16. Jake Hughes 14 - 2 - 12 - - - - - - -                              
17. Roy Nissany 14 - 4 - 4 5 - - 1 - - -                              
18. Calan Williams 5 - - 5 - - - - - - - -                              
19. David Beckmann 4         - 4                                        
20. Marino Sató 2 - - 1 - - - - - - 1 -                              
21. Cem Bölükbaşi - - -         - - - - -                              
22. Amaury Cordeel - - - -   - - - - - - -                              
23. Oliver Caldwell - - - - - - - - - - - -