Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Verschoor byl ve správnou dobu na správném místě

Verschoor byl ve správnou dobu na správném místě

F2 na Red Bull Ringu – hlavní závod

Zdali dokáže Velkou cenu Rakouska vyhrát Verstappen, je zatím ve hvězdách. Už nyní ale víme, že minimálně jeden triumf nedělní závody na Red Bull Ringu přinesly. Hlavní závod F2 totiž patřil Verschoorovi. Jezdci stáje Van Amersfoort se vyplatila strategie s delším prvním úsekem a rovněž mu pomohl výjezd zpomalovacího vozu. Díky kombinaci těchto události mohl v závěru své soupeře popředjíždět. Druhý skončil Iwasa, který zvolil podobnou strategii. Na třetím místě dojel Vesti a zůstává čele průběžného pořadí. Staňka vyřadila technická závada.

Do hlavního závodu už se startovalo podle výsledků kvalifikace. Na jezdce navíc oproti sprintu čekala povinnost zastávky v boxech. Jako první stál na roštu Martins. Za Francouzem se seřadili Vesti, Pourchaire, Maini, Doohan, Cordeel, Leclerc, Daruvala, Fittipaldi, Crawford, Verschoor, Correa, Hauger, Nissany, Maloney, Iwasa, Staněk, Benavides, Bearman, Novalak, Hadjar a Boschung.

Fittipaldi se pro hlavní závod kvalifikoval jako šestý. Na deváté místo ale Brazilce odsunula penalizace tří míst, kterou si s sebou přinesl ze sobotního sprintu. Tam zavinil kontakt s Mainim.

Nejlépe odstartoval Vesti a ujal se vedení. Martinsova kola se příliš protočila a kvůli tomu spadl až na třetí pozici. Dostal se před něj i týmový kolega Pourchaire.

Ve druhém kole Martinsův propad pokračoval. Ve třetí zatáčce se pod něj „ponořil“ Maini a vzal si třetí příčku. Souboje vzápětí využil k posunu dopředu i Doohan. Následně probíhal souboj o třetí místo mezi Doohanem a Mainim, který nakonec vyhrál Australan.

Na čele Vesti začínal úřadovat. Před Pourchairem už vedl téměř o dvě sekundy. Čeští fanoušci sledovali počínání Staňka. Tomu patřilo 16. místo. Za ním se nacházel sobotní vítěz Crawford, který nezažíval vydařený začátek závodu.

Ostře se bojovalo o deváté místo mezi Cordeelem a Haugerem. Belgičan byl ve své defenzivě tvrdý a cestou do třetí zatáčky vytlačil Haugera na trávu. Toho využil Iwasa a dostal se před oba jezdce. Hauger se propadl dokonce až na 12. příčku. Staněk už byl patnáctý poté, co zdolal Correu.

Na konci šestého kola, tedy v nejdřívější možný moment, jsme viděli první povinnou zastávku. Pneumatiky přezouval Cordeel.

Zatímco Vesti v čele uháněl a vedl už téměř o čtyři sekundy, druhý Pourchaire se musel koukat do zpětných zrcátek. Dotahoval se k němu totiž Doohan. Maini ztratil během krátké doby dvě pozice. Předjeli ho Doohan i Fittipaldi. Na konci osmého kola zajel do boxů. Stavěli i Pourchaire s Daruvalou.

Fittipaldi se mezitím dostal před Doohana, kterému se rovněž opotřebovávaly pneumatiky. Rozhodl se proto stavět, stejně jako Martins, Correa a Benavides.

Na dráhu se vrátil Doohan za Pourchairem, ale před Martinsem. V boji o virtuální druhé místo tak zůstávalo vše při starém.

Na konci 10. kola si dojel pro nové pneumatiky i Vesti. Dán se s přehledem vrátil před Pourchaireho. Zdálo se, že má dobře nakročeno za dalším vítězstvím a tím pádem i za navýšením svého celkového vedení.

Frederik Vesti přišel o vítězství až v samotném závěru. Foto: Prema



Na čele se díky zastávkám objevil Fittipaldi. Druhý byl Verschoor a třetí Iwasa. Vysoko vystoupal i Staněk, který už byl pátý.

Hauger si zadělal na problémy. Při nájezdu do boxů totiž přejel bílou čáru a málem došlo ke kolizi mezi ním a za ním jedoucím Staňkem.

Vesti pokračoval ve stejném tempu jako před zastávkou. Ujížděl Pourchairemu. Jeho náskok před Francouzem opět překročil čtyři vteřiny.

V polovině závodu stále vedl Fittipaldi před Verschoorem, Iwasou, Leclercem, Staňkem a Bearmanem. Vedoucí šestice otálela se zastávkou až na závěr závodu. V něm poté plánovala vytěžit co nejvíce z výhody čerstvých pneumatik. Vesti a Pourchaire jezdili na sedmém, respektive osmém místě. Rozdíl mezi nimi už činil pět sekund.

Hauger byl penalizován za to, že při nájezdu do boxů přejel bílou čáru. Nor dostal pětisekundovou penalizaci. Ve 23. kole se nacházel až na šestnáctém místě. Pět sekund dostal i Maini. Ind opakovaně překračoval traťové limity.

Vesti předjížděl stále více pilotů jedoucích na opotřebovaných pneumatikách. Postupně se vypracoval až na páté místo. Pourchaire byl zatím osmý. Navíc se k němu opět přibližoval Doohan. Zdálo se, že boj z úvodu bude mít pokračování.

Tentokrát už byl Doohan úspěšný. Ve 25. kole se ve třetí zatáčce před Pourchaireho dostal. Pilot ART Grand Prix se snažil na následující rovince kontrovat, předjetí ale Doohanovi nevrátil. Australan se tak chopil virtuálního druhého místa. Stále ale bylo otázkou, jak zvládne v závěru odolávat jezdcům na čerstvějších pneumatikách. Neměl tedy nic jistého.

Verschoor měl důvod k obavám. Nizozemec byl totiž vyšetřován za překračování traťových limitů. Krátce předtím byl varován bílo-černou vlajkou.

A Verschoorovy obavy se vzápětí potvrdily. Za překračování traťových limitů byl skutečně potrestán pětisekundovým trestem.

Do boxů mezitím zajíždělo stále více pilotů. Třináct kol před koncem čekali na zastávku už jen Fittipaldi, Verschoor a Iwasa.

Dvanáct kol před koncem závodem zamíchal Leclerc. Monačan zůstal stát se svým autem na trati poté, co mu odlétlo zadní kolo. Nebezpečná situace se naštěstí obešla bez zranění za ním jedoucích pilotů. Byl vyhlášen režim virtuálního zpomalovacího vozu. Z něj se vzápětí stal skutečný zpomalovací vůz a Fittipaldi s Verschoorem najednou měli vynikající příležitost stavět. Iwasa mohl nadávat. Zastavil totiž těsně před tím, než jeho kolega Leclerc neutralizaci způsobil.

Stavět se nejprve vydal Verschoor, Fittipaldi se vydal k mechanikům až o kolo později. Výjezd zpomalovacího vozu nebyl pro Verschoora jedinou dobrou zprávou. Byla mu totiž zrušena pětisekundová penalizace za traťové limity. Komisaři se zřejmě unáhlili.

Po zastávce Fittipaldiho se do vedení vrátil Pourchaire. Za ním byli Doohan s Pourchairem a Martinsem. Ti všichni se ale museli obávat jednoho muže – Verschoora. Pilot stáje Van Amersfoort nazul čerstvou měkčí sadu a pro závěr závodu tak měl velkou výhodu. Šestý byl Iwasa, sedmý Maloney, osmý Nissany, devátý Fittipaldi a desátý Benavides.

Špatnou zprávu ovšem dostali čeští fanoušci. Staňka potkala technická závada a v boxech odstoupil ze závodu.

Sedm kol před koncem přišel restart. Vesti ho zvládl dobře a ihned poodjel Doohanovi. Verschoor ale ukazoval, že se Dán má čeho obávat. Ihned v první zatáčce totiž odsunul na čtvrté místo Martinse. Ještě během stejného kola navíc pokořil i Pourchaireho. Zbývali již jen Vesti a Doohan.

Nebyl to jenom Verschoor, kdo stoupal pořadím vzhůru. Iwasa už byl totiž čtvrtý. Fittipaldimu patřilo místo osmé.

Pět kol před koncem přišel režim virtuálního zpomalovacího vozu. Cestou do třetí zatáčky odstavil své auto Maini. Na jeho voze jsme mohli vidět defekt levé přední pneumatiky. Nebylo jasné, jak k němu přišel. Záznam odhalil, že si toto poškození přivodil, když najel na cílové rovince zezadu do Haugera, kterého se pokoušel předjet.

Čtyři kola před koncem se znovu začalo závodit. Martins se ihned pokusil překonat Pourchaireho. Ten ale prozatím páté místo udržel. Vesti, Doohan a Verschoor už se sjížděli dohromady.

Dvě kola před koncem už byl ve vedoucí skupině také Iwasa. Japonec zajel nejrychlejší kolo závodu a vypadalo to, že bude dělat problémy Verschoorovi. Nizozemec ale na blížícího se Iwasu zareagoval nejlepším možným způsobem. Ve čtvrté zatáčce předjel Doohana. To samé vzápětí učinil i Iwasa. Australan tak byl mimo stupně vítězů.

V předposledním kole už Verschoor naznačoval útok na Vestiho ve třetí zatáčce. Na následující rovince své snažení dokonal a převzal vedení. Vestiho navíc vzápětí objel po vnějšku také Iwasa. Benavides mezitím dostal pětisekundovou penalizaci za to, že vytlačil jednoho ze soupeřů mimo trať. Correa měl být v cíli vyšetřován za prohřešek v režimu virtuálního zpomalovacího vozu.

Richard Verschoor vybojoval pro Van Amersfoort první vítězství ve F2. Foto: FIA Formula 2



Iwasa to ještě v posledním kole zkoušel na Verschoora. Naznačil útok ve čtvrté zatáčce, Verschoor si ho ale pohlídal. Poté už zvládl své vedení udržet a dojel si pro vítězství. Spravil si tak chuť po loňské smůle. Tehdy zde sice také vyhrál hlavní závod, později byl ale diskvalifikován. Třetí nakonec dojel Vesti. Fittipaldi dotáhl svou stíhací jízdu na šesté místo.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Richard Verschoor Van Amersfoort Mecachrome 56'31,050 40 25
2. Ajumu Iwasa DAMS Mecachrome 56'31,465 40 18+1
3. Frederik Vesti Prema Mecachrome 56'32,971 40 15
4. Jack Doohan Virtuosi Mecachrome 56'33,272 40 12
5. Oliver Bearman Prema Mecachrome 56'33,910 40 10
6. Enzo Fittipaldi Carlin Mecachrome 56'34,197 40 8
7. Théo Pourchaire ART Grand Prix Mecachrome 56'37,764 40 6
8. Jak Crawford Hitech Mecachrome 56'38,398 40 4
9. Victor Martins ART Grand Prix Mecachrome 56'39,021 40 2
10. Jehan Daruvala MP Motorsport Mecachrome 56'40,393 40 1
11. Dennis Hauger MP Motorsport Mecachrome 56'40,632 40 0
12. Isack Hadjar Hitech Mecachrome 56'40,965 40 0
13. Clément Novalak Trident Mecachrome 56'42,644 40 0
14. Ralph Boschung Campos Mecachrome 56'44,070 40 0
15. Zane Maloney Carlin Mecachrome 56'45,672 40 0
16. Roy Nissany PHM Racing by Charouz Mecachrome 56'46,104 40 0
17. Amaury Cordeel Virtuosi Mecachrome 56'48,405 40 0
18. Juan Manuel Correa Van Amersfoort Mecachrome 56'48,790 40 0
19. Brad Benavides PHM Racing by Charouz Mecachrome 56'51,517 40 0
DNF Kush Maini Campos Mecachrome - 33 0
DNF Arthur Leclerc DAMS Mecachrome - 26 0
DNF Roman Staněk Trident Mecachrome - 25 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Vesti 125, 2. Pourchaire 105, 3. Iwasa 101, 4. Bearman 81, 5. Verschoor 75, 6. Hauger 60, 7. Martins 58, 8. Fittipaldi 57, 9. Doohan 54, 10. Maini 49, 11. Maloney 48, 12. Daruvala 41, 13. Crawford 38, 14. Leclerc 36, 15. Boschung 33, 16. Hadjar 24, 17. Staněk 11, 18. Correa 10, 19. Novalak 2.

Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 206, 2. ART Grand Prix 163, 3. DAMS 137, 4. Carlin 105, 5. MP Motorsport 101, 6. Van Amersfoort 85, 7. Campos 82, 8. Hitech 62, 9. Virtuosi 54, 10. Trident 13.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula 2