Vesti králem deště
F2 na Silverstone – sprint
Sprintový závod F2 si na mokré dráze zcela podmanil Vesti. Druhý skončil Pourchaire a třetí Doohan. Český jezdec Staněk byl klasifikován jako šestnáctý. Bez bodů skončil závod pro jednoho z kandidátů na titul Iwasu. Japoncovo vystoupení zkomplikovaly technické problémy v úvodu.
Lídr šampionátu Vesti sice skončil v kvalifikaci až jako desátý, díky tomu ale mohl odstartovat do sprintu jako první. Za ním stáli Hadjar, Pourchaire, Fittipaldi, Bearman, Doohan, Iwasa, Martins, Nissany, Maloney, Leclerc, Daruvala, Crawford, Maini, Staněk, Verschoor, Boschung, Benavides, Hauger, Novalak, Cordeel a Correa.
Tři jezdci putovali na startovním roštu dolů kvůli penalizacím. Zatímco Maini si přivezl pětimístný trest za nesprávné odpykání penalizace při hlavním závodě na Red Bull Ringu, Maloney dostal šest míst za zdržení Doohana a Pourchaireho v kvalifikaci. Hauger se propadl o pět pozic kvůli tomu, že nevzdal své měřené kolo, když vlály dvojité žluté vlajky.
Zdálo se, že britský sprint by mohl být podobnou loterií jako ten rakouský před týdnem. Velkým otazníkem totiž bylo opět počasí. V sobotu na Silverstone pršelo a v době konce třetího volného tréninku F1 byla trať ve stavu pro gumy do přechodných podmínek. Existovala tedy možnost, že před startem sprintu F2 nebudou podmínky jednoznačné a že zatímco někdo zvolí správné pneumatiky, jinému se jeho rozhodnutí nevyplatí.
Nakonec to ale bylo trochu jinak. Všichni piloti totiž měli před startem o volbě pneumatik jasno. Na Silverstone totiž pršelo.
Podobně jako na Red Bull Ringu dostali jezdci i tentokrát více prostoru k tomu, aby si trať osahali. Absolvovali totiž tři zaváděcí kola za zpomalovacím vozem.
Během zaváděcích kol jsme mohli vidět v boxech Verschoora. U pilota stáje Van Amersfoort se přezouvali pneumatiky. Zůstal však na mokré sadě. Přechod na suché obutí se v podmínkách, které na dráze panovaly, jevil jako nelogický.
Po třech zaváděcích kolech se konečně začalo závodit. Tentokrát se ale nezačínalo z pevných pozic. Ředitelství závodu vyhlásilo pevný start.
Vesti si pohlídal situaci a zůstal první. Dán se ihned v úvodu lehce odpoutal od Hadjara. Třetí zůstával Pourchaire.
Hned ve třetí zatáčce po restartu měl problémy Iwasa. Japonec začal náhle zpomalovat. Zanedlouho navíc dostal Benavides ránu od Novalaka, který se krátce předtím vyhýbal Iwasovi. Američan se po kontaktu roztočil a skončil v bariéře. Tím jeho závod skončil a na trati byl znovu zpomalovací vůz. Odstoupení potkalo také Iwasu, který odstavil své auto v boxech.
Za zpomalovacím vozem vedl Vesti před Hadjarem a Pourchairem. Bearman se těsně před neutralizací posunul na čtvrté místo před Fittipaldiho. Za Brazilcem byl šestý Doohan. Na bodech jezdili i sedmý Martins s osmým Nissanym. Následovali Maloney, Leclerc, Daruvala, Crawford, Maini, Staněk, Hauger, Boschung, Novalak, Cordeel, Correa a Verschoor.
Staněk si stěžoval, že podmínky na trati se stále zhoršují. Jeho inženýr mu ale odvětil, že již neprší a ani se příchod dalšího deště neočekává.
Na konci třetího z devatenácti kol (závod byl zkrácen o dvě kola kvůli dvěma zaváděcím kolům navíc) byl závod restartován. Vesti se opět odpoutal od Hadjara. Při chuti byl i lídrův týmový kolega Bearman. Brit zdolal Pourchaireho a dostal na třetí pozici. Zdálo se, že domácí pilot se na mokrém Silverstone cítí jako ryba ve vodě.
Po trati kroužil i Iwasa. Zpočátku sice nasvědčovalo vše tomu, že pilot stáje DAMS už zpět nevyjede, jeho vůz se ale v boxech podařilo opravit a Japonec se vrátil zpět do akce. Ztrácel však už jedno kolo.
Bearmanova krasojízda pokračovala. Ještě v závěru čtvrtého kola totiž zdolal i Hadjara a posunul se na druhé místo. Týmový kolega Vesti tak mohl mít důvod k obavám. Zatím ale piloty stáje Prema dělily bezmála dvě vteřiny.
V první trojici se začaly natahovat rozestupy. Zatímco mezi Vestim a Bearmanem zůstávaly zhruba dvě sekundy, Hadjar ztrácel dvě sekundy na Brita a navíc měl dvě sekundy k dobru před Pourchairem.
Staněk se propadal. V šestém kole se přes něj protáhl týmový kolega Novalak. Český jezdec se navíc musel začít bránit také Haugerovi.
V sedmém kole dostala Bearmanova působivá jízda kaňku. Pilot Premy se dostal do hodin v nájezdu do poslední zatáčky a propadl se za Hadjara na třetí příčku. Měl navíc co dělat, aby uhájil i dotírajícího Pourchaireho.
Vehementně se bojovalo o páté místo mezi Fittipaldim a Doohanem. Brazilec se sice nechtěl vzdát, nakonec se ale v několik zatáček trvající bitvě dostal dopředu. Fittipaldi se v dalším kole musel bránit i Martinsovi. Toho ale prozatím uhájil.
Bearman se propadl na čtvrté místo poté, co ho předjel Pourchaire. Novalak dostal pětisekundový trest za incident s Novalakem. Francouz tou dobou jezdil na 15. místě. Nedlouho předtím se před něj dostal Hauger, který ještě předtím předjel i našeho Stanka. Ten byl šestnáctý.
V polovině závodu se schylovalo k francouzské bitvě. Pourchaire se totiž dotahoval na Hadjara. Vesti měl už šestisekundový náskok a uháněl za vítězstvím.
Bearman ztrácel dech. Hadjar s Pourchairem už mu ujeli a pilot Premy se navíc musel bránit Doohanovi. V úvodu 11. kola se před něj Australan na chvíli skutečně dostal, Bearman se ale nevzdal a udržel čtvrté místo.
Pourchaire se nadále držel v těsné blízkosti Hadjara. Pilot stáje ART Grand Prix se několikrát pokusil o útok, junior Red Bullu ho ale několikrát dokázal pokrýt. V nájezdu do 12. kola už ale Hadjar neodolal a spadl na druhé místo. Doohan nadále dotíral na Bearmana.
Nissany kroužil po dráze jako osmý a zdálo se, že by mohl dosáhnout na svůj první letošní bod. Pilota stáje PHM Racing by Charouz ale předjel Leclerc a odsunul ho na devátou pozici.
Pourchaire ihned ujel Hadjarovi na více než tři sekundy. K Hadjarovi se naopak dotahovali Bearman s Doohanem. Zdálo se tak, že boj o třetí místo ještě nemusí být nutně rozhodnutý.
Hadjarovi ale pomáhalo, že spolu Bearman s Doohanem bojovali. Pilot Premy Australanovu nátlaku stále odolával a v 15. zatáčce ho dokonce poslal mimo trať, což se Doohanovi nelíbilo. Jezdec stáje Virtuosi se sice po tomto výletu vrátil zpět před Bearmana, raději ho ale pustil zpět před sebe, aby se nedopustil výjezdem mimo trať zisku trvající výhody.
Bylo vidět, že Hadjar již má opotřebené pneumatiky a trápí se. Čtyři kola před koncem už si na něj vyšlápl Bearman. Hadjar se sice nechtěl vzdát, pilota Premy ale přesto neubránil a byl tak odsunut ze stupňů vítězů.
Ani po pádu za Bearmana ale Hadjarovo peklo nekončilo. Začala se za ním totiž utvářet skupinka vozů, kterou tvořili Doohan, Fittipaldi, Martins a dokonce také Leclerc.
Hadjar se tři kola před cílem propadl i za Doohana. Pilot stáje Virtuosi začal okamžitě stahovat Bearmana a brzy se mezi nimi rozhořela bitva. Tam definitivně skončila v 16. zatáčce, kdy byl Bearman široký a vycestoval do štěrku. Kvůli tomuto výletu spadl i za Fittipaldiho a Hadjara.
Tou dobou už ale projížděl Vesti cílem a slavil suverénní vítězství. Druhý skončil Pourchaire a třetí Doohan. Na bodech projeli cílem i Fittipaldi, Hadjar, Bearman, Martins a Leclerc. Staněk sice projel cílem jako sedmnáctý, po pětisekundovém trestu pro Novalaka se ale dostal na 16. místo.
Bearman sice dojel šestý, bodovaným výsledkem si ale nemohl být jistý. Byl totiž vyšetřován za to, že po svém výletu do štěrku vrátil na trať nepředepsaným způsobem.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Frederik Vesti | Prema | Mecachrome | 40:16,405 | 19 | 10 |
2. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 40:29,837 | 19 | 8+1 |
3. | Jack Doohan | Virtuosi | Mecachrome | 40:35,827 | 19 | 6 |
4. | Enzo Fittipaldi | Carlin | Mecachrome | 40:42,015 | 19 | 5 |
5. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | 40:46,922 | 19 | 4 |
6. | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | 40:47,268 | 19 | 3 |
7. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | 40:47,750 | 19 | 2+2 |
8. | Arthur Leclerc | DAMS | Mecachrome | 40:48,038 | 19 | 1 |
9. | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 40:48,857 | 19 | 0 |
10. | Zane Maloney | Carlin | Mecachrome | 40:54,959 | 19 | 0 |
11. | Jehan Daruvala | MP Motorsport | Mecachrome | 40:56,285 | 19 | 0 |
12. | Dennis Hauger | MP Motorsport | Mecachrome | 40:56,656 | 19 | 0 |
13. | Kush Maini | Campos | Mecachrome | 41:00,521 | 19 | 0 |
14. | Jak Crawford | Hitech | Mecachrome | 41:01,111 | 19 | 0 |
15. | Amaury Cordeel | Virtuosi | Mecachrome | 41:01,674 | 19 | 0 |
16. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | 41:04,646 | 19 | 0 |
17. | Clément Novalak | Trident | Mecachrome | 41:07,471 | 19 | 0 |
18. | Richard Verschoor | Van Amersfoort | Mecachrome | 41:09,213 | 19 | 0 |
19. | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort | Mecachrome | 41:24,321 | 19 | 0 |
20. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | 41:30,565 | 19 | 0 |
21. | Ajumu Iwasa | DAMS | Mecachrome | 41:35,659 | 18 | 0 |
DNF | Brad Benavides | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | - | 17 | 0 |
Aktualizace: Cordeel byl po skončení závodu penalizován a výsledky se měnily.
Průběžné pořadí jezdců: 1. Vest 135, 2. Pourchaire 114, 3. Iwasa 101, 4. Bearman 84, 5. Verschoor 75, 6. Fittipaldi 62, 7. Hauger 60, 8. Martins 60, 9. Doohan 60, 10. Maini 49, 11. Maloney 48, 12. Daruvala 41, 13. Crawford 38, 14. Leclerc 37, 15. Boschung 33, 16. Hadjar 28, 17. Staněk 11, 18. Correa 10, 19. Novalak 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 219, 2. ART Grand Prix 174, 3. DAMS 138, 4. Carlin 110, 5. MP Motorsport 101, 6. Van Amersfoort 85, 7. Campos 82, 8. Hitech 66, 9. Virtuosi 60, 10. Trident 13.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema