Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Menší týmy mají možnost utrácet více

Menší týmy mají možnost utrácet více

FIA připravila pár změn pro sezonu 2024.

Platí, že technická pravidla se pro sezonu 2024 nebudou nijak zvlášť měnit, avšak máme zde pár novinek z jiných oblastí.

Týmům, hlavně těm zaostávajícím, bylo umožněno investovat více peněz. Vedle rozpočtového stropu na sezonu dostaly všechny týmy při podpisu nejnovější Concordské dohody také možnost investovat do své továrny v letech 2021, 2022, 2023 a 2024 dohromady 45 milionů dolarů, kromě výstavby větrného tunelu. Jenže v době zavedení omezení byla F1 rozdělena na velmi bohaté týmy jako Mercedes, dobře financované jako McLaren a trápící se jako Williams. Právě noví majitelé Williamsu a jeho nový šéf James Vowles nejvíce tlačili na navýšení tohoto omezení známého pod anglickou zkratkou CapEx (Capital Expenditure) pro bývalé chudé týmy. Když mají všechny týmy stejné omezení, tak bývalým bohatým týmům se do značné míry zamrazila výhoda, kterou měli v době podepisování Concordské smlouvy.

Týmy, majitelé seriálu a FIA se po třičtvrtě roku trvajících jednáních dohodly na rozdělení týmů do tří košů podle výsledků dosažených od roku 2021. Do první ligy přirozeně patří Red Bull, Mercedes a Ferrari a limit jim byl navýšen o 6 milionů dolarů, tedy za čtyři roky investují maximálně 51 milionů. Nedává moc smysl navyšovat limit i těm, kterých zamraženou výhodu se úprava pravidel právě snaží odstranit, ale bez toho by zřejmě nebyly souhlasily. Týmy McLaren, Alpine a Aston Martin, na které jsme zvyklí v lepší části středu pole, dostaly navýšení o 13 milionů. Týmy AlphaTauri, Alfa Romeo / Sauber, Haas a Williams smějí utratit o 20 milionů více. Již je dohodnuto, že v letech 2025 až 2028 budou rozdíly menší a počínaje rokem 2029 bude CapEx opět pro všechny stejný.

Williams již má peníze nachystané, Sauber s novým spolumajitelem Audi si příležitost určitě také nenechá ujít. Otázka je, zda má kam investovat Haas, když velká část jeho vozu vzniká v Maranellu, v sídle týmu Ferrari. Ředitel týmu AlphaTauri se vyjádřil, že peníze nazbyt prostě nemá. Určitě se je ale pokusí získat, nakolik by se prý týmu hodil například modernější simulátor, než ten, který zdědil po Red Bullu. AlphaTauri navíc tvrdí, že příští rok od něj nemáme očekávat klon vozu RB19, ale na pravdivost tohoto tvrzení si raději počkáme.

Slabší týmy mohou více investovat, ale musí se připravit i na vyšší pokuty. Foto: AlphaTauri

Další změnou budou větší maximální pokuty od komisařů závodu pro všechny účastníky. Ze současných 250 tisíc dolarů se strop zvedá na kulatý, ale moc nepříjemný milion dolarů. Očekává se, že 1 milion může například pořadatele závodu stát ohrožení bezpečnosti, nezabrání-li divákům dostat se během závodu na trať, nebo pokud jezdcům zakryje výhled kouř ze světlic. Hypoteticky by ale milionovou pokutu mohl dostat nejen tým, ale také jezdec. Zde George Russell podotkl, že v nováčkovské sezoně měl pěticiferný plat a po zaplacení cestovních výloh, fyzioterapeuta, celého svého managementu a dalších, se dostal do šesticiferního minusu. Maximum pro seriály WRC, WEC, MS v Ryllyecrossu a Formuli E se zvedly na 750 tisíc a pro ostatní seriály pod dohledem FIA na 500 tisíc, což jsou pro týmy vcelku likvidační sumy.

Třetí novinkou je, že všech sedm podniků ženského seriálu F1 Academy bude doprovodnými podniky MS F1. Konkrétně v Saúdské Arábii, Miami, Barceloně, Zandvoortu, Singapuru, Kataru a Abú Zabí. Letos bude Academy doprovázet F1 pouze v Texasu, příští rok však budou seriály více propojeny. Do šampionátu vedeného Susie Wolffovou nominuje každý z 10 týmů F1 jednu svoji jezdkyni a jejímu vozu dá lakování svých vozů ve F1.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Williams