Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Vyšší technický ředitel opustil Mercedes

Vyšší technický ředitel opustil Mercedes

Po dvou neúspěšných vozech zkusí něco jiného.

Pouze půl roku poté, co Mike Elliott pustil Jamese Allisona zpět na místo technického ředitele Mercedesu a přijal jeho pozici vyššího technického ředitele, čili člověka více v pozadí a věnujícího se nejen projektům F1, nadobro opouští továrnu v Brackley.

Elliott se k Mercedesu připojil jako šéf aerodynamiky v roce 2012, po působení v týmech McLaren a Renault/Lotus. Měl tedy důležitou roli při dlouhé šňůře úspěchů týmu německé automobilky, která začala v roce 2014. V tomto období z týmu odešel technický ředitel Paddy Lowe a nahradila jej posila z Ferrari, James Allison. Po zisku titulů a pohárů konstruktérů se Allison se šéfem týmu, Totem Wolffem, dohodl, že se přesune do pozadí, bude se věnovat rozvoji technické stránky společnosti z pozice vyššího technického ředitele. Na začátku roku 2021 se tak dohledu nad každodenním fungováním celé technické části mistrovského týmu ujal Elliott.

Elliottův nástup na místo technického ředitele týmu se časově shoduje se ztrátou dominantního postavení Mercedesu ve F1. V roce 2021 tým ještě získal Pohár konstruktérů, ale mistrem světa se v dramatickém finále sezony poprvé stal Max Verstappen z týmu Red Bull. V roce 2022 dostal Mercedes studenou sprchu, když vypadl ze špičky a trvalo téměř celou sezonu, než se do ní dokázal vrátit. Věřil, že do éry přísavného efektu vstoupil se správným konceptem, který jen potřeboval vychytat mouchy, a tak pro sezonu 2023 zvolil evoluci místo revoluce. Už po zimních testech a prvním závodě však bylo jasné, že to byla chyba a Wolff oznámil, že se začalo pracovat na nové verzi aerodynamiky, která bude nejspíše hodně podobná aerodynamice zcela dominantního vozu Red Bullu. Po třetím závodě sezony pak bylo oznámeno, že si Elliott a Allison vymění pozice.

Jedním z velkých privilegií mé kariéry bylo, že jsem mohl být součástí tohoto týmu,“ řekl Elliott, když oznamoval odchod z týmu. „Byl jsem u toho, když se skupina lidí táhnoucí za jeden provaz, aby vyhrála závod, rozrostla na tým, který vybojoval první titul mistra světa a poté na tým, který získal rekordních osm pohárů konstruktérů v řadě. Jsem hrdý, že jsem k tomu přispěl.

Poslední dvě sezony nevyhráváme závody, jak jsme chtěli, ale byli jsme otestováni z jiné strany. Během uplynulých šesti měsíců jsem si užíval rozvíjení technické strategie, která má být základem pro další úspěšný cyklus. Rozhodl jsem se, že tohle je správný čas vystoupit z kolotoče a udělat si po 23 letech delší přestávku. S tímto týmem jsem prožil 12 fantastických sezon a všem v něm přeji spoustu dalších úspěchů.

Elliott je jistě výjimečný odborník, ale pozice technického ředitele asi vyžaduje jiný typ lídra. Foto: Mercedes

Pro příští sezonu zůstávají pravidla stabilní a velké změny by neměla přinést ani sezona 2025, jelikož týmy se potřebují připravit na velkou revoluci technických pravidel naplánovanou na rok 2026, kdy se začne používat nový typ pohonné jednotky. Pokud tým pod vedením Jamese Allisona nedokáže tuto zimu stáhnout alespoň část rychlostní ztráty na Red Bull, může padnout rozhodnutí přesunout nejlepší lidi co nejrychleji na projekt sezony 2026, na novou generaci vozů. Podobně mohou uvažovat u Ferrari nebo McLarenu.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes