Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

F1 řekla Andrettimu ne

F1 řekla Andrettimu ne

Ale možná později ano.

Formule 1 ukončila utrpení Andrettiho a jeho fanoušků a vydala oficiální stanovisko, ve kterém informuje, že v roce 2025 a následujících do seriálu žádný nový tým nepřibude. Z dlouhého vysvětlení vyplývá, že si majitelé seriálu nemyslí, že by byl Andretti v příštích letech významným přínosem po obchodní stránce a že ani po technické stránce nevypadá být připraven začít stavět konkurenceschopné vozy. F1 je již v posledních letech poučena ze vzniku týmů Super Aguri, Team Lotus, Virgin a HRT, které zpravidla nestíhaly hlavnímu pelotonu a dnes již neexistuje ani jeden z nich. Uchytil se pouze tým Haas, ovšem za cenu, že je po technické stránce závislý na Ferrari, jako zákazník. Jeho střednědobé ambice jsou tudíž hodně omezené.

Formule 1 však upozorňuje, že Andretti má dobrou šanci, pokud se bude chtít připojit v roce 2028. Tenhle rok ještě bude zmíněn níže.

Andretti se v posledních dnech obzvlášť snažil ukázat, že má reálný projekt a prakticky už začal vyvíjet monopost F1. Dokonce ukázal model (nějakého) vozu ve větrném tunelu a o své nadšení se podělil Nick Chester, zamýšlený Andrettiho technický ředitel, jenž je znám z působení ve stáji Lotus F1 a v továrním týmu Renaultu.

Tím se dostáváme k technickému zázemí, které chtěl mít Andretti na čtyřech různých místech, na dvou kontinentech. V Německu měli jeho aerodynamici využívat větrný tunel Toyoty, který letos v létě uvolní McLaren, když dostaví svůj vlastní a modernější. Sídlo závodního týmu a designového oddělení mělo být v Silverstonu, jelikož v Anglii je nejvíce zkušené pracovní síly, spousta bývalých zaměstnanců týmů F1. O výzkum a vývoj a simulace se měl postarat General Motors v Severní Karolíně. A když Andretti Global dostaví a plně vybaví továrnu v Indianě, má být schopna postarat se o výrobu vozů, které by do té doby vznikaly někde u dodavatelů.

Když se na to podíváme kritickým okem, tak jedna továrna v procesu výstavby, větrný tunel pronajatý a cosi menšího v Anglii. To nikoho ve F1 neohromí. Zajímavé je to zapojení velké americké automobilky General Motors. V jaké míře, to nelze s jistotou říct, PR prohlášení se musí brát s rezervou. Ale Američané přislíbili, že začnou vyvíjet vlastní motor, který by měli stihnout dát dohromady před sezonou 2028. A tak jsme zpět při roce 2028.

Výrobní závod bude hotov později, GM vyrobí motor později. A Andretti má o místenku také požádat později. Foto: Andretti

Zatímco o Andrettiho jméno na relativně malém týmu není pro F1 dostačujícím lákadlem, velká automobilka, která vstup do F1 s vlastním motorem vždy spojí i s gigantickou marketingovou kampaní, to už je jiná káva.

Na přihlášku týmu do sezony 2028 s pohonnými jednotkami GM by bylo nahlíženo jinak, ať už by se jednalo o tovární tým nebo o zákazníka GM schopného si vyrobit všechny potřebné komponenty pod svou střechou. Tohle by byl nový faktor, který by zvýšil hodnotu uchazeče o účast v šampionátu, zejména s ohledem na přivedení prestižní automobilky do pozice dalšího výrobce pohonných jednotek,“ píše F1.

Takže Andretti říkal: „Otevřete mi bránu, ve vzdáleném roce 2028 vám přivedu velkou automobilku s vlastním americkým motorem!“ A F1 teď odpověděla: „Tak proč klepeš teď?“

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Andretti