Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Williams konečně předvedl FW46

Williams konečně předvedl FW46

Využil poslední den před začátkem testů - doplněno

Williams zorganizoval představení týmu před sezonou 2024 jako druhý v pořadí, již na začátku února. Jednalo se však pouze o představení nového lakování na neaktuálním voze, který byl poté vystaven v New Yorku, ve vlajkové prodejně partnerské společnosti Puma. Na převážně modrém a černém lakování však došlo ovšem jen k malým změnám, na bočnicích přibyl velký japonský sponzor Komatsu, jakož i úzký červený a bílý pruh připomínající, že Williams je jedním ze dvou nejstarších britských týmů ve F1.

Nový vůz je k vidění až dnes v Bahrajnu, den před začátkem třídenního společného zimního testu všech týmů F1. Jak vysvětlil šéf týmu, Williams loni sice velmi brzy přesunul zdroje na vývoj letošního monopostu, ale zariskoval a s výrobou vozu se zpozdil.

Úmyslně tlačíme na pilu, jdeme se vším až na hranu,“ vysvětlil James Vowles. „Šasi je úplně jiné, mnoho věcí děláme jinak, než se to tady dělalo dosud. Pro naši organizaci se jedná o obrovskou změnu. Nepochybně jsme se s vozem opozdili.

Nevyužít dva filmovací dny na britském okruhu Silverstone k ověření funkčnosti všech základních systémů vozu, jak to i letos udělaly Mercedes, McLaren, Red Bull i Aston Martin, však bylo součástí plánu.

Mohli jsme tam být, nebyl by to takový problém. Ale podle mě je lepší udělat pouze testy ve virtuální realitě a poté vůz ještě vyzkoušet v Bahrajnu. Se Silverstonem je potíž, že někdy vám počasí dovolí zjistit něco cenného, ale jindy vůz jen pomalu krouží na pneumatikách do extrémních podmínek a nic se nedá dělat. Tady máme jistotu dobrého filmovacího dne a jeden nám ještě zůstane v zásobě.

Williams FW46. Foto: Williams

Doplněno: Automaticky se počítalo s tím, že Williams bude mít v zadním zavěšení push-rod, jelikož Mercedes přešel na řešení zpopularizované Red Bullem a Mercedes Williamsu dodává pohonnou jednotku, převodovkovou skříň a právě i části zadního zavěšení. Nicméně Williams bude letos, překvapivě, používat převodovku i zadní zavěšení s pull-rodem z roku 2023. Pro Mercedes, který zásobuje i Aston Martin, je to takhle na začátku sezony logisticky jednodušší a Williams prý beztak chtěl investovat do jiných částí vozu, přičemž levnější loňské díly nechávají více prostoru pod rozpočtovým stropem. Tým z Grove si ponechal také push-rod v předním zavěšení.

Za tým bude opět závodit Alexander Albon Ansusinha (27), o kterém jsme se nedávno dozvěděli, že má s Williamsem podepsaný kontrakt i na rok 2025. Loni býval pravidelně rychlejší než Logan Hunter Sargeant (23), pro kterého to ale byla nováčkovská sezona. Američan se pochlubil, že v rámci svědomitější přípravy na sezonu 2024 zhubl pět kilogramů. Albon je mezitím v zákulisí, navzdory smlouvě, spojován se závodní sedačkou u Red Bullu nebo Mercedesu v roce 2025. James Vowles je šéfem stáje Williams přesně rok a od přestupu z Mercedesu se nepřestává divit a povídat o tom, jak zastaralá je továrna v Grove. Díky financím od nových amerických majitelů z Dorilton Capital a zvýšenému stropu na investice vyjednanému loni s Komisí F1, může nyní investovat do modernizace, na kterou po technické stránce dohlíží zkušený Pat Fry, vyšší technický ředitel získaný z Alpinu.

Když jsme jednou s Fredericem (Brousseauem, provozním ředitelem) obcházeli továrnu a mluvili o připravovaných změnách, ukázal mi i pár strojů. Nejvíce mě zaujal jeden v hale na výrobu kompozitů. Procházeli jsme tam kolem obrovského stroje, nikdy jsem nevěděl na co tam je. A Fred mi říká: „Dávej pozor, je to staré. Asi z dynastie Ming!“ Dobře vědět. Je to stroj dlouhý jako motorhome. Leptací mašina, která je v moderní verzi velká asi jako stůl.

Zdroj: Williams, motorsport, grandprix, úvodní foto: Williams