Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Saúdové ukázali svůj futuristický okruh

Saúdové ukázali svůj futuristický okruh

Evropským tratím hrozí rotace.

Letošní Velká cena Saúdské Arábie se jela v Džiddě, a ještě se tam nějaký čas bude vracet, minimálně do roku 2027. Od samého začátku se však o tomto městském okruhu mluví jako o dočasném řešení, než Saúdové vystaví své město snů, Quddiya City. Megaprojekt je zaměřen na podporu Saúdské Arábie jako destinace mezinárodního turismu, což je zase součástí plánu na investování nemalé části šíleně velkých zisků z prodeje ropy do prosperity země v čase, když už začnou ropná jezera vysychat. Přímo šíleně futuristicky vypadá část okruhu, která má být na úrovni dvacátého patra výškových budov. Trať s 21 zatáčkami a převýšením 108 metrů (!) navrhla společnost Tilke, jako konzultant byl přizván Alexander Wurz. Má vedle ní vést Falcon, nejvyšší, nejdelší a nejrychlejší horská dráha na světě a diváci se v této pouštní krajině budou moci zchladit ve vodním parku Six Flags. Součástí gigantického projektu je i zbrusu nová univerzita s kampusem nebo fotbalový stadion s místem pro 45 tisíc diváků situován na okraji 200 metrů hluboké propasti.

Pohádkové místo zatím existuje pouze v počítačích, výstavba nějaký čas potrvá. Foto: Welcome Saudi

Tolik ke vzdálené budoucnosti velké ceny, která nemá za cíl dosahování zisku, ale dělání reklamy na stát vedený absolutistickou monarchií. Mezitím se v Evropě okruh Barcelona-Catalunya pochválil, že finišuje s investicí 50 milionů eur do zázemí okruhu, prostor Paddock Clubu a celkově budovy boxů, služeb pro diváky a odstraňování logistických problémů. Pořadatel doufá, že mu to pomůže domluvit se s F1 na novém kontraktu. Současný vyprší příští rok a od roku 2026 se začne závodit na novém, částečně městském okruhu v Madridu, který získal práva na značku Velká cena Španělska. Dvě velké ceny na území Španělska by nebyly novinkou, ale možná by to chtělo jednoho ze španělských jezdců v boji o mistrovský titul, aby si pořadatel byl jist návštěvností. Ztráta místa Carlose Sainze u Ferrari je v tomto ohledu špatnou zprávou.

A do kalendáře velkých cen by se chtělo vrátit Turecko. Formule 1 naposledy využila Istanbul Park v pandemických letech 2020 a 2021, kdy se neřešili diváci na tribunách. O možnosti zařazení do nyní nesrovnatelně silnějšího kalendáře mluvili na začátku tohoto měsíce prezident FIA, Mohammed ben Sulajem a prezident Turecka, Recep Tayyip Erdoğan. Vzhledem k ekonomickým potížím země však vypadá v nejbližším čase reálněji návrat Turecka do WRC. Také se mluví o návratu F1 do Jižní Koreje, která měla svůj velmi neúspěšný pokus v letech 2010 až 2013.

Jak nedávno naznačil Stefano Domenicali, generální ředitel F1, kalendář je už tak plný a nových zájemců je tolik, že stále reálněji vypadá rotování historicky důležitých, ale slabě dotovaných evropských okruhů od roku 2026. Do roku 2025 má smlouvu nejen Barcelona, ale také Zandvoort, Spa, Imola, Monza a Monte Carlo. V nové vlně by se všemi nebo některými z nich mohl být uzavřen nový typ kontraktu, který by jim negarantoval místo v kalendáři každý rok. Zachovali by si status okruhů velkých cen a s tím spojenou prestiž, evropští fanoušci by zůstali jakžtakž spokojení a uvolnilo by se několik míst v kalendáři.

Favority na střídání jsou Spa a Zandvoort, smysl by dávalo střídání Imoly a Monzy a už se mluvilo i o možnosti střídat Monako s nedalekým Nice, jako dalším prominentním novým zájemcem, který by navíc F1 vrátil na francouzskou půdu. Novými centry selfieček s celebritami všeho druhu jsou Miami a Las Vegas, proto se Monako už nezdá být nepostradatelnou součástí kalendáře. A Audi by se sice při svém debutu ve F1 určitě rádo předvedlo před německým publikem, jenže Němci mají teď zcela jiné problémy a o návratu F1 do jejich země se ani nespekuluje. Letos se vrací Velká cena Číny, poprvé s čínským jezdcem na startu, tak jsme zvědaví na zaplněnost tribun.

Zdroj: motorsport, úvodní foto: Welcome Saudi