Cuboj přebírá vedení v Super Formuli
Ve Fudži kraloval oběma závodům
Dva závody, dvě vítězství a posun do čela průběžného pořadí. Předposlední podnik letošního ročníku japonské Super Formule ve Fudži si zcela podmanil Šó Cuboj a nyní má nakročeno ke svému životnímu úspěchu. Do posledních dvou závodů v Suzuce vstoupí pilot stáje TOM´S se solidním náskokem 14,5 bodu. Ve hře jich přitom zůstává už jen 46.
„Kompletně jsme dominovali a také jsme se dostali na špici průběžného pořadí. Více není potřeba dodávat. Je to fantastický výsledek, děkuji všem za podporu,“ neskrýval 29letý pilot své nadšení.
Před sobotním závodem přitom byla u Cuboje vidina dvou prvenství během jediného víkendu poměrně hodně vzdálená. Startoval totiž až jako sedmý. Během tří kol se ovšem dokázal propracovat až na druhé místo za lídra závodu i šampionátu Tomokiho Nodžiriho. Šampion z let 2021 a 2022 sice zůstával na špici až do zastávek v boxech, pak se ale situace začala měnit.
Nodžiri si dojel pro čerstvé obutí ve dvacátém prvním z 41 kol. Cuboj navštívil mechaniky o dva okruhy později a tato strategie zafungovala. Na trať se totiž vrátil před Nodžirim. Novým lídrem se přesto nestal. Ajumu Iwasa s Kakunošin Ohta totiž přezouvali už v úvodu a díky tomu se dostali na první dvě pozice. Bylo ale jasné, že na ně čeká těžký úkol. Jejich pneumatiky totiž měly s přibývajícími koly odcházet, což měla být šance právě pro Cuboje s čerstvějším obutím.
A tato předpověď se naplňovala. Pilot stáje TOM´S se ke svým krajanům skutečně přibližoval velmi rychle. Ohtu předjel ve 27. kole a Iwasu ve třicátém druhém. Od té doby ho již na cestě za triumfem nikdo nezastavil.
Iwasa udržel druhé místo. Kakunošin Ohta se ale nakonec z pódiových pozic poroučel. V závěru začal ztrácet dech. Třetí příčku si nakonec připsal Kamuj Kobajaši. Bývalý pilot F1 nebo vítěz závodu 24 hodin Le Mans se vrátil v Super Formuli na „bednu“ po dlouhých pěti letech. Naposledy se probojoval na stupně vítězů v srpnu roku 2019, když dojel druhý v Motegi.
„Děkuji za podporu, kterou jste mi všichni na cestě za tímto dlouho očekávaným pódiem vyjadřovali,“ vzkázal osmatřicetiletý pilot v cíli fanouškům. „Trvalo to opravdu dlouho, ale nakonec jsme to dokázali. Tým odvedl fantastickou práci. Auto bylo skvělé, zastávka nám šla hladce, a to nám umožnilo odjet slušný závod. Vím, že to bylo pro všechny těžké, ale cítím vděčnost,“ byl pilot stáje KCMG spokojen.
Tadasuke Makino, který se před začátkem víkendu nacházel na celkovém druhém místě, projel cílem jako čtvrtý. Tomoki Nodžiri byl nakonec klasifikován jako šestý. Mezi oba jezdci se vklínil vítěz kvalifikace Nirej Fukuzumi.
Výsledky sobotního závodu šampionát pořádně zdramatizovaly. Nodžiri sice zůstal na jeho čele, Cuboj už ale ztrácel pouhý půlbod. Makino byl o tři body pozadu.
V neděli dotáhl Cuboj perfektní víkend k dokonalosti. Tentokrát byl nejrychlejší už v kvalifikaci a poté kraloval i v závodě, který měl pod kontrolou celou dobu. Nezastavily ho nátlak Nireje Fukuzumiho ani tři výjezdy zpomalovacího vozu.
Cuboje s Fukuzumim doplnil na stupních vítězů Tadasuke Makino. Pilot stáje Dandelion svedl o bronzový výsledek boj s Renem Satem. Ten sice projel cílem jako čtvrtý, později ale dostal desetisekundový trest za kontakt s Makinem a následně byl vyloučen za nedodržení minimální váhy vozu.
Tomoki Nodžiri byl klasifikován až jako sedmý, což pro něj znamenalo odsun v celkovém pořadí na třetí pozici. Do čela se nově dostal Cuboj, který má náskok 14,5 bodu před Makinem. Nodžiri ztrácí ze třetího místa 16,5 bodu. Matematickou naději na titul mají pořád také Ajumu Iwasa (-31), Nirej Fukuzumi (-40,5) a Kenta Jamašita (-43). Při posledním dvojzávodě v Suzuce totiž bude ve hře 46 bodů.
Finále sezony se uskuteční o víkendu 8.-10. listopadu. Nodžiri se svých nadějí na třetí titul nezdává. „Poslední závod sezony 2024 se pojede jen jednou. Chci nadcházející dny strávit tak, abych měl pocit, že jsem makal více než kdy jindy,“ říká s odhodláním.
De Vriesova trpká rozlučka
Závodní víkend ve Fudži byl posledním vystoupením v Super Formuli pro Nycka de Vriese. Další z bývalých pilotů F1 si v obou závodech pořádně zapředjížděl a pokaždé byl klasifikován jako jedenáctý. V sobotu startoval z 18. místa, v neděli ze 17. pozice.
Při druhém závodě ovšem projel cílem na osmé pozici, a to i přesto, že musel v úvodu pro nové přední křídlo, když se přichomýtl do kolize Ioriho Kimury a Acušiho Mijakeho. Na nebodovanou 11. příčku ho ale odsunul pětisekundový trest za kontakt s Kentou Jamašitou. Nizozemec s trestem nesouhlasil.
„Řekl bych, že tato penalizace je typická pro tento šampionát. Udělili mi ji lidé, kteří vše sledovali 100 metrů od zatáčky, tím pádem měli úplně jiný pohled než já. Když se podíváte na záznam, je naprosto jasné, že na vrcholu zatáčky jsem vpředu téměř o půl auta. Jedu normální stopu, tím pádem akceleruji v optimálním bodě a znamená to, že se nemůžu stáhnout. Měl jsem volant v maximálním možném úhlu, on šel vnějškem a trefil mě,“ kroutil bývalý šampion formule E hlavou.
Při finálovém podniku v Suzuce už De Vries nenastoupí. Do kokpitu vozu stáje Impul se totiž vrátí junior Toyoty Hibiki Taira.
Výsledky prvního závodu: 1. Šó Cuboj (Japonsko, Vantelin Team TOM´S, Toyota) 41 kol, 2. Ajumu Iwasa (Japonsko, Team Mugen, Honda) +4,440, 3. Kamuj Kobajaši (Team KCMG, Toyota) +4,853, 4.Tadasuke Makino (Japonsko, Dandelion Racing, Honda) +5,704, 5. Nirej Fukuzumi (Japonsko, Team KCMG, Toyota) +10,695, 6. Tomoki Nodžiri (Japonsko, Team Mugen, Honda) +11,363, 7. Ren Sató (Japonsko, Ponos Nakajima Racing, Honda) +11,898, 8. Naoki Jamamoto (Japonsko, Ponos Nakajima Racing, Honda) +12,799, 9. Kakunošin Ohta (Japonsko, Docomo Team Dandelion Racnig, Honda) +18,904, 10. Kenta Jamašita (Japonsko, Kondo Racing, Toyota) +22,070.
Výsledky druhého závodu: 1. Šó Cuboj (Japonsko, Vantelin Team TOM´S, Toyota), 2. Nirej Fukuzumi (Japonsko, Team KCMG, Toyota) +1,372, 3. Tadasuke Makino (Japonsko, Dandelion Racing, Honda) +2,857, 4. Kakunošin Ohta (Japonsko, Docomo Team Dandelion Racing, Honda) +5,020, 5. Kamuj Kobajaši (Japonsko, Team KCMG, Toyota) +5,686, 6. Ajumu Iwasa (Japonsko, Team Mugen, Honda) +6,578, 7. Tomoki Nodžiri (Japonsko, Team Mugen, Honda) +8,476, 8. Kenta Jamašita (Japonsko, Kondo Racing, Toyota) +8.874, 9. Iori Kimura (Japonsko, San-EI Gen with B-Max, Honda) +10,612, 10. Tošiki Oju (Japonsko, Vertex Partners Cerumo INGING, Toyota) +11,343.
Průběžné pořadí jezdců: 1. Cuboj 86,5, 2. Makino 72, 3. Nodžiri 70, 4. Iwasa 55,5, 5. Fukuzumi 46, 6. Jamašita 43,5, 7. Jamamoto 32, 8. Ohta 30, 9. Oju 26, 10. Kobajaši 21,5, 11. Sato 15, 12. Sakaguči 12, 13. Kunimoto 7, 14. Kotaka 4,5, 15. Macušita 3, 16. Kimura 3, 17. Taira 2.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Team TOM´S