Williams musí změnit filozofii, míní Sainz

Podaří se postavit všestranný vůz?
Stáj Williams je o letní přestávce na výborném pátém místě Poháru konstruktérů, za stájí Red Bull. Ne hned za Red Bullem, bodový rozdíl je značný, ale Williams má i bodový náskok před svými pronásledovateli. Velkou většinu bodů získal Alexander Albon, zatímco Carlos Sainz si evidentně ještě nezvykl na vůz s podstatně odlišnými charakteristikami, než mívalo Ferrari. A Sainz je přesvědčen, že pro Williams bude obtížné postavit obecně dobrý vůz potřebný k průniku mezi špičkové týmy.
"Hungaroring je pro tento tým již dlouho náročným okruhem, takže jsme po kvalifikaci měli dlouhou poradu, protože jsem přišel z týmu, který měl loni vůz na pole position," řekl španělský závodník. „Mohl jsem týmu dát silnou zpětnou vazbu, říct proč na té trati vůz zaostává. Ale samozřejmě s letošním vozem už nic neuděláme. Do budoucna to bude velká výzva, bude se třeba hodně učit, pokud máme mít vůz konkurenceschopný i na tratích jako Budapešť nebo Barcelona.
Aerodynamické vlastnosti našeho vozu v dlouhých zatáčkách, kdy potřebujeme udržet přítlak od nájezdu po vrchol zatáčky, nejsou zrovna dobré. Máme s tím problém. Je to již dlouholetý trend. Pro tento tým jsou dobré dlouhé rovinky a ostré krátké zatáčky. Ale když se dostane na okruhy jako je Barcelona, Maďarsko, Katar, je to velký problém. Bude třeba změnit filozofii vývoje. Snažíme se pochopit, v čem musí být vůz jiný, aby mohl být silný všude. Aby měl silný základ pro každý typ okruhu.
Nyní ale nejsme v situaci, že by se na základě zpětné vazby jezdců nasměroval další vývoj vozu. Ve větrném tunelu už není na letošní vůz čas. Je to velká výzva při vývoji nového vozu, odstranit nejslabší místo. V Miami nebo Imole mi tým dal velmi konkurenceschopný vůz. Problémem je, že konkurenti nás jaksi předhonili ve vývoji. A na některých okruzích je to extrémně obtížné. Ve druhé polovině sezony se zaměřím pouze na konzistentnost v nastavení a hladký průběh závodních víkendů.“
Podle Sainze bude Williams na cestě vzhůru potřebovat všestrannější vůz. Foto: Williams
Williams nebude zdaleka jedinou stájí, která už letošní vůz v továrně neřeší a nechá cestující tým bojovat prostě s tím, co má. Ze Sainzových slov se ale dá tušit, že u Williamsu dostal letošní vůz červenou už před několika týdny nebo i měsíci. Dává smysl, že tak to bylo naplánováno před začátkem sezony, jelikož noví majitelé si od letošního roku moc neslibovali, ale hodně si slibují od velkého restartu, který způsobí nová technická pravidla. Po realizovaných investicích by měl být Williams schopen přiblížit se k top týmům.
Snažit se o vývoj všestranného vozu však může být problémem pro tým s aerodynamiky navyklými na minimalizování aerodynamického odporu, čemuž se přizpůsobí zbytek vozu a může se doufat v bodové sklizně na okruzích s dlouhými rovinkami a bez náročných zatáček. Na druhé straně je to koncept, kterému Williams vděčí za to, že z poslední takto velké změny technických pravidel vytěžil dvě třetí místa v Poháru konstruktérů, v sezonách 2014 a 2015. Samozřejmě to tehdy bylo s velkým přispěním dominance pohonné jednotky Mercedesu, která se nemusí opakovat. Ale mohla by se. Takže Williams stojí/stál před těžkým rozhodnutím.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Williams