Novinky

  • 21.10.2025 Good Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo

  • 20.10.2025 Bad Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

  • 20.10.2025 Good Austin má kontrakt do roku 2034

Facebook Instagram

Norris vybojoval pole position před Hamiltonem a Leclercem

Norris vybojoval pole position před Hamiltonem a Leclercem

VC Mexika - kvalifikace

Sobota v Mexico City nabídla další ze soubojů, které definují letošní sezónu Formule 1. Na okruhu bratří Rodríguezů, ve výšce přes 2200 metrů nad mořem, se rozhodovalo o startovním pořadí pro nedělní závod. Kvalifikace byla rychlá, těsná a neúprosná. Z vítězství se nakonec radoval Lando Norris, který o sedm setin sekundy porazil Lewise Hamiltona.

Podmínky byly typicky mexické. 26 °C vzduchu, 48 °C na trati, vítr sotva pět kilometrů v hodině. Řidší vzduch znamenal pro týmy kompromis mezi přítlakem a rychlostí, a i drobná chyba znamenala ztrátu několika míst. Jediným jezdcem s penalizací z minulého víkendu byl Carlos Sainz, který si přenášel pět míst dolů na startu.

Prvním na trati byl Lance Stroll, jehož čas ale brzy přebil Fernando Alonso. Na okamžik se na čelo dostal i Oliver Bearman, který i přes limitovaný počet zkušeností zvládl čisté kolo. Jak se asfalt postupně čistil a gumoval, časy padaly rychle dolů.

Dvanáct minut před koncem se do vedení dostal Lando Norris. Charles Leclerc měl téměř identické sektory, ale chybělo mu 138 tisícin. Verstappen se v úvodu nedokázal přiblížit, zařadil se třetí. O něco později George Russell ztratil jen 47 tisícin a přimáčkl se těsně za Norrise.

Když Bearman osm minut před koncem znovu zajel nejrychlejší čas, Norris na něj okamžitě odpověděl. Tempo bylo neustále proměnlivé – trať zrychlovala zhruba o půl sekundy a ani piloti z čela si nemohli být jistí postupem. Nejrychlejší čas Q1 nakonec patřil Isacku Hadjarovi, který překvapil stabilitou i odvahou v prvním sektoru.

Do druhé části se nepodívali: Gabriel Bortoleto, Alex Albon, Pierre Gasly, Lance Stroll a Franco Colapinto.

 

Franco Colapinto v monopostu Alpine. Foto: Pirelli

 

Druhá část začala zostra. Verstappen zajel první měřené kolo a dostal se do vedení, ovšem jen na pár okamžiků – Leclerc ho překonal o desetinu. Jenže krátce nato vyrazil Norris a převzal první místo čistým, přesným kolem, v němž ani jednou neztratil rychlost v technické pasáži stadionu.

Oscar Piastri mezitím bojoval s nestabilním zadkem vozu. Jeho McLaren působil přetáčivě a Australan se dlouho držel mimo postupové pozice. Čtyři a půl minuty před koncem se navíc vytvořila zácpa v boxech, když většina jezdců vyjížděla na poslední pokus současně.

Piastri nakonec zvládl tlak a posunul se na sedmé místo, což mu stačilo k postupu. Naopak zklamaní byli Júki Cunoda, Esteban Ocon, Nico Hülkenberg, Fernando Alonso a Liam Lawson, kteří zůstali před branami Q3.

 

Carlos Sainz bude po penalizaci startovat dvanáctý. Foto: Pirelli

 

V závěrečné části kvalifikace se na trať jako první vydal Max Verstappen, ale jeho čas rychle překonal Lando Norris. Na chvíli se do čela dostal Charles Leclerc, který těžil z dobře připraveného Ferrari, ale o pár minut později ho Norris odsunul zpět na druhé místo. Hamilton mezitím vytáhl ze svého Mercedesu maximum a zařadil se na třetí pozici.

Tři a půl minuty před koncem vyjeli všichni naposledy. Oscar Piastri rozjel čisté kolo a zlepšoval se v každém sektoru, jenže drobná chyba v poslední zatáčce znamenala, že zůstal až osmý. Verstappen se pokusil o reparát, ale nestačil – jeho čas nestačil ani na první trojici.

Hamilton zvládl své poslední kolo brilantně, Leclerc rovněž zrychlil, ale pole position zůstala v rukou Landa Norrise. McLaren tak odjíždí z kvalifikace s prvním místem, Mercedes s pocitem, že byl jen o zlomek pomalejší, a Ferrari s nadějí, že v závodě dokáže těžit ze silného tempa na delších stintách.

 

Mexická kvalifikace se proměnila v čistý duel mezi McLarenem, Mercedesem a Ferrari. Verstappen se po nevyrovnaném tréninkovém programu nenašel v ideálním nastavení a skončil až pátý, zatímco Norris a Hamilton si rozdali přímý souboj o pole position s rozdílem menším než desetina sekundy.

Norrisovo kolo bylo učebnicově přesné – žádná velká gesta, jen stabilní průjezd, precizní brzdné body a plynulý výjezd z Foro Sol. V prostředí, kde i drobná chyba znamená ztrátu půl sekundy, právě to rozhodlo.

Nedělní závod slibuje vyrovnanou bitvu. Vysoká nadmořská výška tradičně zamíchá kartami v chlazení i strategii a start z dlouhé rovinky může pořadí rychle převrátit. Prozatím ale platí jediné: Mexické sobotní odpoledne patřilo Landu Norrisovi.

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Lando Norris McLaren Mercedes 1:16,899 1:16,252 1:15,586 21
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:17,024 1:16,658 1:15,848 20
3. Lewis Hamilton Ferrari Ferrari 1:16,736 1:16,458 1:15,938 21
4. George Russell Mercedes Mercedes 1:16,895 1:16,537 1:16,034 18
5. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 1:17,076 1:16,605 1:16,070 18
6. Kimi Antonelli Mercedes Mercedes 1:17,291 1:16,773 1:16,118 18
7. Carlos Sainz Williams Mercedes 1:17,171 1:16,607 1:16,172 18
8. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:17,158 1:16,737 1:16,174 20
9. Isack Hadjar RB Red Bull PT 1:16,733 1:16,804 1:16,252 18
10. Oliver Bearman Haas Ferrari 1:17,040 1:16,787 1:16,460 21
11. Juki Cunoda Red Bull Red Bull PT 1:17,234 1:16,816   12
12. Esteban Ocon Haas Ferrari 1:16,948 1:16,837   15
13. Nico Hülkenberg Sauber Ferrari 1:17,251 1:17,016   15
14. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:17,232 1:17,103   15
15. Liam Lawson Red Bull Red Bull PT 1:16,961 1:18,072   13
16. Gabriel Bortoleto Sauber Ferrari 1:17,412     9
17. Alexander Albon Williams Mercedes 1:17,490     9
18. Pierre Gasly Alpine Renault 1:17,546     9
19. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:17,606     9
20. Franco Colapinto Alpine Renault 1:17,670     8

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli