Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

SPECIÁL: Pár hodin před startem A1 GP Malajsie

SPECIÁL: Pár hodin před startem A1 GP Malajsie

Komentáře Engeho a Janiše před závodem.

Premiérový ročník A1 Grand Prix jde již do svého pátého kola, vůbec poprvé zavítá na okruh, kde závodí i současná formule 1. Malajský okruh v Sepangu, kam týmy A1 GP dopravila exkluzívně společnost Malaysia Airlines Cargo Sdn Bhd, nabízí nejen skvělé možnosti k předjíždění, ale trať je natolik široká, že můžeme být v souboji pětadvaceti vozů svědky hodně zajímavých momentů.

Okruh Sepang navrhnul německý architekt Hermann Tilke a po všech stránkách nabízí špičkovou kvalitu. Trať byla otevřena v roce 1999 a ve stejném roce poprvé hostila i závod F1. 5542 metrů dlouhá trať má 15 zatáček, některé z nich tvoří ošidné kombinace, a široká dráha umožňuje různé stopy. Hlavním místem pro předjíždění je poslední zatáčka, ale jsou tam i další příležitosti.

Že si série našla své příznivce nejen mezi fanoušky, ale i v řadách odborné veřejnosti, o tom svědčí ocenění britského časopisu Autocar za úspěchy dosažené v motorsportu: šejk Maktúm porazil se svou A1 Grand Prix tým formule 1 Renault, který letos získal titul.

Poprvé od úvodního závodu na Brands Hatch nastoupí všech 25 týmů, v Německu chybělo Rusko, pak Japonsko a v Austrálii Indonésie. Jde o domácí závod pro tým Malajsie, který každého návštěvníka obdaruje svým reklamním tričkem, čímž se stane členem jeho fan klubu. Tým své vozy představí fanouškům na náměstí Berjaya Times Square v Kuala Lumpur, čímž ale nejsou možnosti setkat se se členy domácího týmu zdaleka vyčerpány. Vedení týmu chce dát možnost ukázat se před domácím publikem oběma jezdcům: Fairuzu Fauzymu a Alexi Yoongovi.

Tým Pákistánu nabízí lístky zdarma. Pokud budete jedním z prvních sto fanoušků néjlépe oblečení v týmových barvách, dostanete dva lístky na neděli.

V rámci závodu celebrit tu budou ve formuli Proton startovat Emerson Fittipaldi, Jan Lammers a Alan Jones, kteří byli o minulém víkendu v Kyalami na Grand Prix Masters a kteří jsou tzv. seatholders svých týmů (Brazílie, Nizozemí, Austrálie), přídá se k nim šéf indického týmu Akbar Ebrahim. Do kokpitu usedne také šéf A1 Grand Prix šejk Maktúm a generální manažer série Stephen Watson. Startovat bude i sestra malajského pilota Alexe Yoonga Pippa a krajané Kamarjit Singh (šampion národní rely) a pilot formule BMW Aaron Lim.

Tým Jihoafrické republiky odjel z Austrálie zklamán, Stephen Simpson vypadl v obou závodech a nyní se s vozem s nápisem Vulindlela (Uhni z cesty) na zadním křídle pokusí o reparát.

"Francie je momentálně nejlepší," tvrdí Dana Cooper, šéfka týmu. "Měli bychom ale poznamenat, že mají dva skvělé jezdce se zkušenostmi z GP2 (Nicolas Lapierre a Alexandre Prémat) a tým DAMS, který provozuje také Švýcary, tudíž mají de facto k dispozici čtyři vozy."

Je běžnou praxí, že národní tým provozuje některý z týmů startujících již v existující sérii. Někdy se tak stane, že dvě různé země si najmou stejný tým. DAMS ve skutečnosti kromě Francie a Švýcarů provozuje ještě týmy Ruska a Mexika, Carlin Motorsport provozuje týmy Portugalska, Japonska a Libanonu, Super Nova zase Pákistán a Německo. Vlastní týmy vytvořené speciálně pro A1 Grand Prix nasazjí například Rakousko, Čína, Indie nebo Česká republika.

Týmy se stejnou základnou tak mají výhodu, že si mohou vyměňovat zkušenosti a technická data. Šéf týmu Itálie Piercarlo Ghinzani se proto snaží spojit Itálii, Rakousko a možná Čínu do unie, aby získala podobnou výhodu.

Co se italského týmu týče, do Malajsie se vydá pilot formule GP2 a bývalý pilot formule 1 Gianmaria Bruni. Kdo bude z trojice Bruni, Enrico Toccacelo a Andrea Montermini v trénincích rychlejší, bude startovat. To se ale nelíbí Toccacelovu manažerovi Gianpaolu Matteuccimu:

"Pro Malajsii máme dohodu a chápu, že je Toccacelo luxus, protože si jízdy neplatí, ale má také nejvíce zkušeností," řekl.

Do problémů se dostal tým Německa: jen dva dny před startem v Malajsii závodí Timo Scheider v jiném závodě v Dubaji vzdálené 5 500 km. Tato náročná situace vznikla poté, co se původně plánovaný Adrian Sutil zranil - zlomil si palec při havárii v australském Eastern Creek. Scheider přijde o páteční tréninky.

Na straně druhé je malým zázrakem současný stav u japonského týmu. Japonec Hayanari Shimoda, který hrozivě havaroval při posledním závodě A1 Grand Prix v Austrálii, bude tento víkend v Malajsii startovat. Shimoda přitom musel do nemocnice poté, co po havárii upadl do bezvědomí. Auto vletělo do betonové zídky a roztříštilo se na kusy, na dráze měl přitom rychlost 263 km/h, přetížení snímače nezaznamenaly. Dva dny po závodě jej paradoxně bolelo nejvíce tam, kde má umístěné zařízení HANS. "Havárii jsem neviděl a ani nechci," řekl Shimoda.

Indové museli nahradit čtyři své mechaniky, kteří mají své povinnosti v Macau, kde se jede finále formule 3. Ve středu se členové týmu sešli v hotelu, aby probrali poslední závod v Austrálii a připravili se na Malajsii. Zjistilo se, že zavěšení jednoho z kol bylo poškozené a auto tak bylo velmi špatně říditelné. V Malajsii za Indii nastoupí Armaan Ebrahim, který tu v květnu 2005 ve svých patácti letech vyhrál závod formule BMW.

Český tým bude i v Malajsii pokračovat v nasazování dvou jezdců v průběhu závodního víkendu A1 GP, Tomáš Enge se o čas na trati tentokrát podělí s Jarkem Janišem, který poprvé ochutná víkendový program této série za volantem závodního vozu.

Austrálie českému týmu nepřála, z Eastern Creek odjel bez bodového zisku. Tým se následně věnoval analýze situace, zejména šlo o to, proč se nepodařilo udržet formu z Estorilu, kde Enge bojoval o stupně vítězů. Cíl pro Malajsii je jednoduchý: překonat zklamání z Austrálie a dostat červeno-bílo-modrý vůz na čelní příčky, kde by se měl pohybovat.

Enge, který startoval ve třech ze čtyř závodních víkendů, bude poprvé doplněn Jarkem Janišem. Dvaadvacetiletý Janiš letos obsadil druhé místo v italském šampionátu F3000 a má rovněž zkušenosti z evropské i mezinárodní F3000. Enge ani Janiš v Sepangu dosud nikdy nejeli, ale drtivá většina jezdců je ve stejné pozici. Malajská trať je známa nejen svou technickou náročností, ale kvůli vysoké vlhkosti dostane pořádně zabrat i fyzická kondice jezdců, oba si toho jsou dobře vědomi. Janiš pojede v prvním tréninku, do druhého tréninku předá vůz Engemu.

„Neuvěřitelná vlhkost je první věc, kterou ucítíte hned po příletu. Kvůli ní to bude fyzicky hodně náročný víkend," řekl Tomáš Enge. "Okruh vypadá dobře, jsou na něm rychlé zatáčky a dlouhé rovinky. Bude důležité najít správný kompromis v nastavení, protože když jedete s větším přítlakem, získáváte v rychlých zatáčkách, ale ztrácíte na rovinkách. V případě menšího přítlaku je to naopak. Velkou roli může hrát i počasí, silné přeháňky jsou tady běžné. Australský víkend byl z našeho pohledu dost nevydařený, určitě se musíme zlepšit. Hodně jsme přemýšleli o větších změnách v nastavení vozu a víme, co chceme vyzkoušet. Doufáme, že vůz bude díky nim lepší, ale nikdy nevíte, dokud to nevyzkoušíte na trati.“

„Jsem velmi rád, že jsem dostal šanci vyzkoušet vůz A1GP během závodního víkendu. Nebude to pro mě snadné, protože jsem s tímto vozem odjel jen pár kol v Silverstone," řekl Jarek Janiš. "Okruh vypadá neuvěřitelně, je tam několik opravdu rychlých zatáček a jezdce by to tady mělo hodně bavit. Už před měsícem jsem upravil trénink tak, abych se připravil na vysokou vlhkost, ale v České republice se podobné podmínky nedají úplně přesně nasimulovat.“

„Bylo jen otázkou času, kdy Jarek dostane šanci nastoupit o závodním víkendu," řekl Antonín Charouz, šéf týmu. "Od začátku patřil do týmu a nyní může A1GP poznat blíže a získat nějaké zkušenosti. Nevíme, jak dlouho bude moci Tomáš v této sérii nastupovat, závisí to na tom, kdy se podepíše nová smlouva v Americe, a musíme být na tuto situaci připraveni. Doufám, že se tým vrátí zpět do formy, kterou měl v Estorilu.“

Časový program víkendu najdete v pravém menu, jednotlivé časy se mění na odkazy k výsledkům a reportáži. Přímé přenosy obou závodů vysílá TV Galaxie Sport.