Novinky

  • 17.09.2019 Good Sir Stirling Moss, vítěz 16 velkých cen a 4krát vicemistr světa F1, slaví 90. narozeniny

  • 16.09.2019 Neutral Audi vyjednává s managementem Roberta Kubici o jeho přestupu do DTM

  • 16.09.2019 Neutral Haas představil podobu vozu bez log bývalého titulárního partnera Rich Energy

Facebook Instagram

Představení účastníků MS F1 2008: 11.díl

Představení účastníků MS F1 2008: 11.díl

Ferrari: Dobré šance na obhajobu

Nečekaně úspěšná koncovka

V italském týmu došlo před loňskou sezonou k rozsáhlým změnám na všech významnějších pozicích. Přestože Ferrari opustili lidé podílející se na mimořádných úspěších předchozího období, cílem bylo útočit na oba tituly. Výsledky předsezónních testů naznačovaly, že se nemusí jednat o nereálné cíle.

Od počátku byli jedinými vážnějšími rivaly oba piloti McLarenu, s nimiž se jezdci Scuderie přetahovali po celou sezonu o vítězství v kvalifikacích a závodech. Kvůli občasným, pro Ferrari netypickým poruchám, dlouhou dobu zaostávali v celkovém pořadí za nezvykle spolehlivými britskými vozy.

Situaci v boji o titul jim nejprve narušila nutnost urychleného přepracování přední části podlahy u vozu, s nímž Räikkönen vyhrál úvodní závod v Austrálii. Vše se událo poté, co jejich zaměstnanec Nigel Stepney napomohl odhalení a podobná konstrukce byla zakázána. Jak se během sezony ukázalo, nejednalo se o jedinou akci dříve loajálního a ceněného pracovníka Scuderie. Britský pracovník byl obviněn z rozsáhlého předávání dat šéfkonstruktérovi McLarenu, Miku Coughlanovi. Tyto události dostaly do pozadí málo zmiňovanou poruchu pohyblivé podlahy v aerodynamickém tunelu, která přispěla k mírnému zaostávání za konkurencí z Wokingu v první polovině roku.

Do závěrečné třetiny nastoupil tým z Marranella i přes vyrovnanou bilancí vítězství se zdánlivě vysokou ztrátou na McLaren. V třináctém podniku šampionátu utrpěl potupnou porážku před domácími tifosi, ale v dalších závodech se začala karta obracet. Nejprve se díky potrestání McLarenu po aféře s použitím dat Ferrari dostal italský tým na dohled zisku Poháru konstruktérů. Titul v týmovém hodnocení potvrdil v následujícím závodě dvojitým vítězstvím v Belgii. Zároveň výpadek Massy v Monze usnadnil Ferrari rozhodnutí v určení týmové jedničky. Brazilský pilot nastupoval do posledních čtyřech závodů s cílem podpořit týmového kolegu Räikkönena, čehož se celkem úspěšně zhostil. Až na zaváhání ve strategii v Japonsku, pak disciplinovaný italský tým se štěstím dokázal ve strhujícím závěru dostat na kolena nejednotného rivala z Wokingu. Kimi Räikkönen mohl v Interlagosu slavit nejen vítězství v závodě, ale také dlouho očekávaný titul mezi jezdci.

Finský pilot na své cestě k titulu nasbíral 110 bodů, šestkrát stanul na nejvyšším stupínku a třikrát se stal nejrychlejším mužem v kvalifikaci. Jeho brazilský kolega skončil čtvrtý s 94 body, třemi triumfy a šestkrát startoval z prvního místa po podařené kvalifikaci. Na již patnáctý titul mezi konstruktéry stačilo týmu z Marranella 204 bodů.

Do posledního závodu nastupoval Räikkönen jako pilot s teoretickými vyhlídkami na titul, ale vývoj závodu mu poskytl šanci jak zdolat oba soupeře z konkurenční stáje. Finský pilot ve spolupráci s Massou této situace využil.

Spekulace sestavu jen potvrdily

Předloni v Monze oznámená sestava vylučovala jednání o jezdcích na rok 2008. Přesto situace v průběhu roku vyvolala spekulace o změnách v italském týmu. Rozpačité Kimiho výkony v první polovině sezony vedly k úvahám o jeho nahrazení nejprve Hamiltonem, posléze Alonsem. Po dvou Kimiho výhrách ve Francii a Británii se dohady přesunuly naopak na výměnu Felipeho. Ten byl stejně jako Kimi spojován s Toyotou. Přítrž všem spekulacím znamenalo poněkud předčasné oznámení dalšího prodloužení smlouvy o dvě sezony, takže by Massa měl s týmem setrvat až do roku 2010. Räikkönen uzavřel smlouvu předloni, která by měla vypršet v roce 2009.

Finský pilot byl konečně ve své sedmé sezoně úspěšný v honbě za titulem, navíc se mu jej podařilo získat po přestupu do nového působiště v Marranellu. Patří mezi velmi rychlé piloty, přesto měl zpočátku problém přinutit rudý vůz k optimálnímu výkonu a spíše jen trpělivě sbíral body. Když se později během sezony plně v italské stáji zabydlel o jeho rychlosti nebylo pochyb. Jakmile přidal také svoji chladnokrevnost, tak ve vypjatých chvílích závěrečné fáze šampionátu zvládal vnější tlak a dokázal vyhrát titul ze zdánlivě beznadějné situace.

Opakem Icemana je jeho kolega, temperamentní Felipe Massa. Také on dokáže být mimořádně rychlý, což napovídá umístěním v popředí, jde-li o vítězné kvalifikace anebo nejrychlejší kola. Dříve hodně chybující závodník dokázal zlepšil spolehlivost, přesto má v této oblasti rezervy ve srovnání s ostatními piloty předních týmů.

Zrada v technickém oddělení

Po rozsáhlých změnách v technickém týmu i vedení koncem roku 2006 mohl být minulý rok považován jako stabilní. Avšak okolnosti vyhazovu vedoucího oddělení rozvoje výkonnosti, Nigela Stepneyho, koncem června tuto skutečnost značně poznamenaly.

Dlouholetý britský zaměstnanec byl značně nespokojený zhoršením jeho situace v týmu po reorganizaci. Údajně také nebyl brán na vědomí jeho nesouhlas s přípravou vozu vybaveného kontroverzní konstrukcí přední části podlahy. Proto zaslal tuto informaci svému příteli z McLarenu, šéfkonstruktérovi Miku Coughlanovi, který prostřednictvím svého týmu zažádal o vyjasnění zákonnosti podobné konstrukce. Tím však aktivity Stepneyho neskončily, protože v průběhu roku byl obviněn z rozsáhlého předávání informací o konstrukci vozů a strategie Ferrari do McLarenu. V červnu bylo zahájeno navíc vyšetřování sabotáže, když byl údajně zachycen na kamerovém záznamu, jak manipuluje s čistícím práškem v okolí nádrží rudých monopostů během pátého závodu v Monaku. Když vše začalo koncem června vyplouvat na veřejnost, byl Brit z Ferrari propuštěn. Zároveň bylo proti němu vedeno trestní stíhání a hrozilo mu i potrestání Mezinárodní automobilové federace. V lednu letošního roku bylo oznámeno jeho angažování společností Gigawave vyrábějícího kamerové systémy do závodních vozů a účastníka šampionátu FIA GT. V tomto měsíci Mezinárodní automobilová federace vynesla rozhodnutí, na jehož základě byly držitelé licencí FIA (týmy) vyzvány, aby britského zaměstnance nezaměstnávaly před 1. červencem 2009.

V lednu došlo k ohlášeným změnám ve vedení týmu, z něhož se stáhl do automobilky Ferrari Jean Todt. Vystřídal jej bývalý sportovní ředitel Stefano Domenicali. Na jeho místo nastoupil dřívější vedoucí závodních inženýrů, Luca Baldisserri. Po ročním působení na místě technického ředitele se Mario Almondo stal novým provozním ředitelem. Jeho pozici nyní zastává někdejší vedoucí konstrukce a vývoje, Aldo Costa. Uvolněné místo šéfa konstrukce a vývoje zaujal vedoucí návrhu zavěšení a mechanických systémů, Simone Resta.

Problémy s tunelem

Tým z Marranella je jedním z mála týmů, který využívá pouze jeden aerodynamický tunel. Toto zařízení pracující v nepřetržitém provozu je navíc jedno z nejstarších v F1. V dubnu nastala nepříjemnost, když došlo k poškození pohyblivé podlahy. Jednalo se o poškození pásů a válců, které se mění po uplynutí několika měsíců a jejich porucha nesouvisí se stářím tunelu. Tato situace si vynutila zastavení plánovaných úkolů. Přesto tým neplánuje stavbu druhého zařízení.

Vše zůstalo při starém

Přestože se tým po celou dobu pohyboval v popředí, nepodařilo se mu sehnat nové sponzorské peníze. Vzhledem k tomu, že žádný z partnerů spolupráci neukončil, zůstává portfolio sponzorů nezměněno.

První novinka

V důsledku technických a bezpečnostních změn vynucených pravidly došlo k nárůstu hmotnosti nového vozu.

Konzervativně navržené přední křídlo je tvořeno ze dvou vodorovných dílů. Je vybaveno dvěma nástavci, které jsou spojeny s nosem. Podobnou konstrukci používala Toyota v polovině loňské sezony. Monokok je pod nohama pilota více vybrán pro usnadnění proudění vzduchu od předního křídla. Vstupní otvory k chlazení jsou nezvykle velké a mají trojúhelníkový tvar. Přesto došlo ke zúžení bočnic.

Motor je přizpůsoben spalování paliva s 5,75% příměsí biosložky. Plášť bezprodlevové převodovky je navržen pro výdrž čtyř závodních víkendů a je vyroben z uhlíku. Pohonná jednotka a převodovka byly přizpůsobeny nové jednotné elektronické řídící jednotce. Jejím dodavatelem je vítěz výběrového řízení FIA, McLaren Electronic Systems.

Nový model F2008 byl prvním představeným vozem letošní sezony. Stalo se tak 6. ledna 2008 v Marranellu. O den později provedl ve Fioranu Kimi Räikkönnen první test vozu. Na mokrém povrchu absolvoval celkem 55 kol.

Pouze obhajoba titulů

Ústy Lucy di Montezemola byly představeny cíle pro letošní rok. Věří v obhajobu obou titulů, které italský tým loni vybojoval po dvouletém půstu. Cílem však bude rozhodnout boje o nejvyšší mety dříve, než v posledním závodě. Titul mezi jezdci bude obhajovat Räikkönnen, který se bude moci spolehnout na podporu týmu, v němž se rychle zabydlel. Nicméně i jeho týmový kolega věří v rovné podmínky a chce se utkat o mistrovskou korunu.

Od počátků testů Ferrari pilně zkoušelo, což se projevilo na celkové ujeté vzdálenosti 17 715 kilometrů. Rovněž s novým vozem ujeli piloti největší vzdálenost ze všech týmů, která činila 13 136 kilometrů. Ty se ovšem neobešly bez řady problémů, které techniky trápily především v Bahrajnu. U Massy došlo k závadě na pohonné jednotce a poruše hydrauliky. Na Räikkönnenově monopostu nastal únik oleje. Výkonnostně rudé vozy potvrzovaly svoji mírnou převahu nad zbytkem pole s výjimkou několika zaváhání.

Silnou stránkou Italů bude rychlý a poměrně spolehlivý vůz pilotovaný dvojicí zkušených jezdců. Staronovým soupeřem bude trestem ochromený McLaren, přesto jej nelze podceňovat. Usilovná práce na vylepšování vozu během roku nejednou přinášela italské stáji kýžené ovoce. Po roce došlo opět k obměnám pracovníků na vedoucích místech. Nyní nezbývá než doufat, že letošní výměna proběhne bez následků.

Scuderia Ferrari Marlboro

Startovní číslo 1: Kimi Räikkönnen
Startovní číslo 2: Felipe Massa
Testovací pilot, třetí jezdec: Luca Badoer
Testovací pilot: Marc Gené
Prezident: Luca di Montezemolo
Výkonný ředitel: Jean Todt
Generální ředitel: Stefano Domenicali
Sportovní ředitel: Luca Baldisserri
Provozní ředitel: Mario Almondo
Technický ředitel: Aldo Costa
Vedoucí konstrukce a vývoje: Simone Resta
Šéfkonstruktér: Nikolas Tombazis
Hlavní aerodynamik: John Iley
Konzultant: Rory Byrne
Technický ředitel – motory: Gilles Simon
Vůz: Ferrari F2008
Motor: Ferrari 056
Pneumatiky: Bridgestone
Palivo: Shell
Web: www.ferrariworld.com

Komentáře ke článku