Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Jak to dělají za oceánem - část 3. - co je nového

Jak to dělají za oceánem - část 3. - co je nového

Novinky v řádech a regulích IndyCar Series

Dnešní díl našeho miniseriálu se poněkud vymyká z řady, protože se bude zabývat novinkami v řádech, sportovních a technických regulí IndyCar Series.

Pokud začneme od používané techniky, pak největší změnou v konstrukci vozů je povinné vybavení všech monokoků speciálními deskami, jejichž úkolem je zvětšit odolnost monokoku při bočním nárazu, například takovém, k jakému došlo v případě střetu Alexe Zanardiho s Alexem Taglianim na Lausitzringu.

Tvar a umístění panelu je zřejmé z obrázku. Panel je tvořen patnácti vrstvami Zylonu. Tato modifikace monokoků je v souladu s technickými předpisy FIA, která podobné změny zavedla i u monokoků vozů F1.

Další technickou změnou je nová převodka řízení s hřebenem o proměnlivém stoupání závitů.  Účelem této změny je ulehčit pilotům řízení na přírodních a městských okruzích.

Pozměněné je rovněž pravidlo o nastavení bohatosti směsi. Zatímco ještě v loňském roce byla přípustná  v podstatě jen dvě krajní nastavení, tedy směs "bohatá" a směs "chudá", v letošním roce budou mít šéfové týmů k dispozici při volbě strategie volnější pole, neboť řízení bohatosti směsi bude možné v celé šíři. Ochudit směs a jen se vézt v balíku a šetřit pohonné hmoty, anebo přidat a získat cenné sekundy oproti konkurenci?

Poslední změnou pak je nahrazení klasické sekvenční šestistupňové převodovky, kdy řazení klasickou pákou na boku monokoku nahradilo ovládání pomocí páček pod volantem. Jedná se v podstatě o stejný systém, jaký nasadila série Champ Car v loňském roce u vozů Panoz DP-01.

"Když jsem tento systém poprvé zkoušel na Homesteadu, okamžitě jsem sáhnul po řadidí páce a ke svému zděšení zjistil, že tam není," uvedl k novému systému s úsměvem Helio Castroneves. "Ale jsme na tom všichni stejně, zvyknout si prostě budeme muset."

K dalším změnám došlo ve sportovních řádech. Především se změnil systém kvalifikace na oválových závodech. Až do lońska měl pilot k dispozici dvě měřená kola, přičemž se započítávalo to lepší. V letošním roce zavedený systém je v podstatě shodný s tím, jak probíhá kvalifikace pro Indy 500. Každý z pilotů musí absolvovat celkem čtyři měřená kola, přičemž rozhodující je celkový čas dosažený v těchto čtyřech kolech, nebo jinými slovy dosažená průměrná rychlost za tyto čtyři kola. Je bezesporu, že tento systém podstatně zvýší nároky na jezdce, protože nebude stačit absolvovat na hraně kolo jedno, ale hned čtyři.

"Vůbec si nejsem jist, jestli dokážu zadržet dech po celá čtyři kola," uvedl k novému pravidlu Darren Manning. "Na některých oválech může mít nové pravidlo podstatný vliv. Budeme se muset vyrovnat s tím, že chování vozu se bude během čtyř kol již zásadně měnit. Jet první dvě na doraz a pak zvolnit, tak jak to bude diktovat stav pneumatik, anebo jet od začátku na "výdrž" a pokusit se zajet čtyři vyrovnaná kola?"

Poslední změnou je pak především Danicou Patrick v některých médiích diskutované téma změny ve vážení vozu. Až do loňské sezóny se v Indycar Series brala za směrodatnou hmotnost bez jezdce. Tím získávali ti štíhlejší nespornou výhodu zejména v kvalifikaci, protože celková hmotnost jejich monopostu při jízdě byla až o několik desítek kilogramů menší. To nahrávalo právě především Danice Patrick, která je v Indycar Series s přehledem nejlehčí. Od letošní sezóny bude brána při vážení za směrodatnou celková hmotnost vozu včetně pilota, tak jak je tomu ostatně v převážné většině závodních sérií.