Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Bočnice nejsou všechno

Bočnice nejsou všechno

Allison vidí výjimečnost RB19 jinde.

James Allison se letos vrátil na pozici technického ředitele týmu Mercedes a je odhodlán přivést jej zpět k vítězstvím. Hlavní výzvou je dohnat Red Bull, který totálně dominuje letošní sezoně. Závod se dělí na ty, kde Max Verstappen narazí na známky konkurence a ty, ve kterých se vysloveně nudí, jako tomu bylo minulý víkend v Rakousku.

Mercedes i Ferrari přitom hned na začátku evropské části sezony, s prvním velkým balíkem nových dílů pro letošní monoposty, přešly na bočnice ve stylu Red Bullu, posílající hlavní proud vzduchu dolů k podlaze, kde se s ním dále pracuje. Ale ačkoli se všichni konkurenti čím dál více podobají Red Bullu, evidentně se nejedná o kouzelnou hůlku.

Bočnice směřují proud vzduchu dolů již celá léta, na tom se nic nemění. Down-washing není tajemství, díky kterému Red Bull všechny poráží,“ říká Allison. „Ani není jediným důvodem, proč je Mercedes po upgradu konkurenceschopnější. Bočnice prostě nejsou až tak důležité.

Monacký jeřábník konkurentům Red Bullu odhalil, jak mnoho úsilí tento tým investuje do detailů spodní strany podlahy. Jenže pouze na základě těchto fotografií si ostatní nemohou pořídit prosté kopie, protože na voze F1 vše se vším souvisí. Technický ředitel Aston Martinu, aktuálně třetího týmu Poháru konstruktérů, pouhé tři body za Mercedesem, považuje bočnice za možná malý, ale důležitý detail velkého balíku.

Bočnice jsou hlavně o usměrňování vzduchu, o tom není pochyb,“ vysvětluje Dan Fallows. „Určují směr vzduchu, který pak proudí na zadní stranu vozu, ale pomáhají i podlaze. Směr vývoje, kterým jsme se pustili a kterým se již vydala velká většina pole, umožňuje dobře využívat současný koncept podlahy. Takže zatímco změna v této části karoserie sama o sobě moc času na kolo neubere ani nepřidá, může pomoci ostatním částem vozu. Takže je to vlastně hodně důležitá část vozu.

Nutno dodat, že Fallowse Aston před rokem získal právě z týmu Red Bull.

Hlavní tajemství Red Bullu je možná ukryto v podlaze. Foto: Red Bull

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull