Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Nový safety car systém přinesl komplikace

Nový safety car systém přinesl komplikace

Odvádí pozornost jezdců od dění na dráze.

Jak jsme již informovali zde, na konci pátečního tréninku ve Francii byla vyzkoušena první verze nového softwarového systému safety caru.

Jakmile na konci druhého tréninku projely všechny vozy cílovou čarou, byl ředitelstvím závodu vydán pokyn, že na trať vyjel safety car (pouze jako informace, safety car ve skutečnosti zůstal v boxech).

Do pěti vteřin od vydání takové informace byli jezdci povinni aktivovat na volantu režim safety caru (Safety Car Mode) a zajet do boxů.

A právě požadavek věnovat více pozornosti informacím na volantu se ukázal být kamenem úrazu. Jezdci totiž podle vlastních slov nesledují dění na trati, nevěnují tedy dostatek pozornosti záležitostem, kvůli kterým safety car na trať vůbec vyjel.

"Je to divné, musíte se hodně dívat na volant, a zrovna v ten moment možná projedete místem nehody," řekl v pátek Nico Rosberg. "Je potřeba to ještě hodně zlepšit."

"Bylo těžké to posoudit, na trati nedošlo k žádné nehodě a ani nevyjel safety car," řekl Sébastien Bourdais. "Ale zdá se, že to funguje, alespoň v mém voze to fungovalo. Jedete tak rychle jako auto před vámi."

Také Lewis Hamilton si stěžoval na potřebu sledovat údaje na volantu, což je podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe možné, když je trať volná, ale horší v případě nehody.

"Je to velký nedostatek," řekl Whitmarsh. "Zdá se že to funguje, ale když například hustě zaprší, je tu riziko, že jezdci budou sledovat údaje na volantu a ne dění kolem sebe."

Možným řešením je podle Whitmarshe lepší vizualizace informací tak, aby pilot formule nemusel zrak sklápět permanentně dolů.

Řešení, jehož zavedení si žádá souhlas všech týmů, by přineslo možnost nezavírat vjezd do boxové uličky tak, jak je tomu v případě vyjetí safety caru na dráhu dnes. V takovém případě se může stát, že pilot, kterému dochází palivo, musí pravidlo porušit, za což dostane penalizaci.

Jelikož je ovšem systém stále v plenkách, podle Pedra de la Rosy bude ještě nějakou dobu trvat, než bude vůbec zaveden.