Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Startovní pole bude letos krotit nový Safety car

Startovní pole bude letos krotit nový Safety car

Novou hračkou Bernda Mayländera je Mercedes-Benz SLS AMG.

Na začátku týdne byl veřejnosti představen nový Safety car pro Mistrovství světa formule 1. Od letošní sezony se o krocení startovního pole bude starat Mercedes-Benz SLS AMG, který nahradí dosud používaný SL63 AMG.

"Spolu s celým Týmem AMG jsem velice hrdý na to, že nový SLS AMG je oficiálním Safety carem formule 1. Jsem si jist, že všichni fanoušci Mercedesu a AMG budou nadšeni z toho, že uvidí model s křídlovými dveřmi spolu s týmem Mercedes GP Petronas na okruzích formule 1," řekl Volker Mornhinweg, výkonný ředitel společnosti Mercedes-AMG.

 

 

Co se narozdíl od modelu nemění, je posádka Safety caru. Řídit jej opět bude bývalý pilot DTM, osmatřicetiletý Němec Bernd Mayländer. Jeho spolujezdcem mu bude čtyřiačtyřicetiletý Brit Pete Tibbetts.

A jaký nový zpomalovací vůz je? Při představení modelu jako takového se hovořilo o odkazu hluboko do historie německé značky, což dokazuje jeho vzhled, koncept a také například jedna ze zajímavostí, dveře otevírající se nahoru jako křídla.

Srdcem modelu SLS, profesionálně upraveného společností AMG, je osmiválec o objemu 6,3 litru, který poskytuje maximální výkon 571 koní (420 kW) a maximální točivý moment 650 Nm. Díky němu vůz zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy. A Mercedes slibuje, že divákům nabídne skutečně kvalitní akustický zážitek.

Karoserie je vyrobena z hliníku, takže vůz váží jen 1620 kilogramů. Hmotnost je přitom dobře rozložena, její poměr mezi přední a zadní nápravou činí 47/53. Lepším jízdním vlastnostem napomáhá také nízké umístění motoru, čímž se snižuje také těžiště vozu.

Mercedes se u SLS chlubí také skvělou ovladatelností, prvotřídní agilitou a schopností projíždět zatáčky vysokou rychlostí. AMG použilo sportovní zavěšení s dvojitými hliníkovými rameny.

O řazení se stará páčkami pod volantem ovládaná sedmirychlostní převodovka AMG Speedshift DCT nastavitelná do čtyř modů, která i díky dvojité spojce dokáže změnit rychlost za 100 milisekund, takže prakticky nenaruší trakci. Té zase napomáhá třístupňový systém ESP a integrovaný mechanický vícediskový zámek diferenciálu.

SLS AMG se chlubí také vysoce účinnými keramickými brzdami. Přední disky mají rozměry 402 x 39 mm, zadní potom 360 x 32 mm. Kontakt s dráhou zajišťují odlehčená kola s deseti paprsky, vpředu devatenáctipalcová, vzadu o palec větší.

Od standardního produkčního modelu se SLS liší především vzhledem, nesmí chybět loga Formule 1 a samozřejmě nejdůležitější prvek Safety caru, střešní majáčky. Vůbec poprvé všechna tato světla využívají technologii LED. Ta mají proti klasickým žárovkám několik výhod, výrazně rychlejší reakce a také menší spotřebu elektrické energie.

Střední, zelená světla jsou rozsvícena nejdříve, to když je Safety car povolán a dostává se do čela pole. Jakmile je ve své pozici, rozsvítí se krajní oranžová světla. V průběhu kola, ve kterém se zpomalovací vůz chystá zpátky do boxů, jsou světla zhasnuta.

V průběhu svě jízdy Safety car bliká bílými stroboskopickými světly umístěnými v předních světlometech, vzadu potom červenými. Na místě zadní poznávací značky je tabulka s nápisem Safety Car, vybavená sedmi sty LED světly. Vedle této tabulky je instalována kamera, monitorující situaci za vozem.

Schránka střešních světel, ve které se nachází také televizní kamera, je aerodynamicky tvarovaná, stejně jako kapota, karbonová střecha nebo karbonová zrcátka. Vzadu je umístěn výsuvný spojler, který se aktivuje při překročení rychlosti 120 km/h.

Interiér vozu obsahuje kožené a karbonové prvky. Posádka Safety caru sedí ve speciálně tvarovaných sedačkách, opatřených šestibodovými bezpečnostními pásy. Mayländer a Tibbetts mají k dispozici celou řadu ovládacích prvků, displejů, rádiovou komunikaci, signalizaci vyvěšených vlajek i informace, které dostávají sami piloti.

Lékařský vůz, Medical car, změn nedoznal. I letos jím bude model C63 Estate v úpravě jak jinak, než od AMG. Jeho řidičem je Jihoafričan Alan van der Merwe, hlavním lékařem FIA je Belgičan Dr. Gary Hartstein.

Mercedes-Benz spolu s firmou AMG zajišťují bezpečnostní vozy už od roku 1996. Za těchto čtrnáct let diváci viděli celkem devět generací vozů. Zde vám nabízíme jejich přehled:

Safety car:

1996: C 36 AMG (W 202)
1997 - 1999: CLK 55 AMG (C 208)
2000: CL 55 AMG (C 215)
2001 - 2002: SL 55 AMG (R 230)
2003: CLK 55 AMG (C 209)
2004 - 2005: SLK 55 AMG (R 171)
2006 - 2007: CLK 63 AMG (C 209)
2008 - 2009: SL 63 AMG (R 230)
2010: SLS AMG (C 197)

Medical car:

1996: C 36 AMG (W 202)
1997: C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210)
1998 - 2000: C 55 AMG Estate (S 202)
2001 - 2003: C 32 AMG Estate (S 203)
2004 - 2007: C 55 AMG Estate (S 203)
Od roku 2008: C 63 AMG Estate (S 204)