Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Indianapolis dějištěm dalšího debaklu kvůli pneumatikám

Indianapolis dějištěm dalšího debaklu kvůli pneumatikám

Tentokrát byl ale fanoušek na prvním místě.

Ovál v Indianapolis se málem stal svědkem podobného fiaska jako v roce 2005. Tenkrát všechny týmy na pneumatikách Michelin odstoupily ze závodu na konci zaváděcího kola, a do samotné Velké ceny USA odstartovalo jen šest vozů Ferrari, Minardi a Jordanu.

Důvodem byly nevhodné pneumatiky francouzského výrobce, který nedokázal zaručit bezpečnou funkci pneumatik pro jednotlivé týmy kvůli povrchu té části trati, která vede po slavném oválu.

O uplynulém víkendu se něco podobného stalo v sérii NASCAR, která využívá ovál celý, v opačném směru. Pneumatiky Goodyear jednotlivých týmů vydržely maximálně 10 až 15 oválů. Samotný závod se přitom jede na 160 oválů.

Odlišný byl přístup jednotlivých účastníků. Už od chvíle, kdy problémy vyšly najevo, věděli, že se musí vyvarovat stejnému závěru, po jakém sáhly týmy F1 před třemi lety.

"Vidíte, že sedíme a jednáme, s NASCAR, s Goodyear, s Indianapolis," řekl prezident areálu Joe Chitwoood. "Cílem je, aby si fandové víkend užili. Proto chodí na Indianapolis International Speedway."

Zatímco v případě formule 1 byl problém nový povrch, u NASCAR už se na novém asfaltu jelo, ale pro letošní rok NASCAR představila novou specifikaci vozu, která levé pneumatiky namáhá více. Současně problematice přispěly vyšší teploty.

Pořadatelé situaci ošetřili následovně: ještě před závodem vyhlásili žlutou vlajku v 10. kole, a pak podle potřeby. Někteří jezdci měli problém ještě před desátým kolem závodu. Nakonec bylo potřeba 11 žlutých fází, pořadatele se totiž díky incidentům některých závodníků, mezi nimi byl i Juan Pablo Montoya, který zažil fiasko v roce 2005, rozhodli, že zelená fáze nebude delší než dvanáct kol.

Ani během těchto dvanácti kol nemohli jet jezdci naplno, v některých případech zvolnili až o dvě vteřiny na ovál.

Poslední bezpečnostní žlutá fáze přišla na řadu deset kol před cílem, aby pořadatelé umožnili regulérní boj o vítězství.

Ačkoli se pod žlutými vlajkami odjel rekordní počet kol, fanoušci nemohli být zklamaní: podle pořadatelů se v závodě odehrálo o 114 předjížděcích manévrů více než loni.

Velká cena USA vozů formule 1 se naposled jela v roce 2007 poté, co Bernie Ecclestone a šéf okruhu Tony George nebyli schopni dosáhnout dohody ohledně financování závodu.