Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Od příštího roku budou kola držena dvěma lanky

Od příštího roku budou kola držena dvěma lanky

Týmy nechtějí po havárii Liuzziho riskovat tragédii.

Kola vozů Formule 1 budou od příští sezóny opatřena dvěma bezpečnostními lanky, týmy tím chtějí předejít možným vážným či tragickým nehodám.

Při kvalifikaci na Velkou cenu Německa havaroval v nájezdu na cílovou rovinku Vitantonio Liuzzi, po nárazu do betonové zdi pak z jeho vozu odlétlo kolo přímo do cesty Timu Glockovi. Němec se sice letícímu kolu vyhnul, incident ale vyvolal vzpomínky na loňský závod Formule 2 na Brands Hatch, kde mladého Henryho Surteese zabilo letící kolo z vozu jeho soupeře.

A podobných případů, jako ten Liuzziho, bylo letos více. Například při volném tréninku na Velkou cenu Číny došlo k selhání nového dílu na voze Sebastiena Buemiho, načež se ze Švýcarova monopostu Toro Rosso uvolnila obě přední kola.

Šéfinženýr McLarenu Paddy Lowe říká, že zvýšení bezpečnosti v této oblasti je nezbytné, proto vozy Formule 1 dostanou od příští sezóny dvě bezpečnostní lanka.

"Bezpečnostní lanka jsou pro nás velkým tématem," řekl Lowe. "Loni jsme tu měli tragickou nehodu Henryho Surteese a odlétávat kola z vozů Formule 1 vídáme častěji, než bychom si přáli a jaký byl účel pravidel, když jsme lanka zaváděli. Ona fungují, ale nejsou dostatečně spolehlivá."

Lowe řekl, že Technická pracovní skupina, fungující v rámci Asociace týmů Formule 1, se usnesla, že je potřeba podniknout pro rok 2011 jisté kroky.

"Jednou z našich úloh je neustále se zaměřovat na bezpečnost a my jsme se shodli na tom, že je potřeba pro příští rok něco udělat. Každé kolo bude připevněno ještě jedním lankem.

Spíše, než se snažit zajistit, aby každé lanko bylo stoprocentně spolehlivé, přišli jsme totiž na to, že když nefungují, byla přetržena z nějakého důvodu, který je spojen s povahou nehody. My máme na mysli to, že když budou v každém rohu vozu dvě lanka, fungující nezávisle na sobě, pak to drasticky zvýší pravděpodobnost toho, že jedno nebo obě nehodu přežijí."

Bezpečnostní lanka jsou povinná od roku 1999, impulsem k jejich zavedení byla hromadná havárie po startu Velké ceny Belgie 1998, po které na trati za zatáčkou La Source létala vzduchem spousta kol. Od té doby se ale už několikrát naráželo na skutečnost, že lanka nejsou vždy efektivní.