Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Do Formule 1 by se mohly vrátit turbo a přísavný efekt

Do Formule 1 by se mohly vrátit turbo a přísavný efekt

Týmy pracují na pravidlech, která budou platit od roku 2013.

Týmy Formule 1 pracují na nových pravidlech, která vstoupí v platnost v roce 2013. Podle dosavadních informací by se přitom do sportu mohly vrátit vozy využívající přísavného efektu a turbomotory, tak jako tomu bylo na začátku 80. let.

Různé pracovní skupiny v rámci Asociace týmů Formule 1 (FOTA) dospěly ke shodě, že je třeba výrazně zapracovat na zlepšení divácké atraktivity šampionátu a přitom zajistit, aby byly vozy co nejvíce ekologické.

Co se motoru týče, týmy v posledních týdnech diskutovaly o změně jeho konfigurace a poslední plány hovoří o přeplňovaném čtyřválcovém agregátu o objemu 1,6 litru.

Pohonné jednotky budou přitom doplněny různými systémy rekuperujícími energii a jejich výkon by měl dosahovat 650 koní. Objevily se dokonce informace o tom, že by počet motorů na jezdce na sezónu mohl klesnout z osmi na pět.

A co se ekologie týče, zavedeno má být omezení maximální spotřeby. Technický ředitel Williamsu Sam Michael řekl: "Spíš než užívat tolik paliva, jak teď dovedeme, bude zavedeno měření průtoku paliva, takže nebude možné spalovat více než určité množství paliva. Je to o pořádný kus méně, než máme teď."

Co se šasi týče, spoluvlastník Williamsu Patrick Head a bývalý designer Ferrari Rory Byrne spolupracují s FIA na konceptu nových technických pravidel.

Týmy volají po usnadnění předjíždění, s aktuálními vozy totiž na mnoha místech nastává problém se zvířeným vzduchem za vozem, velmi aktivně se přitom mluví o přísavném efektu.

"Mluví se o přesměrování většího poměru přítlačné síly na difuzor, vytvoření vozu s přísavným efektem, tak jako na začátku 80. let," dodal Michael. "Dívají se na tuto možnost a zároveň se snaží zvýšit ochranu přední části vozu pro případ havárie posunutím bočnic více dopředu."