Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Italské demolition derby vyhrál Bird

Italské demolition derby vyhrál Bird

GP2, Monza - hlavní závod

Sam Bird vybojoval své premiérové vítězství v GP2, když vyhrál dnešní hlavní závod v Monze. Jeho úvod přitom přinesl řadu dramat a během sedmi kol se v několika haváriích vyřadila téměř polovina pole. Mezi nimi i oba kandidáti na titul Pastor Maldonado a Sergio Perez, což výrazně předurčilo situaci v šampionátu.

Bird startoval do dnešního závodu ze druhé pozice, v kvalifikaci totiž se svým týmovým kolegou Julesem Bianchim zablokoval první řadu pro tým ART. Jenže Bianchi byl na startu o něco pomalejší a Bird tak do první šikany najížděl z vnitřní stopy. Toho zkušeně využil, když Bianchiho donutil zkrátit si trať, na výjezdu se tedy pohodlně dostal do čela.

Za nimi se ale děly věci. Už ve druhé šikaně došlo k první havárii, když Luca Filippi na brzdách ztratil kontrolu nad svým vozem a sestřelil Gieda van der Gardeho. Nezávisle na nich se v šikaně roztočil také Dani Clos. Všichni tři byli ze hry venku.

Kvůli troskám vozů na trati a v únikové zóně musel na trať safety car, který celé pole zpomalil. Jenže jen co po restartu zajel zpátky do boxů, už byl na trati potřeba znovu.

V první šikaně se totiž nejprv dostali do kontaktu Bianchi s Jeromem d'Ambrosiem, který se pokusil zaútočit na Francouzovo druhé místo. V nastalé tlačenici za nimi Pastor Maldonado vyskočil na záda Romainu Grosjeanovi. Francouz tak musel do boxů pro nový zadní spoiler, zatímco Venezuelan spěchal k mechanikům s poškozeným předním křídlem a pochroumaným zavěšením pravého předního kola.

A aby toho v první šikaně nebylo málo, ke kolizi došlo také v zadní části pole, kde se vzduchem proletěl Maldonadův týmový kolega Luiz Razia, jenž zezadu trefil Marcuse Ericssona. Do obou navíc narazil také nováček série Brendon Hartley.

Maldonado v boxech dostal nové přední křídlo a pravou přední pneumatiku a pokusil se pokračovat i s poškozeným zavěšením, do boxů ale musel okamžitě zpátky. Tentokrát mu mechanici vyměnili všechna kola a opět jej vyslali na trať. Až napotřetí se Venezuelan vrátil do boxů definitivně.

To už ale mohl z vozu vystupovat jako téměř jistý šampion. Jeho hlavní rival Sergio Perez byl už totiž také ze hry venku, když ho při brzdění do Variante Ascari poslal do svodidel Michael Herck.

Maldonado má nyní před Perezem náskok 27 bodů, což je přesně tolik, kolik je ještě ve zbytku sezóny možné získat. Maldonadovi tak stačí jediný bod ke stoprocentní jistotě.

Bird se ve zbytku závodu nenechal nikým ohrozit a v pohodě si dojel pro své premiérové vítězství v GP2 v kariéře.

Na druhou pozici se nadřel Jules Bianchi, který se po kolizi s Jeromem d'Ambrosiem musel probíjet přes několik svých soupeřů vpřed.

Stupně vítězů doplnil Oliver Turvey, který se umně vyhnul všem kolizím a vytěžil také z trošky štěstí, které mu přálo po prvním restartu. Tam totiž dostal zezadu ránu od Alvara Parenteho.

Čtvrté místo vybojoval Christian Vietoris, pátý dojel Jerome d'Ambrosio. Za nimi skončili jezdci týmu Trident Adrian Zaugg a Edoardo Piscopo, kteří si dlouho dělali zálusk na první řadu v zítřejším sprintu.

Výpadek Fabia Leimera ze šestého místa pár kol před cílem ale znamenal, že na osmé místo znamenající poslední bod a pole position pro start sprintu spadlo do klína jeho týmovému kolegovi Maxi Chiltonovi.

Mezi jezdci, kteří závod nedokončili, figuruje také Rodolfo Gonzalez, který ale ve skutečnosti ani neodstartoval. Na konci zaváděcího kola si totiž uřízl pořádný kus ostudy, když nezvládl svůj vůz při zahřívání pneumatik a na rovince před Parabolicou narazil do svodidel.

p.
 Jezdec  Tým  Čas/Odstup
1.
 S.Bird  ART Grand Prix
49:27.229 
2.
 J.Bianchi  ART Grand Prix
+ 8.585 
3.
 O.Turvey  iSport International
+ 17.168 
4.
 C.Vietoris  DAMS
+ 18.249 
5.
 J.d'Ambrosio  DAMS
+ 19.361 
6.
 A.Zaugg  Trident Racing
+ 21.189 
7.
 E.Piscopo  Trident Racing
+ 24.618 
8.
 M.Chilton  Ocean Racing Technology
+ 28.662 
9.
 D.Valsecchi  iSport International
+ 46.833 
10.
 F.Crestani  DPR
+ 47.773 
11.
 C.Pic  Arden International
+ 50.494 
12.
 A.Parente  Scuderia Coloni
+ 59.930 
13.
 R.Grosjean  DAMS
+ 1 kolo 
 
 F.Leimer  Ocean Racing Technology
 
 
 P.Maldonado  Rapax
 
 
 S.Perez  Barwa Addax Team
 
 
 M.Herck  DPR
 
 
 M.Ericsson  Super Nova Racing
 
 
 L.Razia  Rapax
 
 
 B.Hartley  Scuderia Coloni
 
 
 D.Clos  Racing Engineering
 
 
 L.Filippi  Super Nova Racing
 
 
 G.van der Garde  Barwa Addax Team
 
 
 R.Gonzalez  Arden International