Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Představení Superleague Formula

Představení Superleague Formula

Česká účast při přerodu šampionátu v Pohár národů

Letos vstoupí šampionát Superleague Formula do své čtvrté sezóny, která ovšem bude přelomová pro budoucí existenci a případně formu existence série, která vznikla v roce 2008 na základech, se kterými přišla v roce 2005 Premier 1 Grand Prix. Série mající za cíl spojit svět formulových závodů a vrcholového fotbalu se ve své první reinkarnaci nerozjela, povedlo se to až v roce 2008 šampionátu Superleague Formula založeném podnikateli Alexem Andreu a Robinem Webbem.
První sezóna začala na konci léta v britském Donington Parku a táhla se do konce listopadu. Celkem bylo odjeto 6 podniků, všechny na evropském kontinentě, za účasti světových velkoklubů jakými jsou A.C. Milan, Liverpool F.C., F.C. Porto či Atlético Madrid. Ve startovním poli jsme mohli vidět i bývalé piloty Formule 1 Doornbose či Pizzoniu. Prvními šampiony se stalo čínské Beijing Guoan reprezentované Davide Rigonem.
Na další dva roky se série vybavila titulárním sponzorem v podobě Sonangol Group. Sezóna 2009 kopírovala kalendář z předešlého ročníku, který doznal jen minimálních změn. Přibyli další bývalí piloti Formule 1 – Enrique Bernoldi, Giorgio Pantano a Sebastien Bourdais, v polovině sezóny propuštěný od Toro Rosso. Ročník ovládli britské kluby Liverpool a Tottenham Hotspur.

Loňský ročník měl být přelomový. Kalendář expandoval na 12 podniků (jeden byl exhibiční v ulicích Pekingu a nebyl bodovaný). Superleague poprvé opustila Evropu a na dva podniky se přesunula do Číny. Šampionát přinesl drama, před posledním závodem měla pětice klubů šanci na titul. Nakonec jej o dva body získal belgický Anderlecht celou sezónu reprezentovaný Davide Rigonem, Rigon tak slavil svůj druhý triumf. Tottenham byl podruhé v řadě druhý. Ale v zimě přišel úpadek. Většině klubů končily smlouvy a týmy se je (i ve světle globální ekonomické krize) rozhodly neprodloužit. Navíc skončil i titulární sponzor Sonangol. Šampionát musel hledat novou cestu.

Návrat poháru národů
Ve snaze dodat šampionátu nový impuls, přišlo vedení s nápadem obnovit koncept soupeření národů a tím pomalu nahradit fotbalové kluby. Ovšem vzhledem k trvajícím smlouvám některých klubů jde o pomalý přerod. Vozy letos budou vyvedeny v národních barvách, ale některé vozy pojedou pod patronací klubu z dané země, jako tomu bude v případě České republiky a pražské Sparty.
Ještě v jedné věci Superleague připomíná bývalý šampionát A1GP. Kalendář doznal revoluční změny a sérii v podstatě odvedl z Evropy na nové trhy. Letošní sezóna začne dvěma závody v Evropě, na drahách v Assenu a Zolderu. Nakonec se podařilo zachránit i podnik v Rusku, kam takto silné vozy zavítají poprvé v historii. Pojede se první víkend v září ve Smolensku. Naváže se na úspěšný výlet do Číny z loňského roku, hned dva závody se pojedou v Brazílii. Jeden podnik získal i Střední východ, ačkoliv trať zatím není známá. A sezónu ukončí nizozemské Taupo v polovině prosince.

Formát víkendu

Neobvyklý a atraktivní formát víkendu je jednou z hlavních deviz mladého šampionátu. Nevázáni žádnou historickou tradicí, mohli si principálové série dovolit s formátem výrazně experimentovat. Víkend začíná v pátek dvěma volnými tréninky (45 minut dopoledne a 45 minut odpoledne).
V sobotu odpoledne se pak jede kvalifikace. Jezdci jsou nalosováni do dvou skupin. Každá skupina má 15 minut, mezi oběma skupinami je 5 minutová pauza. Nejrychlejší 4 vozy z každé skupiny postoupí do vyřazovací části. Jezdci ze skupiny s nejrychlejším jezdcem obsadí liché pozice na startovním roštu (9-11-13-15), týmy z pomalejší skupiny dostanou sudá místa (10-12-14-16).
Následují čtyři čtvrtfinálové jízdy. V každé čtvrtfinálové jízdě se utkají dva vozy, jezdci jedou jedno letmé měřené kolo. V prvním čtvrtfinále pojede vítěz rychlejší kvalifikační skupiny proti čtvrtému jezdci z pomalejší skupiny. Poražený obsadí osmé místo na startovním roštu. Druhé čtvrtfinále svede proti sobě druhého jezdce z rychlejší skupiny a třetího jezdce z pomalejší skupiny. Ve hře je 5. příčka. Třetí čtvrtfinále svede třetího jezdce z rychlejší skupiny proti druhému nejrychlejšímu z pomalejší skupiny. Poražený startuje šestý. No a konečně v posledním čtvrtfinále jedou vítěz pomalejší skupiny a čtvrtý postupující z rychlejší skupiny. Poražený startuje sedmý.
Následují dvě semifinálová kola. V prvním o postup do finále soupeří vítězové prvních dvou čtvrtfinále, poražený startuje čtvrtý. Vítězové třetího a čtvrtého čtvrtfinále jedou následně, poražený putuje na roštu na třetí místo. A ve finále se utkají vítězové obou semifinálových jízd.

Během kvalifikace je zakázáno tankování a výměna pneumatik.

V neděli se jedou dva závody přibližně na 40 minut. Do závodu se startuje letmo. Startovní rošt prvního závodu je určován výsledky kvalifikace, druhý závod se jede v opačném pořadí podle výsledků prvního závodu. Jezdec, který odpadne první (nebo dojede poslední) v prvním závodě získává pole position. Vítěz prvního závodu odstartuje z poslední příčky. Oba závody jsou stejně bodované. Během nich je po 15 minutách otevřeno okno pro zastávku v boxech, ta je povinná. Jezdci mají 10 minut na to, aby vyměnili pneumatiky. Palivo se netankuje.

Šestice jezdců s nejvyšším bodovým součtem z obou závodů pojede okamžitě po skončení druhého závodu finále na pět kol. Jen tato šestice si mezi sebou rozdělí prémii 250 000 euro určenou pro každý víkend. Šampion víkendu si připíše 100 000 Euro, druhý jezdec 50 000, třetí 40 000, čtvrtý 30 000, pátý 20 000, a šestý 10 000 Euro.
Bodováno je prvních 18 pozic (což je bohužel více, než je letos přihlášeno závodníků). Oba hlavní závody jsou bodovány systémem 50-45-40-36-32-29-26-23-20-18-16-14-12-10-8-7-6-5. K zisku bodů není nutné závod dokončit. Finále je bodováno podle klíče 6-5-4-3-2-1.
Technika


Vozy Panoz DP09B jsou další silnou stránkou šampionátu. Koncepčně vycházejí z vozů DP01 postavených pro sezónu 2007 amerického šampionátu Champ Car World Series. Panoz DP09 ovšem počítá s atmosférickým motorem Menards namísto turbomotoru Cosworth svého času využívaného v Americe, vůz je tedy obdařen „komínem“ za prostorem pro jezdce.
Majitelem vozů je Superleague Formula, která je pronajímá stájím zajišťujícím fungování jednotlivých týmů. Letos se vzhledem k počtu zbývajících šasi počítá maximálně s 16ti účastníky (zatím je potvrzeno 14). A pokud série přežije letošní ročník, bude si zřejmě muset nechat pro příští ročník vyrobit nové vozy. Stroje DP09 se používají od debutu v roce 2008.
Za jezdcem přede dvanáctiválec Menards o objemu 4,2 litrů. Motor je schopný vyvinout výkon 750 koní a 12 000 otáček. Díky tomu se tato monstra prohání po okruzích rychlostí přes 300 kilometrů v hodině. Při přímém porovnání s Formulí 1 jsou přibližně o 13-14 vteřin na kolo pomalejší.

2011 Superleague GP Holland

Časový harmonogram:
Pátek – 3. června
10:00 – 1. trénink
14:00 – 2. trénink
Sobota – 4. června
13:40 – kvalifikace
Neděle – 5. června
13:10 – 1. závod
14:20 – 2. závod
5 minut po skončení 2. závodu – finále na 5 kol

Přenosy je možné sledovat zdarma on-line na webu série:
S českým komentářem je možné sledovat přenosy na Sport 5, který bude letos kombinovat přímé přenosy a záznamy. Záznam závodů z Assenu je možné sledovat v neděli 5. června od 17:00, v pondělí 6. června od 19:30 a ve středu 8. června od 13:05
Formule.cz vám přinese kompletní pokrytí letošní sezóny Superleague Formula. Novinky můžete sledovat také na facebookové stránce Superleague Formula CZ - http://www.facebook.com/pages/Superleague-Formula-CZ/189917411060971?sk=wall