Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Hockenheim 1968

Hockenheim 1968

Vzpomínka na Jima Clarka

Je 7. duben 1968 a na okruhu v Hockenheimu se jede nepříliš významný závod Formule 2. Přesto však jsou nepočetní diváci vzrušeni, vždyť zde za tým Golden Leaf Lotus jede již legendární Jim Clark. Prolétá cílovou rovinkou do pátého kola a vzápětí mizí za pravotočivou zatáčkou po rovince směrem do lesů. V místě, kde rovinka přechází do táhlé pravotočivé zatáčky však náhle jeho Lotus v rychlosti téměř 230 km/h ztrácí stopu, smýkne s sebou od jednoho kraje dráhy k druhému a vzápětí vylétá na levou stranu ven z dráhy. Trať od lesa neoddělují ani svodidla nebo drátěný plot a šílený let Clarkova Lotusu se zastaví až o strom, do kterého vůz narazí bokem. Ve zlomku vteřiny končí život jedné z jezdeckých legend 20. století.

Je velmi těžké srovnávat jezdce z různých období historie vrcholných formulových závodů, ale je možné se shodnout, že mezi všemi těmi, kteří kdy sedlali a sedlají nejrychlejší monoposty světa, existuje jistá elitní skupina. Nuvolari, Chiron, Fangio, Moss, Stewart, Lauda, Prost, Senna, Schumacher a někteří další. Patří mezi ně bezpochyby i Jim Clark.

Jim se narodil jako nejmladší dítě v rodině skotského farmáře v městečku Kilmany. Zpočátku nic nenasvědčovalo tomu, jaká budoucnost ho čeká a Jim sám se už v mladých letech osvědčil jako šikovný farmář, když musel převzít farmu po svém dědečkovi a strýci. A jak tvrdily jeho sestry, díky svému nadprůměrnému hudebnímu sluchu a muzikantským vlohám, mohl Jim skončit stejně dobře jako houslový virtuos.

Seznámení s automobilovým sportem bylo pro Jima naprosto přirozené. Byl členem Klubu mladých farmářů a stejně jako ostatní vrstevníci i členem místního motoristického klubu, jediných dvou místních organizací hodných zájmu mladého muže. Krátce poté, co Jim ukončil školu a získal svůj řidičský průkaz, naskytla se první příležitost. Farmář Billy Potts mu nabídl místo spolujezdce pro jednu místní rallye. Jim nabídku s povděkem přijal. To, co následovalo, popsal Potts až o mnoho let později:

" První dva dny se Jim vezl jako pasažér, ale třetí den jsem mu nabídl, jestli by si nechtěl zkusit i řídit. Vyměnili jsme si místa, napomenul jsem ho, aby jel s klidem a pomalu a vyrazili jsme na trať. Vzápětí se stalo nevyhnutelné. Zezadu se přiřítil jeden ze soupeřů s Jaguarem XK120 a předjel nás. Vzápětí Jim stlačil plynový pedál až na podlahu a já už viděl svého Austina Sprite v některé z kamenných zídek, které se míhaly kolem nás. Jenomže za dvě minuty jsem se už uvolnil a jenom mlčky zíral na Mistra. Měl jen velmi omezené zkušenosti za volantem a ještě nikdy neřídil tak silný závodní automobil. A přesto ho dokonale ovládl během několika minut. Není třeba dodávat, že Jaguara jsme předjeli a když jsme zastavili, Jim jen zářil nadšením a ujistil mne, že takhle rychle v životě ještě nejel.

Na start prvního skutečného závodu se Jim postavil v roce 1956. Nijak zvlášť nezazářil, ale to mu rozhodně neubralo na chuti závodit. Nezlomil ho ani odpor, se kterým se jeho záliba setkával v rodině. První vítězství přišlo již v roce 1957 a v roce 1958 už bylo jméno Clark známé i na okruzích v Anglii. Ještě tehdy sám sebe nepovažoval za žádnou hvězdu a nepřemýšlel o kariéře jezdce Grand Prix. Ale jiní už jeho vyjímečný talent rozpoznali, zvláště pak, když na Brands Hatch s Lotusem Elite vedl téměř celý závod a nakonec skončil těsně druhý za Colinem Chapmanem, který sedlal stejný vůz. Toho dne vzniklo spojení, které provázelo Jima po celý jeho život. Chapman si nemohl jeho výkonu nevšimnout a pozval ho na testování svého Lotusu pro formuli 2. Jim byl pomalejší než Chapmanův stálý jezdec Graham Hill a navíc mu monoposty nijak zvlášť neučarovaly. Tím spíš, že Hill při testech skončil s monopostem hlavou dolů poté, co mu upadlo kolo. Chapman však už z Jima oko nespustil.

První místo v týmu pro Grand Prix však Jimovi nabídl Reg Parnell, šéf týmu Aston Martin. Podařilo se mu přesvědčit dokonce i Jimova otce tvrzením, že jeho syn bude jednou mistr světa. Jenomže vůz Aston Martin nebyl nikdy dotažen do konce a tak Parnell souhlasil s tím, že Jim bude nadále závodit ve formuli 1 s monoposty Lotus. Poprvé se tak stalo v roce 1960 v Zandvoortu a ve své vůbec první Grand Prix jezdil Clark na čtvrtém místě, dokud se mu nerozsypala převodovka. V dalších závodech však byl úspěšnější a celkově si v tomto roce připsal jedno třetí a dvě pátá místa. Dost , aby to Jimovi zaručilo místo v Chapmanově týmu pro příští rok.

Jenomže rok 1961 se nevyvíjel ani zcela podle představ Chapmana, ani podle představ Clarka. Jim sice dosáhl svého prvního vítězství v závodě Grand Prix v Pau, ale byl to jen nemistrovský závod. Motor Climax nebyl právě tím nejvýkonnějším v poli a jezdci Lotusu museli dokazovat své mistrovství především na tratích, kde handicap slabšího motoru nebyl tak znát. Stirling Moss zvítězil v Monaku a na Nürnburgringu, ale na Clarka zbyla už jen dvě třetí a jedno čtvrté místo. A nakonec všeho ještě přišel tragický závod na Monze. Clarkův Lotus se dostal do kontaktu s vozem Ferrari Wolfganga von Tripse, který následně vyletěl z dráhy a zabil se. Při havárii kromě toho zemřelo i 14 diváků. Jim byl vnitřně pevně přesvědčen, že v kritický okamžik to byl Trips, kdo udělal chybu, ale snad z úcty k mrtvému příteli se tak nikdy veřejně nehájil. O to víc se do něj pustila italská média a navíc celou záležitost nakonec řešil soud. Přesto všechno si byl Chapman jist, že našel toho nejlepšího pro svůj tým. Následující roky to jen potvrdily.

V roce 1962 už měl Clark k dispozici špičkový vůz a nové monoposty Lotus vévodily startovnímu poli. Šampionát měl devět závodů a v šesti z nich startoval Clark z pole position. Třikrát zvítězil, ale ani to nakonec nestačilo. Po celý rok bojoval Grahamem Hilem, který jezdil na voze BRM. V rozhodujícím závodě, za situace, kdy po třech čtvrtinách závodu Clark vedl o půl minuty, ho zradila opět technika a mistrovský titul získal Hill. Fenomenálním se v tomto roce stal rovněž Clarkův výkon v závodě sportovních vozů na Nürnburgringu, kde s Lotusem 23B dokázal nadělovat továrním vozům Ferrari a Porsche, které měly dvojnásobný výkon motorů, až 20 sekund na jedno kolo. Nevyhrál. Technika Lotusu opět zradila.

Po úspěchu v roce1962 očekávali Clark i Chapman ještě větší úspěchy v roce následujícím. A skutečnost musela dokonce překonat jejich očekávání. Šampionát byl v roce 1963 tvořen desíti závody, přičemž do konečného hodnocení se započítávalo šest nejlepších výsledků. Clark startoval sedmkrát z pole position, sedm závodů vyhrál a zvítězil tedy maximálním možným počtem bodů. Ne vždy však to byla vítězství jednoduchá. Při Grand Prix Francie v Remeši odstartoval z první pozice a získával postupně malý náskok na své pronásledovatele. Vše vypadalo jasně, až do 13. kola, kdy závada na motoru způsobila, že nemohl vytočit motor výše než 8000ot/min. Během několika kol se pronásledovatelé přiblížili, ale během těch samých kol Jim dokázal přizpůsobit způsob, kterým projížděl okruh novým omezením. Brzdil později, dokázal řadit přesně na hraně nového limitu a dokázal zajet kolo stejně rychle, jako ostatní s vozy v plné kondici. Ve Watkins Glen dokázal dojet třetí. Po té, co do závodu odstartoval s jedním kolem ztráty a navíc opět s poškozeným motorem.

Rok 1964 nebyl šťastným rokem. Titul se Jimovi nepodařilo obhájit, o vítězství v Indianapolis přišel ne svojí vlastní vinou, ani Lotus 33 nebyl nejrychlejším vozem. Přesto zvítězil ve třech Grand Prix a dosáhl úspěchů se sportovními a cestovními vozy. S vozem Ford-Lotus Cortina se stal mistrem v sérii BTCC a fotografie jeho Cortiny, se kterou projížděl zatáčky po třech kolech, oblétly motoristické časopisy. Na závěr roku mu pak byl udělen Řád Britského impéria.

Clark sice vyšel z roku 1964 poražen, ale s o to větším odhodláním a zkušenostmi vstoupil do roku 1965. Během tohoto roku zvítězil v Mistrovství světa F 1, deklasoval Američany i ostatní Evropany v Indianapolis 500, získal Tasmánský pohár, znovu vítězil s cestovní Cortinou a dokonce nepříliš vydařený sportovní vůz Lotus 30 dokázal dovést k vítězství.

To, co bude následovat, ukázal Clark soupeřům už při Velké ceně JAR 1. ledna. Zvítězil v kvalifikaci, vedl od startu až do cíle a druhému v pořadí Johnu Surteesovi nadělil půl minuty.

Clark sice vynechal Grand Prix Monaka, aby se mohl soustředit na Indy 500, ale v Belgii znova demoralizoval své soupeře. Druhému Stewartovi nadělil minutu, ostatní předjel o kolo!

Ve Francii v tréninku zničil zcela nový motor Coventry Climax a musel absolvovat kvalifikaci ve starém šasi Lotusu 25, s již použitým motorem starší specifikace. Zřejmě proto porazil Stewarta jen o 30 sekund. A tak to šlo až do konce sezóny, která se stala Clarkovou nejúspěšnější.

Rok 1966 byl plný rozčarování. Nové technické předpisy, které vstoupily v platnost, řádně zamíchaly jezdeckým polem a Colin Chapman tentokráte nebyl připraven dobře. Clark střídal v úvodních závodech sezóny vozy s různými, většinou nedostatečně výkonnými verzemi motoru Climax. Chapman skládal velké naděje v nevyzkoušený motor BRM H-16, ale tato výkonná konstrukce se bohužel ukázala naprosto nespolehlivou. Laborování s různými kombinacemi šasi a motorů přinesla také řadu odpadnutí, když málo vyzkoušené kombinace nevydržely namáhání závodu. A tak se Jim nakonec musel spokojit pouze s jediným vítězstvím, když ve Watkins Glen dotáhl nespolehlivý, ale výkonný Lotus-BRM až do cíle.

Rok 1967 nezačal o nic lépe, když v JAR opět nevydržel komplikovaný motor BRM. Přesto však během následujících měsíců svitla naděje, když Chapman spojil své síly s Fordem, který na scénu Grand Prix přivedl legendární Ford-Cosworth V8. Spolu s šasi Lotusu 49 dal Clarkovi a stájovému kolegovi Hillovi výhodu nad ostatními. Tak to alespoň vypadalo na papíře. Clark zvítězil v Holandsku, jenže pak se zákonitě dostavily dětské nemoci nového motoru. Přišlo však i další vítězství v Anglii a další závody, ve kterých Clark s novým Lotusem dokazovali, že až Cosworth dozraje, bude jen těžko k poražení. Ani další dvě vítězství v konci sezóny už nezměnily nic na tom, že v šampionátu zvítězil Dennis Hulme. Clark se přesto cítil plný energie a s vědomím možností svého Lotusu-Cosworth se těšil na nadcházející sezónu.

Nový rok začal tak, jak ten předešlý naznačoval. V Grand Prix JAR Clark zvítězil a dosáhl tak svého 25. vítězství v Grand Prix, čímž v historických tabulkách předstihl Fangia. Zdálo se, že šampionát mu leží u nohou. Clark se pak zúčastnil závodů Tasmánské série, kterým rovněž dominoval, a poté začal v Anglii testovat turbínový Lotus pro Indy 500. O prvním dubnovém víkendu se měl zúčastnit závodu sportovních vozů v Brands Hatch s prototypem Ford, ale díky nejasnostem s potvrzením startu se nakonec rozhodl zúčastnit závodu F 2 v Hockenheimu za Chapmanův tým Golden Leaf Lotus. Na trati, kterou si nikdy neoblíbil, s vozem, který neměl rád. Při havárii v pátém kole první rozjížďky na místě zemřel.

Příčina tragédie nebyla nikdy zcela objasněna.

Na jeho pohřbu v rodném Skotsku se sešli téměř všichni závodníci Grand Prix. Snad za ně za všechny vyjádřil jejich pocity Chris Amon: :

"Kromě nezměrného smutku jsme tehdy všichni cítili i strach. Pokud se to mohlo stát jemu, jaké šance máme my? Myslím, že jsme cítili, že jsme ztratili našeho vůdce."

Nedaleko místa, kde byla na staré trati Grand Prix první šikana, je v lese malý skromný kamenný křížek. V čase závodů na staré trati byl bohužel nepřístupný, teď by tomu mělo být jinak. Pokud se jednou vypravíte na Hockenheimring a zbude Vám trocha času, zajděte se poklonit k místu, kde zemřel jeden z nejlepších jezdců dvacátého století.