Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Institut FIA testuje čelní ochranný oblouk

Institut FIA testuje čelní ochranný oblouk

Cílem je zabránit kolizím letících předmětů s hlavou jezdce.

Institut Mezinárodní automobilové federace testuje novou ochrannou strukturu, která má za cíl zabránit střetu letících předmětů s hlavou jezdce ve formulovém voze.

Od léta roku 2009, kdy během jednoho týdne zemřel pilot Formule 2 Henry Surtees a při kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska byl těžce zraněn Felipe Massa, se FIA věnuje bezpečnosti jezdců při kolizích s letícími objekty.

Zvážením už přitom prošly polykarbonátové čelní sklo a ochranný kryt podobný těm z tryskových letadel, výsledky však nebyly uspokojivé. Čelní sklo se totiž při kontaktu s letícím předmětem roztrhlo a ochranný kryt zkroutil.

Nyní však FIA testuje titanový rám vyvinutý týmem Lotus, který je při zkouškách ostřelován kolem o hmotnosti 20kg letícím rychlostí 225km/h. Dosavadní výsledky přitom byly daleko více povzbuzující.

Andy Mellor, technický poradce Institutu FIA, v rozhovoru pro časopis IQ sdělil: "Ten ochranný oblouk v podstatě odvedl velmi dobrou práci. Byl schopen udržet kolo mimo jezdcovu hlavu. Testovali jsme ho jak při ostřelování kolem v ose vozu, tak také z úhlu."

Další výhodou rámu je podle Mellora skutečnost, že pneumatika při kontaktu s ním praskne, což zabrání jejímu dalšímu nebezpečnému poskakování.

"Při obou zkouškách ten náraz pneumatiku prorazil," pokračoval Mellor. "Domníváme se, že je to dobře, znamená to, že to kolo už tolik neskáče. Zastaví daleko rychleji, když se vám podaří pneumatiku prorazit."

Ačkoliv byly dosavadní výsledky povzbudivé, Mellor tvrdí, že se zatím jedná pouze o výzkum, nikoliv o ověřování finálních návrhů, které jsou připraveny k použití.

"V tuto chvíli je to prakticky jen čistý výzkum, který potřebujeme, chceme-li pochopit, jaké jsou při takových nárazech zátěže. V žádném případě se nedíváme na finální řešení jako taková.

Ta práce je čistě výzkumná a my začínáme chápat mechanismy pro ochranu jezdcovy hlavy při takových nárazech. Tohle je další krok ve velice detailním procesu."

Pokud bude Institut FIA spokojený se všemi výsledky svých testů a nabyde pocitu, že by testovaný prvek mohl zlepšit bezpečnost v závodech monopostů, předá své poznatky Technické pracovní skupině F1.