Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

GT pod taktovkou SRO v roce 2013

GT pod taktovkou SRO v roce 2013

Zveřejnění a vyhodnocení prvních informací o příští sezóně.

Vedoucí pořadatelské organizace SRO nastínil podobu šampionátů pro vozy GT. Stéphane Ratel tak učinil na obvyklém místě v průběhu vrcholného závodu gétéček, 24 hodin ve Spa. Na tiskové konferenci se kromě změn věnoval také ohlédnutí za předchozími ročníky světového mistrovství a představil i upravený kalendář GT1 a GT3 na zbytek letošní sezóny (bližší informace Zde).

GT Sprint Series

Tak se prozatím jmenuje novinka v nabídce SRO, která bude oficiálně představena v říjnu. Jedná se o nástupce MS GT1 a ME GT3, jejichž pořádání se francouzští pořadatelé počínaje následující sezónou zřekli (více Zde). Nabídne některé odlišné prvky oproti Blancpain Endurance Series (BES), zároveň s ní bude nový šampionát částečně provázán. Což přivítají případní zájemci o účast v obou sériích vzhledem k nižším nákladům oproti nynějšímu MS GT1.

Jak je patrné z názvu, krátkými závody naváže na MS GT1 a ME GT3. „Formát závodů bude stejný, jaký byl k vidění v předchozích třech letech v MS GT1 s dvojicí hodinu trvajících závodů,“ dodává Ratel.

Nový šampionát bude určen automobilům upraveným dle pravidel GT3. Stejně jako v příštím ročníku BES se bude jednat o modely dle letošních pravidel (s výjimkou Nissanu GT-R) a se stejným uplatněním vyrovnání výkonnosti. Tím by došlo ke zrušení letošních výjimek, které měly odlišit GT3 pro světové mistrovství od běžných modelů této třídy. Na druhou stranu, například volnější hlukové limity, nebyly subjektivně vzato u vozidel GT1 využívány.

Novinkou v porovnání s předchůdci se největší změna týká ve vypsání dvou tříd, které budou závislé na složení posádek. U profesionální kategorie (Pro) lze očekávat podobné podmínky jako ve stejné třídě v BES anebo MS GT1, tj. nebude brán ohled na dosažený stupeň výkonnostní licence. Především tato třída by měla naplnit snahu o profesionální zaměření. Pro smíšené posádky bude vysán tzv. Silver Cup – již zavedení profesionální jezdci mohou zaučovat mladé závodníky. Není zde vyloučena ani účast amatérských pilotů.

Otevřeným tématem (pravděpodobně do září) zůstává minimální počet vozů jednoho týmu. „Účast devíti stájí by byla ideální,“ naznačuje vedoucí SRO. „Můžeme také mít sedm týmů s třemi vozy,“ doplňuje překvapivou informaci. Tyto představy mohou nejednoho zájemce odradit. Přitom v bratrské BES není účast podmíněna minimálním počtem vozidel jedné stáje a to ani v profesionální třídě.

Také v předběžném kalendáři v níže uvedené tabulce dojde ještě ke změnám. Nynější počet devíti víkendů bude snížen na sedm. Přestože v návrhu nechybí asijské země, potěšitelná je převaha evropských okruhů včetně slovenského.

p.
 Datum  Stát  Okruh
 1.  17.02.2013   Abú Zabí  Yas Marina
 2.  31.03.2013   Francie  Nogaro
 3.  28.04.2013   Belgie  Zolder
 4.  12.05.2013   Španělsko  Navarra
 5.  14.07.2013   Holandsko  Zandvoort
 6.  19.08.2013   Slovensko  Slovakia Ring
 7.  08.09.2013   Rusko  Moskva
 8.  06.10.2013   Portugalsko  Algarve
 9.  01.12.2013   Indie  Buddh

Šampionát se bude muset stejně jako jeho předchůdci vypořádat s konkurencí především ADAC GT Masters a International GT Open.

Německé mistrovství pomáhala zakládat v roce 2007 SRO ve spolupráci s německou společností ADAC. Z dokumentů je však patrný postupný pokles zájmu francouzské společnosti na úkor německých partnerů. Novinkou a lákadlem od předchozí sezóny je odměňování úspěšných stájí předem danými příspěvky (prize money). Není divu, že stoupl zájem o účast, přičemž nyní počet účastníků je za obsazením více jak čtyřech desítek vozů. V poli najdeme také pár mezinárodně uznávaných pilotů.

International GT Open pořádá od roku 2006 konkurenční španělská společnost GT Sport. Tato série putující po evropském kontinentu nabízí nejen účast pro vozy GT3 (označované GTS anebo GTSE), ale svůj azyl zde naleznou i vozy přežívající třídy GT2 (Super GT) anebo GT4 (GT Light). Také zde nalezneme pár osobností závodů sportovních vozů, stejně jako u ADAC GT Masters v menší míře v porovnání s MS GT1 (a to i při letošním poklesu). Matoucí je další dělení do podtříd (dvě hlavní jsou Super GT a GTS), stejně jako nepříliš přehledný systém zveřejněných pravidel v podobě dodatků.

MS GT1 Slovakia Ring 2012

Foto: Martin Ševčík

Ohlédnutí za mistrovstvím světa

Ratel veřejně poděkoval FIA a jejímu prezidentovi, Jeanu Todtovi. Zmínil pomoc při uspořádání předchozích ročníků, zvláštní důraz kladl na letošní rok a udržení šampionátu navzdory řadě problémů.

„V posledních třech letech jsme dokázali, že profesionální série může být pořádána s vozy GT v závodech sprintového typu.“ Francouz dále dodal: „Nebyla to snadná cesta, ale v předchozích třech sezonách jsme zahájili přeměnu od tradičního amatérského závodění k profesionálnímu obchodnímu modelu. Zde mohou být příjmy od sponzorů, pořadatelů podniků a televizních společností rozděleny týmům.“ Ratel přiznal, že jeho společnost nebyla schopna pravidelně přispívat týmům dle jejich potřeb.

K rozhodnutí nepodílet se na pořádání dalšího ročníku světového mistrovství jej vedla zhoršující se ekonomická situace, kvůli níž bylo nemožné splnit finanční a další povinnosti spojené s pořádáním MS.

Foto: Martin Straka

Blancpain Endurance Series a 24 hodin ve Spa

K nedávno uskutečněnému podniku 24 hodin ve Spa uvedl Ratel následující vysvětlení: „Víme, že ekonomická situace není příznivá. Můžeme pouze blahopřát 78 účastníkům, kteří přislíbili účast během tohoto víkendu. Nicméně některé stáje nebyly schopny doplnit své posádky, proto je v závodě o 12 vozů méně.“

Protože hojná účast byla nejen v Belgii, není překvapující skutečností méně změn. Pomineme-li z úsporných důvodů pozastavený vývoj vozů GT3, novinkou bude výběr jednotného dodavatele pneumatik. Dosud byl volný (s výjimkou letošních 24 hodin ve Spa), přesto drtivá většina účastníků používala obutí od firmy Michelin. Výjimkou byla německá stáj Black Falcon, která používala pneumatiky Yokohama. Nový vítěz je již znám a je jím Pirelli.

Nejvíce změn se dočká kategorie Gentleman Trophy. Výměnou za možnost nasazení vozů dle nejnovějších předpisů bude omezení při tvorbě posádek. Pokud bude součástí posádky držitel stříbrné licence, musí být nově starší 40 let.

Předběžná verze kalendáře znázorňuje návrat k pěti víkendům. Důvodem je ekonomická situace na starém kontinentě. Není však vyloučeno, že jeden z víkendů bude místo tříhodinového časového omezení ohraničen ujetím 1 000 kilometrů (odhadem okolo šesti hodin).

p.
 Datum  Stát  Okruh
 1.  14.04.2013   Itálie  Monza
 2.  02.06.2013   Velká Británie  Silverstone
 3.  30.06.2013   Francie  Paul Ricard
 4.  28.07.2013   Belgie  24 hodin ve Spa
 5.  22.09.2013   Německo  Nürburgring

GT Parade před 24 hodin ve Spa

Foto: SRO/John Rourke

Jiná cesta ke světovému titulu?

Ratel také naznačil úvahu o Světové sérii GT. Do hodnocení by byli zařazeni účastníci angažovaní v obou výše zmíněných sérií. Mělo by se jednat o doplněk běžných klasifikací jezdců a týmů.

Nicméně hlavním důvodem nabídky nového mistrovství ve spojení s BES je až 40% úspora nákladů v porovnání s letošním ročníkem MS GT1. V řeči konkrétních částek nyní vychází provoz dvou vozů ve světovém šampionátu na 1,6 milionů euro ročně. Při účasti v BES a nové sérii současně je očekáván pokles nákladů na 960 000 euro.

K tomu Ratel dodává: „ Šampionát musí vyhovovat současným týmům a platícím pilotům. Potřebujeme stáje schopné odepisovat pevné náklady ve dvou sériích. Musíme omezit počet víkendů v šampionátu. Sestavíme kalendář, který umožní minimálně dvoutýdenní přestávku mezi všemi závody.“

„Pokud máte dva týdny mezi závody, tým se svými vozy, jedním kamionem a vybavením se může souběžně účastnit obou mistrovství,“ vysvětluje francouzský pořadatel.

Při pohledu na předběžné kalendáře obou sérií jsou představy o dvoutýdenním rozpětí přesně dodrženy. Navíc u nového šampionátu budou ještě dva závody vyřazeny, čímž může vzniknout i měsíc trvající přestávka. Bude záležet na ochotě týmů vzdát se na delší dobu své techniky při časově náročné cestě do Asie, v nevýhodě je i termín závodu v Holandsku. Ten je pouhých 14 dní před vrcholným podnikem v Belgii, přičemž SRO se i u jiných svých mistrovství snažila poskytovat před tímto podnikem minimálně tři týdny času na přípravu.

Zdroj: GT1, Endurance-Info, ADAC GT Masters, International GT Open, Formule