Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Svět GT nejen v roce 2015

Svět GT nejen v roce 2015

Fakta, plány a myšlenky z tradičního projevu Stéphane Ratela.

Páteční podvečer během nejvýznamnějšího podniku pořadatelů z SRO, který je zároveň vrcholným závodem vozů kategorie GT na světě je již tradičně vyhrazen bilanci a zveřejnění záměrů šéfem společnosti Stéphanem Ratelem.

Převážná většina médií se při informování věnuje především směřování GT sérií SRO v budoucnosti. Kromě zmínění anebo připomenutí známých skutečností, mj. výsledku snahy FIA o vznik jediné třídy GT, zhodnocení nynější situace hlavních sérií SRO, představení upraveného vyvážení výkonnosti byla bez většího ohlasu uvedena také zajímavá fakta.

Zajímavosti ze současnosti

Mezi málo známé skutečnosti patří součty sledovanosti sérií, které dosáhly hodnoty 14,15 milionů diváku. Větší zájem byl o sérii krátkých závodů (59,3 %) oproti vytrvalostní sérii (40,3 %).

Starý kontinent představuje s polovičním podílem (7,16 milionů; 50,6 %) nejpočetnější základnu diváků, které konkuruje se 4,12 miliony (29,18 %) fanoušků oblast Blízkého východu (a Afriky). Kupodivu větší zájem o Ratelovy série je v Severní Americe (1,45 milionů; 10,1 %) oproti dříve protěžované oblasti Asie (a Pacifiku) s 1,09 miliony diváků (7,7 %). U zdánlivého outsidera v případě Jižní Ameriky (300 tisíc; 1,63 %) věří francouzský šéf v růst, protože v současnosti jsou v souvislosti s účastí brazilské stáje přenášeny jen krátké závody.

Jiná čísla byla prezentována v souvislosti s probíhajícím podnikem. Přes mírný pokles počtu účastníků Ratel zmínil zastoupení 31 národností ve vytrvalostním závodě, což je o pět více než loni. Rekordní byl zájem médií, jimž bylo uděleno 520 novinářských akreditací.


  Pohár RACB a SRO

Foto: Tomáš Krejčík

Detail trofeje představené při letošním 90. výročí prvního vytrvalostního závodu ve Spa-Francorchamps (1924) a půlstoletí od každoročního pořádání belgické 24 hodinovky (1964). Pohár ve stylu art deco je umístěn na podstavci ve tvaru kvádru. Jeho stěny zdobí plakety se jmény vítězů.

Prize money

Letošní novinkou v šampionátu krátkých závodů je vyplácení odměn při dosažení úspěchů. Během každého víkendu je k dispozici 100 000 euro, v Baku bude částka o 75 000 euro vyšší. Na celkového vítěze čeká 100 000 euro a 84 sad pneumatik Pirelli v hodnotě 140 000 euro. Letos tedy celková částka bez dalších omezení dosahuje hodnoty 1 150 000 euro.

V následující sezoně čekají odměny také na úspěšné soutěžící ve vytrvalostních závodech. Celková částka bude navýšena na hodnotu 1,3 – 1,5 milionu euro. Tajemstvím vyššího počtu vyplácených odměn a nepatrně navýšené částky tkví v přidělení bonusu v plné výši pouze pro účastníky obou částí mistrovství. Aktérům bojujícím pouze v jednom druhu závodů v BGTS bude částka z níže uvedené tabulky přidělena pouze v poloviční výši.

p.
Celkové pořadí (BSS, BES)
SC (BSS) anebo PAM (BES)
PAM (BSS) anebo GTR (BES)
 1.
30 000
20 000
10 000
 2.
20 000
10 000
-
 3.
10 000
-
-

Peníze jsou dle stejného klíče uvedeného v tabulce rozdělovány letos v BSS (vždy však v plné výši). Očekávanou změnou bude v příštím roce úprava pojmenování profesionální třídy na celkové pořadí dle vzoru série krátkých závodů.

Zatímco případné odměny budou závislé na výsledcích, nabídka slev na startovném čeká na všechny účastníky nasazující alespoň jeden vůz v obou sériích.

Kalendář sezony 2015

Podoba kalendáře vytrvalostních závodů je známa, přičemž zde došlo k jediné změně. Závod s dvojnásobnou délkou (aneb 1 000 km) bude součástí podniku ve Francii, nikoliv na závěr v Německu. Snahou je nalákat na delší závod zájemce, kteří mohou být po náročném podniku 24 hodin v Belgii finančně vyčerpáni.

p.
 Datum  Stát  Okruh
 1.  12.04.2014   Itálie  Monza
 2.  24.05.2014   Velká Británie  Silverstone
 3.  28.06.2014   Francie  1 000 km Paul Ricard
 4.  26.07.2014   Belgie  24 hodin ve Spa
 5.  20.09.2014   Německo  Nürburgring

Kalendář krátkých závodů bude zveřejněn až koncem září, nyní byl uveden pouze seznam zemí, z nichž bude vybráno konečných sedm míst a termínů. Pořadatelům letošních podniků (pravděpodobně s výjimkou Baku, kde v roce 2015 závod nebude) přibude konkurence z Itálie, Německa, Ruska anebo Brazílie. Kromě Německa je v těchto případech ve hře několik okruhů z daných zemí.

Světový pohár FIA GT3

Šéf SRO naznačil myšlenky použité v návrhu pro FIA na uspořádání Světového poháru pod patronátem této mezinárodní autority na základě požadavků z konce loňského roku.

Protože předpokládá využití vozů jeho třídy GT3, v jejímž vývoji hrála FIA také významnou roli, nepodmiňuje případné pořádání jeho organizací v případě schválení jeho plánů. Navrhuje uskutečnění v zimní přestávce, přičemž by se o jeho pořádání mohlo ucházet jakékoliv město (což je samostatně nepravděpodobné), okruh anebo pořadatel. Jeho šampionáty však nabízí ojedinělou nabídku zastoupení výrobců, což vidí francouzský promotér jako dobrou šanci.

Jak později uvedl pro Autosport, nemělo by jít o výběr nejlepších posádek jednotlivých sérií, ale o zastoupení co nejvíce značek, nejlépe s jezdci stejné národnosti v posádce. Jejich složení od profesionálů přes smíšené až po ryze amatérské sestavy má podtrhnout ducha GT3. Uspořádání podobného podniku může být reálné až v letech 2015/2016.

K tomuto návrhu se vyjádřil jeden z možných zájemců Vincent Vosse, šéf týmu WRT. Jako rozhodující však vidí výběr dodavatele pneumatik, tak aby neměl žádný z týmů výhodu: „Pokud budeme mít obutí, které nikdo běžně nepoužívá, pak to může být dobrý nápad“, dodává Belgičan.

Ultracar Sports Club

V samotném závěru se Stéphane Ratel zmínil o poměrně novém plánu, který chce dosáhnout v průběhu jednoho anebo dvou let. V hlavní roli se zde objeví během dvou exkluzivních podniků ročně ikonické vozy, které jsou mnohdy konstruovány pouze pro použití mimo silniční provoz. V této myšlence jej utvrzuje též podnět ze setkání s fanoušky před konferencí, kteří se jej na účinkování exotických vozů na dráze dotazovali.

Dle předchozích zkušeností ze závodů GT představují pro týmy vozy jako Bugatti Veyron, Koenigsegg Agera, LaFerrari, Lamborghini Veneno, McLaren P1, Porsche 918 Spyder, Pagani Huayra apod. velké náklady na pořízení a provoz. Zároveň francouzský podnikatel ujistil případné kritiky, že se nejedná o oživování třídy GT1.

Majitelé si však tyto skvosty nejednou pořizují nejen jako dobrou investici, ale rádi by je řídili bezpečně na okruhu. Během návštěvy probíhající od sobotního poledne do nedělního oběda by mj. mohli závodit ve dvou třídách. Pro méně zdatné by se jednalo o kategorii vymezenou pouze použitím hladkých pneumatik, soutěživí jedinci by se utkali ve třídě vozů se sportovními úpravami.

Cílem je zavést pravidla platná pro klubové závody, tak aby nebylo nutné vlastnit příslušné licence anebo zabývat se náročnějšími požadavky na bezpečnost.


  McLaren MP4-12C a 650S

Foto: Tomáš Krejčík

Během projevu oznámil Ratel předpokládané nahrazení tří současných modelů novinkami a premiérovou účast Lexusu v příštím roce. Názorně střídání stráží předváděl v Belgii McLaren se starším MP4-12C GT3 (vlevo) a novým 650S GT3 (vpravo). Pro nejednoho fanouška je produkt britského výrobce autem snů, tyto vozy patří „jen“ do kategorie devalvovaného názvu supersportů.

Zdroj: SRO, Endurance-Info, Speedweek, Autosport, Sportscar 365, Formule