Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

V Japonsku zvítězil Lewis Hamilton

V Japonsku zvítězil Lewis Hamilton

Velká cena Japonska - závod

Velkou cenu Japonska v souladu se všemi předpověďmi počasí poznamenal déšť. Přesto bylo vše připraveno na pokračování souboje o titul mistra světa Formule 1. Pole position si včera vybojoval Nico Rosberg, ale Lewis Hamilton zaparkoval svůj mercedes hned po jeho boku. Mercedesy předvádějí během celého víkendu dominantní výkon a ani dnes tomu nemělo být jinak. Druhá řada patřila pilotům Williamsu, za kterými se seřadila celá smečka pronásledovatelů sestávající z jezdců Ferrari, Red Bullu a McLarenu. Mokrá vozovka dává výhodu jezdcům ve vozech schopných generovat více přítlaku než konkurence a z množství vody na trati se tak radovali hlavně u Red Bullu a ve Ferrari.

Kvůli přetrvávajícímu dešti a vodě na trati se muselo startovat za bezpečnostním vozem. Ten měl na trati zůstat několik kol, aby kroužící monoposty alespoň částečně vysušily ideální stopu. Ani velmi pomalé tempo však nezabránilo Marcusovi Ericssonovi v zaparkování svého monopostu do kačírku vedle poslední šikany. Maršálové mu však pomohli zpátky na trať. Už ve druhém kole však dostali maršálové příkaz vyvěsit červené vlajky a závod byl kvůli sílícímu dešti přerušen. Bernd Mayländer zavedl jezdce přímo do boxové uličky a jezdci začali opouštět své monoposty.

Po pár minutách však déšť opět ustal a jezdci byli vyzváni, aby se vrátili do svých monopostů. Ještě před půl devátou našeho času tak jezdci opět nastartovali své motory a spolu se safety carem vyrazily na trať. Ze závodu téměř okamžitě odstoupil Fernando Alonso. Jeho ferrari dlouhá zastávka v boxech evidentně neprospěla.

Nejtrpělivějším z jezdců byl Lewis Hamilton. Brit se jízdy na mokré trati nebojí a také chtěl mít co nejvíce prostoru na předjetí Rosberga. Charliemu Whitingovi tedy v 7. kole poslal vzkaz, aby konečně restartoval závod. Podmínky na trati by už podle něj vyhovovaly i intermediálním pneumatikám. Diváci byli samozřejmě minimálně stejně nespokojení jako Hamilton. Whiting však zůstal neoblomný až do 9. kola, restart přišel na začátku desátého.

Jezdci věděli, že na předjížděcí manévry mají ještě dost času a při restartu si dávali všichni pozor. Nedošlo k žádné kolizi a neměnilo se ani pořadí. Hamiltonovi první kolo nevyšlo podle jeho představ a Rosberg získal víc než sekundový náskok. Vettel se pokoušel posunout vpřed, ale Magnussen byl proti. Slova Lewise Hamiltona jako první potvrdil Jenson Button, který zajel do boxů po intermedální pneumatiky.

Výsměchem Charliemu Whitingovi bylo 12. kolo, ve kterém se do boxové uličky nahrnulo množství vozů a všechny odjížděly na intermediálních pneumatikách. Buttonovi se jeho tah vyplatil a posunul se před několik soupeřů. Další jezdci zavítali k mechanikům v následujícím kole a vpředu zůstali osamoceni jezdci Mercedesu, kteří se neměli kam spěchat. Nico Rosberg zastavil až ve čtrnáctém kole.

mercedes105 7

Hamilton zastavil o kolo později než Rosberg a vrátil se těsně za něj. Třetí místo si po časné zastávce udržoval Button. Následovali Bottas, Massa, Vettel, Ricciardo, Magnussen a Räikkönen. V následujícím kole se přes Räikkönena dostal Hülkenberg a Massa nedokázal zadržet Sebastiana Vettela. Hned poté následoval i pěkný souboj s Danielem Ricciardem, ale toho před sebe Massa pustil až na druhý pokus. Ricciardo se kolem něj dostal v esíčkách.

Rosberg si mezitím v čele závodu udržoval přibližně sekundový náskok před Hamiltonem. Vůz Red Bullu generoval evidentně mnohem víc přítlaku než FW36, což Vettel opět potvrdil v 19. kole, když si velmi jednoduše poradil s Bottasem. Ricciardo za svým odcházejícím týmovým kolegou nemínil zaostat a na Bottase zopakoval stejnou fintu jako na Felipeho Massu. Za esíčky mu už patřila 5. příčka. Lov Red Bullu však ještě neskončil, chyběl mu skalp Jensona Buttona.

Ve 22. kole zastavil v boxech Grosjean a mechanici mu nasadili novou sadu pneumatik do přechodných podmínek.

Letos se nestává často, aby byl některý z vozů na trati evidentně rychlejší než tovární mercedesy, ale na osychající trati přebral taktovku Red Bull a Vettel s Ricciardem doháněli dvojici Mercedesu o sekundu na kolo. V boxech zastavil i Kimi Räikkönen.

Po 24. kole bylo zjevné, že Rosberg své pneumatiky odrovnal a Hamilton se několikrát pokusil dostat na první místo. V 27. kole přišla Britova chyba v zatáčce číslo 1 a od štěrkového kačírku ho dělily jen centimetry. Ve stejné zatáčce rozbil Hamilton svůj monopost ve 3. tréninku. Mistr světa z roku 2008 se však nemínil vzdát a po pár zatáčkách byl zpátky za Rosbergem.

Na začátku 29. kola to Hamiltonovi konečně vyšlo a na konci cílové rovinky se ujal vedení. Jeho pneumatiky byly stále v lepším stavu než Rosbergovy a okamžitě si začal budovat náskok. Pneumatiky nadměrně zatížil i Vettel, v boxech jsme ho mohli vidět na začátku 30. kola. Na začátku 32. kola zastavil v boxech také Jenson Button a strávil tam i pár vteřin navíc, což Vettelovi stačilo k získání 3. místa.

Závod měl pevně v rukou Hamilton a Rosbergova ztráta před jeho zastávkou v boxech narostla na téměř 6 sekund. Hamilton týmu oznámil, že jeho pneumatiky jsou ještě stále v pořádku. Vettel se už mezitím přiblížil k Ricciardovi, který zůstával na své první sadě intermediálek. Magnussen udělal ve druhé zatáčce hodiny.

Vedoucí muž závodu navštívil své mechaniky až na začátku 36. kola a vrátil se před Rosberga. Na první místo se díky zastávkám Mercedesu propracoval Ricciardo, jeho pneumatiky však už měly za sebou množství kilometrů a Stříbrným šípům nemohl uniknout. Australan se nepustil do předem prohraného souboje a raději zamířil do boxů, z nichž se vrátil na 5. místě. V 39. kole si udělal nebezpečný výlet mimo trať Sebastian Vettel. Ze štěrkové zóny vedle esíček se však dokázal vrátit a nepřišel ani o třetí pozici.

V 42. kole to už Ricciardovi vyšlo a dostal se před Buttona. V bariérách skončil vůz Adriana Sutila a hrozil opětovný výjezd bezpečnostního vozidla. Japonci si se švýcarským vozem opravdu nedokázali dát rady a safety car se vrátil na trať v 44. kole. Riskovat se opět rozhodl Jenson Button, který v boxech zastavil po pneumatiky na mokrou trať, Vettel se rozhodl důvěřovat nové sadě intermediálních pneumatik.

Situace na trati byla nepřehledná, přišla zpráva, že mimo závod je i Jules Bianchi a vedle místa nehody zastavil medical car. Organizátoři v 47. kle přerušili závod dalšími červenými vlajkami.

O desáté hodině středoevropského času organizátoři oznámili, že závod už nebude znovu restartován. Vzhledem k odjeté vzdálenosti bude udělen plný počet bodů. Vítězem se tedy stal Lewis Hamilton a druhé místo připadlo Nicu Rosbergovi. Za nimi se jezdci seřadili podle pořadí v 44. kole. Třetí místo tedy připadlo Sebastianu Vettelovi a až čtvrté Danielu Ricciardovi. Cenné 2 body si připsal Jean-Eric Vergne a bez bodu odcházelo Ferrari. V tvářích jezdců však bylo vidět obavy o Julese Bianchiho a médiím se nedařilo získat žádné informace o jeho zdravotním stavu. Jezdci na stupních vítězů nestříkali šampaňským.

  Jezdec Tým Kola Čas Body
1 Lewis Hamilton Mercedes 44   25
2 Nico Rosberg Mercedes 44 +9.1 s 18
3 Sebastian Vettel Red Bull
44 +29.1 s 15
4 Daniel Ricciardo Red Bull
44 +38.8 s 12
5 Jenson Button McLaren 44 +67.5 s 10
6 Valtteri Bottas Williams 44 +
8
7 Felipe Massa Williams 44 +
6
8 Nico Hulkenberg Force India 44 +
4
9 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 44 +
2
10 Sergio Perez Force India 43 +1 kolo 1
11 Daniil Kvyat Toro Rosso 43 +1 kolo  
12 Kimi Räikkönen Ferrari 43 +1 kolo  
13 Esteban Gutierrez Sauber 43 +1 kolo  
14 Kevin Magnussen McLaren 43 +1 kolo  
15 Romain Grosjean Lotus 43 +1 kolo  
16 Pastor Maldonado Lotus 43 +1 kolo  
17 Marcus Ericsson Caterham 43 +1 kolo  
18 Max Chilton Marussia 43 +1 kolo  
19 Kamui Kobayashi Caterham 43 +1 kolo  
20 Jules Bianchi Marussia 41 +3 kola
 
21 Adrian Sutil Sauber 40 +4 kola
 
Ret Fernando Alonso Ferrari 2 +42 kol