Novinky

  • 04.12.2024 Good Do prvního tréninku nastoupí za Ferrari Arthur a Charles Leclercovi

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

Facebook Instagram

Není Texas jako Texas, část druhá s bonusem.

Není Texas jako Texas, část druhá s bonusem.

Texas Motor Speedway

Série NASCAR Sprint Cup se tuto neděli představila nedaleko městečka Fort Worth na trati Texas Motor Speedway. Jak už bylo mnohokrát napsáno či vyřčeno, Grand Prix USA Formule 1 vyhrál vcelku nevzrušivě Lewis Hamilton, který tak nakročil vstříc svému druhému titulu. Druhý start od konce závodního kalendáře si shodně mohli odškrtnout i jezdci tolik populární zámořské série. Rozdíl v obou závodech byl značný.

Netřeba dále porovnávat neporovnatelné. Na jeden a půl mílé dlouhý a velice rychlý ovál se nejlépe připravil Matt Kenseth, který si během pátečního odpoledne dojel pro pole-position. V první řadě jej doplnil Jeff Gordon. Oba pánové patří do postupující osmičky šťastných, kteří se v Texasu (a příští týden ve Phoenixu) budou prát o důležité body tolik potřebné k postupu do velkého finále na trati Homestead Miami Speedway.

Do postupující osmičky jezdců se kromě Matta a Jeffa řadí i Joey Logano, Denny Hamlin, Brad Keselowski, Carl Edwards, Kevin Harvick a Ryan Newman. Matt a Ryan se do třetího kola play-off dostali bez jediného vítězství během letošní sezóny - fakt, který tak trošku podkopává původní myšlenku letos debutujícího play-off systému, který by měl klást důraz právě na jednotlivá vítězství.

Minulý týden se na trati Martinsville Speedway radoval Dale Earnhardt Jr., který se stejně jako např. Kyle Busch či Jimmie Johnson do letošního Chase for the Cup už nepočítá. Dale Jr. tak trošku vypálil rybník všem postupujícím - výhra v závodě by pro toho kterého postupujícího jezdce znamenala jasný postup, v tomto případě do finále v Homesteadu.

Před závodem v Texasu na tom nejlépe byl Jeff Gordon, který v Martinsvillu skóroval na druhém místě. Ryan Newman měl ztrátu tří bodů, Joey Logano čtyř a Matt Kenseth se na čtvrtém místě držel se sedmibodovou ztrátou. Naopak pátý Denny Hamlin měl za úkol dohnat dvojbodovou ztrátu na čtvrtého Matta. Šestý Carl si v Martinsvillu vykroužil ztrátu 15 bodů, Brad 21 a osmý Kevin dokonce 23 bodů.




Zdánlivě neřešitelný úkol se v Texasu stal nicotnou záležitostí.

Závod začal relativně poklidně. V prvních 176 kolech se žlutou vlajkou mávalo pouze v jednom jediném příadě. Jezdci i diváci si užili hned tři pit-stopy za plného tempa. V popředí se střídali pánové Jeff Gordon, Jimmie Johnson nebo favorizovaný Kevin Harvick. V první desítce se držel i stále neviditelný Ryan Newman, Joey Logano či Kurt Busch. Naopak komu se nedařilo byl Carl Edwards, který se stejně jako Kyle Busch dostal do několikakolové ztráty. Brad Keselowski a Denny Hamlin, ačkoliv bez zjevných problémů, se rovněž ztráceli ve druhé desítce.

Po zmiňovaném 176. kole nastala - dle komentátorů ESPN/ABC - žlutá horečka. Přerušení se totiž ke slovu dostalo hned ve třinácti případech, čímž se pokořil stávající rekord dvanácti žlutých fází. Ke slovu se dostali snad všechny taktiky týkající se boxových zastávek. Pokud šlo o (ne)postupová místa naší osmičky vyvolených - Jeff Gordon velel pořadí po většinu závodu. V jeden moment jej vystřídal Matt Kenseth. Během jiného přerušení se na vysněná postupová místa dostal Denny Hamlin, jindy postupoval Brad Keselowski. Z hrůzostrašné bodové ztráty se na dostřel dostával i Kevin Harvick, který opět odváděl na milimetry přesnou práci.

Díky častému přerušování se tedy bodová rošáda velmi často měnila.

Kromě příběhu zvaného Chase for the Cup by se slušelo určitě vyzdvihnout výkony Carla Edwardse a Kyla Busche. Oba měli problémy s pneumatikami, oba měli problémy na pit-lane. Carl i Kyle se dostali do mínusových kol a i díky častému přerušování se oba jmenovaní v průběhu druhé poloviny závodu vyšplhali zpět do vedoucího kola. A nejen to. Carl byl klasifikován na 9. místě, Kyle do cíle dojel dokonce jako čtvrtý.

V posledních padesáti kolech se zdálo, že se mezi vítězem rozhodne právě mezi Jimmie Johnsone, Kevinem Harvickem a Jeffem Gordon. Harvick i Gordon by vítězství potřebovali pro prostup do velkého finále. Kevin pak dvojnásob, bodovou ztrátu by musel podle všeho překonat až ve Phoenixu.




Závěrečná padesátka kol však zaznamenala nárust žlutých praporků. Navzdory poklesu okolní teploty i teploty závodní dráhy, v hlavách jednotlivých jezdců se stav možná blížil k erupci.

Třicet kol před koncem už bylo jezdecké pole (prvních cca 15 vozů které byly ve stejné kole jako vedoucí muž) řádně rozházeno - tedy s porovnáním předchozího dění na trati. V průběžném pořadí se na pomyslný vrchol dostal Matt Kenseth. Naopak z postupové čtveřice vypadl Joey Logano, který se stejně jako Jeff Gordon na začátku závodu, dosti výrazně zdržel na pit-lane. Smyk, který zařídil jednu z mnoha žlutých fází, si Joey do rámečku rovněž nedá.

V posledních fázích se postupně ke slovu dostal Jimmie Johnson a Kurt Busch. Oba protagonisté nejednou předvedli po restartu nádherný souboj o vedení. Jízdu boj po boku jim nejednou přerušil žlutou fází Kasey Kahne, který ten den měl opravdu smolný. Během dalších restartů se ke slovu dostal i Jeff Gordon, či už zmiňovaný Kyle Busch. Po každém mávnutí zelenou vlajkou však nastala podoba velkého zmatku a pořadí se tak měnilo častěji než cigarety v ústech Miloše Z.

Předposlední restart se nejvíce povedl Jeffu Gordonovi. Ten se celý den držel v první pětce, na své konto si připsal 49 kol na prvním místě. Avšak neříkej hop, dokud neskočíš. Ačkoliv se Jeff mohl pět kol před koncem těšit velkému náskoku, přišla další žlutá fáze. O zeď se otřel Clint Bowyer a to stačilo vedení NASCAR k dalšímu přerušení.




První restart Green-White-Checkers odnesl - jak jinak - Jeff Gordon. Možná mírné zaváhání jej dostalo do situace trojřad společně s Jimmiem Johnsonem a Bradem Keselowskim. Brad se o Jeffa otřel. Prasklá zadní pneumatika pak Jeffa nemilosrdně poslala ve třetí zatáčce do smyku.

Další restart pak nejlépe vyšel Jimmiemu Johnsonovi, který si po dlouhých 18ti závodech dojel pro další vítězství - letošní čtvrté (Charlotte, Dover, Michigan, Texas).

Závod skončil, ovšem přišla boxerská vložka. Do té se samozřejmě vložil Jeff Gordon a Brad Keselowski a tak trošku i Kevin Harvick, který s Bradem mírně kolidoval v předposledním kole. Zápasnický bonus dosáhl nebývalých rozměrů. Brad i Jeff se při následném rozhovoru mohli pochlubit šrámy v obličeji po nárazu na (pravděpodobně) něčí pěst.

Ačkoliv se vedení NASCAR k žádným trestům nechystá - Jeff možná ano. Brad totiž letos naštval více lidí a právě Jeff či Kevin s oplácením problémy nemají.

Příští týden se jede závod na jednomilovém, tedy relativně pomalém oválu. Na oplácení tedy více než dobré podmínky.

Co se týče průběžného pořadí, veškeré ztráty či náskoky byly vývojem v Texasu zcela smazány. Postoupit může kdokoliv.

Jen škoda, že nepostupuje ten, co umí více. Ale ten, který neměje vliv na danou skutečnost, má jednoduše více štěstí. Přecijenom. Před lety by k této situaci pravděpodobně nedošlo. Už jenom proto, že by se vedení NASCAR po nicotném otěru lemující zdi Clinta Bowyera nerozhodlo pro přerušení závodu. Nota bene pět kol před koncem. Budiž.