Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Ron Tauranac založil značku Ralt

Ron Tauranac založil značku Ralt

Motorsport před 40 lety - 45. díl.

V listopadu 1974 se již pomalu formoval sportovní ročník 1975. Staré pojmy jak Yardley, nebo Clermont Ferrand měly pomalu vymizet – na jejich místo se ovšem drala nová jména jako třeba Ralt.

- Ron Tauranac, dřívější spoluředitel stáje Brabham oznámil, že zakládá vlastní značku jménem Ralt. Jeho cílem byla výroba malých sérií monopostů pro formuli 2, formuli 3 a formuli Atlantic. Ron plánoval, že tak na trhu závodních vozů vyplní místo, které vzniklo, když značka Brabham přestala podobné výrobky nabízet. Tauranac, blízký spojenec Jacka Brabhama, strávil roky 1973 a 1974 s podnikem Trojan a jméno Ralt použil již dříve, když doma v Austrálii kreslil své první návrhy. Pro sezonu 1975 plánoval nasazení jednoho továrního vozu formule 3 s krajanem Larry Perkinsem v kokpitu.

Projekt se měl skutečně vydařit. Ralt se během několika let vypracoval v jednoho z největších výrobců monopostů a slavil velké úspěchy zvláště ve formuli 3, formuli 2 a ve formuli 3000.

- Zlé zprávy pro nadějného Keijo Rosberga: Fin, který roku 1974 patřil mezi hvězdy formule-V doufal, že se mu podaří postup do F5000. Před týdny testoval vůz mistra Boba Evanse a hledal od té doby sponzory, kteří by mu ve stáji McKechnie sezonu 1975 zaplatil – bezúspěšně. A bylo hůř: milionář Alan McKechnie měl ohromných investic do sportu dost a po 20 letech se rozhodl, že svůj tým zavře. Rosbergova kariéra se nacházela ve zdánlivě beznadějné situaci...

- Nejistota panovala i ohledně plánů několika velkých sponzorů. V Hethelu si po měsících rozhodování konečně oddechl Colin Chapman, když jeho hlavní mecenáš John Player definitivně oznámil, že bude Team Lotus podporovat i nadále. JPS chtěl sponzorovat i britské mistrovství F-Atlantic, za to ovšem ukončil spolupráci s továrním motocyklovým týmem Norton.

Jasno měli i u McLarenu – a to v negativním smyslu. Výrobce kosmetiky Yardley prozradil, že se sponzoringem motorsportu nadobro končí. Yardley se poprvé objevil ve formuli 1 roku 1970 coby sponzor BRM a od sezony 1972 přešel k McLarenu, kde ještě roku 1974 sponzoroval třetí vůz, který pilotovali Hailwood, Hobbs a Mass. Toto rozhodnutí znamenalo konec McLarenova „B-týmu“ pod vedením Phila Kerra.
V Americe se olejárna uop rozhodla, že nebude dále financovat vozy shadow seriálu CanAm. Bez stáje Shadow nezbyl organizátorům SCCA ani jeden profesionelní tým a šampionát pro sezonu 1975 odřekli.

- Ještě v listopadu 1974 vedla FIA ve svém kalendáři formule 1 Clermont Ferrand coby dějiště velké ceny Francie roku 1975. Také samotní Francouzi ale věděli, že má jejich krásný „mini-Nürburgring“ ohledně formule 1 v zásadě odzvoněno. Nic nepomohlo, že na Circuitu Charade konečně vyasfaltovali i paddock (!), od nadcházející inspekce FIA a zástupců sdružení jezdců GPDA se všeobecne čekalo jasné „No!“ A tak se také stalo. Okruh definitivně ztratil licenci pro pořádání velké ceny. Clermont Ferrand tedy naposledy hostil formuli 1 roku 1972, kdy vyhrál Jackie Stewart a mladý Rakušan Helmut Marko přišel o oko. Na trati se ovšem i poté jezdilo. Její provoz byl definitivně ukončen až roku 1988.


Larry Perkins byl prvním továrním jezdcem týmu Ralt. Zde vede v Monaku roku 1975 před Anderssonem, Nilssonem, Nevem a Dieudonnem závod formule 3.


Podobné prezentace, jako roku 1972 se již neměly konat: barvy Yardley z F1 zmizely.

 Poslední závod F1 v Clermontu: Amon (Matra) vede před Stewartem (Tyrrell) a nešťastným Markem (BRM).