Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Trať na útesech přinesla zvrat v poslední zatáčce.

Trať na útesech přinesla zvrat v poslední zatáčce.

Phillip Island Grand Prix Curcuit (13/14)

Druhý závodní den na historické trati Phillip Island se nesl v duchu třetího startu populárních V8 Supercars. 45 kol neboli 200km bylo přichystáno na prosluněné odpoledne. O šampiónovi bylo rozhodnuto o den dříve, když si Jamie Whincup svým 87. vítězstvím kariéry zajistil bodový náskok, který do konce sezóny nemá nikdo možnost pokořit. Jamie se tímto stal celkově šestinásobným mistrem austrálských V8SC a nastavil tak nově laťku v počtu titulů.

Nedělní závod se tímto přenesl do poněkud odlehčenější nálady, alespoň co se bodových zisků týče. Mark Winterbottom, kterému před závodem patřila druhá příčka v průběžném pořadí, se stejně jako řada dalších nechal slyšet, že během posledních čtyř závodů sezóny 2014, se rozhodně nebude šetřit a za cíl si dává vyhrát pokud možno vše, co se v letošním roce ještě pojede. Tedy miliónová taktika dající se aplikovat na celý průběh sezóny.

: startovní rošt na třetí závod

Závod byl vypsán na 45 kol a v plánu tak byly i boxové zastávky. Ke slovu se opět odstalo pravidlo minima 120 litrů natankovaného paliva. Dle předzávodní prognózy byly k dispozici dvě rozdílné taktiky. Ta první se řídila menší palivovou náloží a brzkým zajetím do boxů. Ta druhá pak naopak plnou nádrží a soustředění se na velmi dlouhý stint ve druhé části závodu. Druhá verze boxové taktiky však moc nenahrávala opotřebení pneumatik, které jsou na trati Phillip Island vyjímečně namáhány. Jezdec se v té které zákrutě pohybuje po dobu více jak 80% celkové délky tratě.



Pole-position si opět vyjel Jamie Whincup. První místo na startu mu letos patřil již po desáté. V první řadě jej doplnil včerejší pole-man, Scott McLaughlin. Následoval Mark Winterbottom, Garth Tander, Shane Van Gisbergen a Michael Caruso. Craig Lowndes se kvalifikoval až na 15. místě a údajně do byl jeho nejhorší kvalifkační počin na ostrovním závodišti.

Hned po startu se do sebe opřeli Whincup a McLaughlin. Situace na prvním místě nebyla vyřešena ani po prvních zatáčkách, když se do boje vložil i čtvrtý startující Garth Tander. Po první kole se ve vedení nakonec usadil Scott McLaughlin. Druhý kroužil Garth Tander a až třetí se ukázal vůz vítěze kvalifikace, vůz Jamieho Whincupu.

Hned po první kole se do boxů vydala skupina jezdců. Mezi nimi mimojiné James Courtney, Todd Kelly či Fabian Coulthard a Craig Lowndes. Jak se v průběhu závodu ukázalo, druhá taktika boxových zastávek se vyplatila více. Zvláště poté, co se ke slovu dostal safety car. Ten na trať vyjel po menší nehodě Davida Walla, který se vydal mimo trať v poslední zatáčce okruhu.

Žlutého přerušení využili jezdci k dalšímu nájezdu na své mechaniky. Bohužel došlo k tzv. double-stackingu. Tedy týmy čítající dva vozy se musí dělit o jedno boxové stání, což se názorně nevyplatilo Craigu Lowndesovi, který čekal na odbavení Jamieho Whincupa.



Po restartu se jezdci seřadili v následujícím pořadí. Garth Tander, Scott McLaughlin, Mark Winterbottom, Jamie Whincup a nakonec Jason Bright. Před Brightem byl David Reynolds, který za kontakt na pit-lane dostal penalizaci.

Vedoucí dvojice se od zbytku startovního pole postupně vzdálila na rozdíl necelých šesti sekund. Největší boje se odehrávali mezi jezdci Caruso, Percat, Courtney, Bright a Mostert, tedy pozice šest až deset.

K velkému souboji se však schylovalo i na prvních dvou místech.

: výsledky třetího závodu

Scott McLaughlin se postupně k vedoucímu Tanderovi dostal až na dostřel. Dvě kola před koncem dokonce Tander udělal menší chybu. Ta ovšem zůstala nepotrestána, když se v první zatáčce McLaughlin vedle Tandera jednoduše nevešel. O pár set metrů dál udělal menší chybku pronásledovatel v modrém Volvu.

Vše nasvědčovalo tomu, že si Tander vedoucí, potažmo vítěznou pozici uhájí. Na přetřes se v rádiové komunikaci objevilo i tému spotřeby paliva. Náznak jakéhokoliv nedostatku však nebyl zmíněn.

A přece.

Poslední kolo. Poslední zatáčka. Garth Tander stále ve vedení. Pár metrů před cílem však začal se svým Holdenem kličkovat, bylo jasné proč. Scott McLaughlin se kolem Tandera prohnal a předjížděcím manévrem těsně před cílem se dostal do vedení. První místo v cíly bylo pro nejmladšího jezdce startovního pole zároveň šestým v jeho kariéře pilota V8 Supercars.

Druhý se do cíle dostal Garth Tander. Na dalších místech k žádným změnám nedošlo. Mark Winterbottom tak na třetím místě mohl pocítit menší satisfakci za čtvrté místo novopečeného šampióna - Jamieho Whincupa.

Poslední závodní víkend je naplánován na 6.-7. prosince. V závodním poli nebude chybět navrátilec Marcos Ambrose. Diváci tak budou moci zažít velkou premiéru vozů Rogera Penskeho.