Velké horko bez možnosti natankovat
Autodromo Internacional Nelson Piquet
Psal rok 1984 a třetí měsíc čítal 25. den. Zdánlivě bezvýznamné datum. Ten den, ale začala další část historie Formule 1. Ten den se do plných tónů rozezněly motory Ferrari, Renault, BMW či Ford, aby započali další část spletité cesty královny motorsportu. Velká cena Brazílie a trať, rozprostírající se na severním břehu jezera Jacarepagua, které se do posledních chvil říkalo jménem brazilské super star - Autodromo Internacional Nelson Piquet.
Piquet a řada dalších se toho dne seřadil na start prvního závodu sezóny 1984. A hned z počátku se týmy i jezdci mohli těšit na menší neznámou. Ta se týkala zejména nových regulí. Na rozdíl od předchozích ročníků, v roce 1984 se během boxových zastávek netankovalo palivo. Vše tedy záleželo na umu toho kterého jezdce, jak umí naložit s maximem 220 litrů pohonných hmot, kterými byl obdarován před startem každého závodu.
Kromě nově vzniklé výzvy v podobě rychlejších pit-stopů, se týmy mohly těšit i z dalšího vývoje elektroniky ve vozech, týkající se např. vstřikování paliva.
Hned první závod sezóny, tedy Grand Prix of Brazil, přinesl i první překvapení. Pole-position si totiž o den dříve vykroužil jistý Elio de Angelis, pro kterého to byl 43. závod v rámci F1. Kromě jistých překvapení se čekal i velký návrat šampióna z předchozí sezóny, Nelsona Piqueta. Ten si během roku 1983 vystřihl společně s Alainem Prostem jednu z nejdramatičtějších sezón té doby. Na konci patnáctidílného seriálu oba jezdce dělily pouhé dva body. Pro Piqueta to byl druhý vyhraný titul.
S novým vozem Brabham BT53 a motorem BMW M12 si Piquet pochopitelně věřil i na začátku roku 1984. Život se mu však chystal znepřijemnit Niki Lauda, který za sebou měl po velkém comebacku už dvě sezóny. Vedle Nikiho Laudy se v McLarenu objevil sok Nelsona Piqueta - Alain Prost. Na turbo éru v plném proudu se tedy v týmu McLaren nachystali více než dobře.
Kromě stálic formulového nebe se do závodního pole podíval i debutant Stefan Bellof, Martin Brundle či Ayrton Senna - několikanásobný šampión britské F3, či vítěz ze závodu Grand Prix of Macau.
Vedle možná překvapeného de Angelise, který původní traťový rekord pokořil o více jak osm sekund, se do závodu na druhém místě kvalifikoval Michele Alboreto, který si výkonostní propad s Benettonem chtěl vylepšit po přesunu do stáje Scuderia Ferrari.
Druhou řadu tvořilo první britské želízko v ohni, Derek Warwick, který před sebou měl teprve druhou sezónu. Vedle něj se postavil již několikrát zmiňovaný Alain Prost. Třetí řada, to už byl Nigel Mansell a tehdy dvojnásobný šampión Niki Lauda.
Start byl odložen o necelou půl hodinu poté, co se ze svého startovního roštu nehodlal odlepit vůz Andrea de Cesarise. Kvůli bezpečnějšímu průběhu startovní procedury se pořadatelé přiklonili k odložení momentu, na který čekali všichni přihlížející.
Druhý pokus se vydařil.
Avšak, ne úplně všem. První muž startovního pořadí, Elio de Angelis, se po startu okamžitě propadl až na páté místo. Do vedení se přes něj do první zatáčky přehnal Michele Alboreto. Druhý kroužil Derek Warwick, třetí Nigel Mansell a čtvrtý Niki Lauda. A jak už to tak v závodech F1 bývá, po několika kolech se vedoucí dvojice kompletně oddělila od zbytku startovního pole.
Pomalý start de Angelise se odrazil i v dalších kolech, a tento šestadvacetiletý rodák z italského Říma se v pořadí propadal i nadále. Naopak sílu vozů McLaren zdatně prezentoval Niki Lauda i Alain Prost, kteří se postupně prokousávali jezdeckým polem směrem nahoru.
Lauda se na druhé místo dostal už ve druhém kole. Prost, který se po startu rovněž mírně propadl, se v desátém kole bez větších problémů dostal před tehdy šestého Tambaye.
Debutant, Ayrton Senna, se v osmém kole bohužel poroučel do boxů a svůj první závod kariéry pilota Formule 1 díky technickým potížím nedokončil.
Pořadí se po prvních dvaceti kolech, z celkových šedesáti naplánovaných, několikrát změnilo. V 11. kole se z prvního místa poroučel Michele Alboreto, který se dostal mimo trať díky úniku brzdové kapaliny. Do vedení se rázem dostal veterán Niki Lauda. Druhý se stále držel Warwick a třetí Mansell. Prost se mezitím prokousal před Tambaye i Reneho Arnouxa a po první třetině závodu byl nalepený na zadní častí Mansellova a posléze Warwickova vozu.
Do první desítky se vrátil Nelson Piquet. Mezi prvním Laudou a osmým Piquetem byl rozdíl 58 sekund.
Za několik dalších kol se jezdci dočkali i prvních a velmi rychlých pit-stopů sezóny 1984. Pouhá výměna pneumatik znamenala několikasekundové zkrácení celé boxové procedůry. Původně avizovaných 220 litrů paliva se některým týmům podařilo “natáhnout” údajně i o dalších 15 litrů díky tomu, že palivo před závodem zmrazily. Po třiceti kolech se na pomyslný stupínek vítězů vrátil Elio de Angelis, kterého však ještě čekala první zastávka v boxech. Lauda a Prost si první dvě místa v průběžném pořadí udrželi prakticky celý závod. Náskok 41 sekund na třetího Warwicka byl dostatečný.
Ze závodu postupně odstoupilo 18 vozů včetně domácí hvězdy Nelsona Piqueta. Mimo trať se dostal Nigel Mansell a ke konci závodu i britská naděje Derek Warwick. Jeho krajan, Martin Brundle, se naopak postupem času dostal až do první pětky - jeho čas i výkon se však vynuloval po diskvalifikace po závodě v Detroitu …
Ačkoliv se zdálo, že McLaren má v kapse double, objevily se problémy ve voze Nikiho Laudy. Alain Prost, který kroužil na druhém místě, se ve stejném kole jako jeho zkušenější kolega vydal na boxovou uličku. U Prosta šlo o regulérní zastávku pro čestvou černou hmotu. Pro Laudu to byl konec závodu. Problémy se zapalováním jej odsunuly mimo bodované příčky.
Vedení se rázem zhostil Derek Warwick, kterého však v 51. kole ze závodu vyřadil problém se zavěšením předních kol.
Alain Prost se tak našel na prvním místě, na kterém setrval až do konce závodu. Po té co byl tento francouzský nosáč odejit z Renaultu, si v Brazílii dojel pro velkou satisfakci. Pro Prosta to bylo desáté vítězství kariéry.
Druhý dojel Keke Rosberg a třetí navrátilec Elio de Angelis. Pro důležité body si dojel i američan Eddie Cheever či Patrick Tambay a šestý Thierry Boutsen.
Kolotoč F1 pokračoval závodem v Jihoafrické Republice, na trati Kyalami Grand Prix Curcuit.
: výsledky prvního závodu sezóny 1984