Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Pojede se v Long Beach brzy druhá velká cena USA?

Pojede se v Long Beach brzy druhá velká cena USA?

Motorsport před 40 lety, 4.díl

Ambiciózní sportovní plány představenstva města Long Beach (The Long Beach City Council) nabraly konkrétních forem: 11. dubna 1976 chtěli v předměstí Los Angeles uspořádat velkou cenu formule 1! Jako vzor při tom Američanům sloužila famózní GP Monaka. Nejednalo se ale o pouhou bublinu snílků. Americký klub ACCUS (Automobile Competition Committee of the US) již pořádání druhé GP na území Států schválil a skupina, která se organizací podniku zabývala, sestávala z opravdu seriózních členů: v jejím čele se nacházel obchodník Chris Pook, kterého podporovali legendární Dan Gurney a prezident okruhu v Riverside, Les Richter. Sportovní komisi FIA již byl předložen detailní plán trati, která vedla ulicemi města. Pook počítal s nákladem 3,2 milionů dolarů a generálkou této „velké ceny Západních Států“ měl být závod F5000 v září 1975. „Starostové si od tohoto podniku slibují změnu image jejich města. Long Beach všeobecně platí jen za jakýsi ráj penzistů z Iowy,“ argumentoval Pook.

Dnes víme, že F1 v Long Beach skutečně v letech 1976-1983 velmi úspešně hostovala, než se pořadatelé přiklonili k lukrativnější sérii CART. Podnik u Los Angeles dodnes patří mezi velké klasiky mezinárodního sportu a filozofie „z několika betonových kvádrů si v našem městě vybudujeme závodní dráhu“ našla v Severní Americe – až dodnes – početné napodobitele.

Po krachu seriálu seriálu CanAm, kterému mimo jiné dopomohla i přílišná dominace vozů Shadow, se US-odnož britsko-amerického týmu chtěla od roku 1975 věnovat formuli 5000. Tony Southgate pro tento seriál navrhl nový Shadow DN5 a jediným továrním pilotem se stal Jackie Oliver. Tým Shadow měl v USA vést Mike Hillman. Pořádající SCCA nabídla účastníkům koncem ledna kalendář deseti jistých podniků, cílem bylo přidat další dva.
Druhý dosavadní jezdec Dona Nicholse, George Follmer si musel hledat angažmá jinde a zakotvil u týmu Dicka Beitha, za který chtěl absolvovat všechny 500mílové závody seriálu USAC.

Třetí podnik Tasmánské série F5000, Lady Wigram Trophy na letišti u Christchurchu vyhrál 19. ledna Graham McRae na voze vlastní konstrukce. Mistr ročníků 1971, 1972 a 1973 se prosadil stylem start-cíl s relativně velkým, 29sekundovým náskokem na Johna McCormacka (Ansett Elfin MR6) a Johnnieho Walkera (Lola T332). Chris Amon závod nedokončil poté, co držel slibnou druhou pozici. Také tohoto podniku se zúčastnilo jen malé pole 14 vozů, některé z nich pokročilého věku. Dva takové exponáty (Bakerův Brabham a Laneyho McLaren Laneyho) nezvládly ani velkorysý kvalifikační limit.

Formule 1 hostovala v Long Beach až do roku 1983 a poslední ročník (na obrázku) vešel do dějin sportu jako opravdový klasik.

Tým Shadow nastoupil po kolapsu CanAm roku 1975 vedle F1 i v americké F5000: Jackie Oliver napravo vedle Ala Unsera v Long Beach, kde závod F5000 sloužil coby generálka připravované velké ceny.

 

Christchurch roku 1975 znamenal pro Grahama McRaee a jeho vlastní konstrukci McRae GM1 čtvrté vítězství na tomto okruhu.