Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Nová formule 4

Nová formule 4

Bude to svěží naděje, nebo jenom další slepá ulička?

Jak známo, není automobilový sport právě levnou záležitostí a dobré finanční zázemí je na tomto parketu přinejmenším stejně tak důležité, jako talent. Svazy všech vyspělých evropských zemí již druhé desetiletí (čti od zavedení karbonových šasi) marně hledají způsob, jak umožnit vstup na závodní okruhy pokud možno širokému kruhu zájemců. Výsledky tohoto snažení nejsou právě dobré a nejen v českém národním mistrovství je na počet startujících spíše smutný pohled. Stejný problém mají již mnoho let i v „bohatém“ Německu: od dob, kdy automobilka BMW (o zlatých časech formulí Ford nebo VW ani nemluvě) ztratila o svou juniorskou třídu zájem, de facto neexistuje ani v NSR juniorské mistrovství, které by se dalo vážně označit za „širokou líhni talentů“. Starty ve formuli ADAC si v posledních letech mohlo dovolit jen málo přes tucet jezdců a „špičkové výkony“ tedy byly při tak „přehledné“ konkurenci možné každému, kdo měl patřičně dlouhou finanční výdrž.

Zodpovědní automobilového klubu ADAC se od letošní sezony zase jednou pokusí o nový svěží začátek: také v Německu se pojede šampionát nově zavedené formule 4. Pořadatelé sní o více, než dvou desítkách monopostů - velký pokrok v ohledu na dostupnost ovšem nelze najít ani na druhý pohled. Naopak: mladé naděje mají krotit identické monoposty italského výrobce Tatuus, které bude pohánět přeplňovaný (!), 160 koní silný motor Fiat-Abarth. Obutí obstará firma Pirelli. Tento zbrusu nový „balíček“ jistě nebude levnější, než monoposty F-ADAC z x-té ruky...

Komplikovaná, vysoce moderní technika zase jednou vylučuje účast čistě soukromých týmů a jezdci si proto budou muset koupit kokpit u jednoho ze známých renomovaných týmů, jako Mücke, Neuhauser, Motopark, Jenzer – nebo u zajímavého nováčka, právě založené stáje jezdce DTM, Timo Scheidera. Nový nebude ani rámec, ve kterém „ADAC-Formel 4“ nastoupí: tak jako právě pohřbená F-ADAC pojede i formule 4 devětkrát v rámci šampionátu ADAC-GT-Masters.

Souhrnem lze (bohužel) konstatovat, že ani formule 4 pravděpodobně nebude představovat to, co by motorsport nutně potřeboval: dostupnou třídu monopostů, ve které se může vlastní pílí a talentem prosadit i jezdec z relativně „normálních“ poměrů. Možnost, že by si daný mladík mohl konkurenceschopné „nářadí“ připravit sám za pomoci přátel, nebo rodiny, je prakticky vyloučena a „nová“ F4 tedy v zásadě není nic jiného, než periodycky se opakující „osvěžení“ předepsaného materiálu, to jest vynucenou finanční injekcí pro zúčastněné výrobce.



Má přinést německému dorosteneckému sportu spásu: monopost Tatuus-Fiat formule 4.