Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Kaltenborn: Žádný zázrak, jenom tvrdá práce

Kaltenborn: Žádný zázrak, jenom tvrdá práce

Rozhovor se šéfkou Sauberu

Po katastrofální sezóně 2014, během níž se Sauberu nepodařilo ukořistit ani jediný bod, se švýcarský tým vrátil do své staré formy a opět je připraven bojovat o post nejlepšího týmu středu pole. Oficiální stránka Formule 1 se proto rozhodla vyzpovídat Monishu Kaltenborn, šéfku Sauberu.

Monisha, musí to být zázrak. Z nulové sezóny 2014 na páté místo průběžného pořadí. Jak je to vůbec možné?

V F1 se zázraky nedějí. Naše pozice je výsledkem tvrdé práce, vytrvalosti, velké dávky trpělivosti a velké motivace. Rok 2014 byl výjimkou z pravidla a neodráží kvalitu tohoto týmu. Není správné soudit nás na základě sezóny 2014.

Ale páté místo!

Ano, ale máme za sebou pouze čtyři závody. Neměli bychom to přeceňovat. Jsme před týmy, které mají mnohem více možností na vývoj během sezóny, zatímco naše možnosti jsou dost omezené. Ale ano, jsme šťastní a spokojení s naší momentální pozicí.

O loňském voze jsi řekla, že nepatří mezi nejlepší vozy z dílny Sauberu. Kam by si zařadila letošní C34?

Loni naše monoposty celkově nebyly konkurenceschopné. Vůz samotný nebyl úplně špatný, ale ani nejlepší jaký jsme kdy postavili. A letošní vůz se nám ještě nepodařilo dostat tam, kde ho chceme mít. Má v sobě ještě neodkrytý potenciál. Naše konkurenceschopnost je také zásluhou pohonné jednotky s mnohem lepšími jízdními vlastnostmi. Náš dodavatel odvedl skvělou práci. Takže dejte dohromady lepší vůz a lepší pohonnou jednotku a dostanete mnohem lepší balíček.

Ferrari udělalo velký skok kupředu. Vypadá to, jako kdyby smazalo většinu loňské ztráty. Zlepšila se i jeho spolupráce s vámi?

Ani ne. Máme už velmi dlouhotrvající vztahy a na dlouhé cestě samozřejmě přijdou lepší časy i klopýtnutí, ale naše vztahy zůstaly v podstatě nezměněny.

Sauber letos zariskoval se složením jezdecké dvojice. Máte jednoho nováčka a jednoho jezdce s roční zkušeností v týmu z chvostu pole. Nemohli jste vědět, zda děláte správné rozhodnutí…

Myslím, že staré pravidlo o tom, že dobré výsledky dosáhnete pouze se dvěma zkušenými jezdci nebo jedním zkušeným jezdcem a jedním nováčkem, už neplatí. Loni jsme viděli, jak někteří zkušení jezdci bojovali s novými vozy. Já nemohu dost dobře posoudit, zda se tyto vozy řídí jednoduše nebo těžce, ale mohli jsme vidět, že jezdci se na ně potřebují adaptovat a že někteří méně zkušení jezdci se jim přizpůsobili rychleji než piloti se spoustou zkušeností. Rozhodli jsme se udělat změnu a bylo to dobré rozhodnutí.

Felipe Nasr je nyní na osmém místě a zároveň je nejlepší ze všech nováčků. Věděla jsi, že bude tak dobrý?

Nováčci jsou vždy plní překvapení, ale Felipeho jsme sledovali delší dobu a ano, měl své vrcholy i pády. Nakonec ale můžete posuzovat pouze potenciál. Pak je již na vás, abyste ho vynesli na světlo světa. Už se nám to podařilo s jinými jezdci a jsem přesvědčena, že se to podaří i s ním. A o Marcusovi platí totéž. Jen se podívejte, jak je sebevědomý!

Probíhají rozhovory o změnách pravidel plánovaných na rok 2017. Jaký je postoj Sauberu?

Všichni se shodujeme v tom, že F1 má být výstavní skříní nových technologií. Také se všichni shodneme v tom, že náklady nejvíce zvýšily pohonné jednotky. A to jsme se přitom vůbec nechtěli vrátit do dob, kdy motory spotřebovávaly tak velkou část rozpočtů. Pak vše ještě zkomplikovaly velké rozdíly mezi pohonnými jednotkami různých výrobců a dominance jednoho z nich. Nové návrhy jsou z tohoto pohledu velmi zajímavé. Klíčovým prvkem musí být rovnováha mezi motory.