Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Konec evropské F5000 a nový Hill GH2

Konec evropské F5000 a nový Hill GH2

Motorsport před 40 lety - 43. díl

Třída, která o Velikonočním  pondělí roku 1969 slavila svou premiéru, se 19. října 1975 dočkala svého konce: závod v Brands Hatchi měl být posledním v krátké historii Evropského šampionátu formule 5000. Za pousmání stojí, že první i poslední podnik tohoto mistrovství vyhrál stejný jezdec: Peter Gethin. Dlouhou sezonou unavené pole se vydalo za slunečného počasí na Grand-Prix-verzi okruhu v Kentu a nejlepší start předvedl Belgičan Teddy Pilette, za kterým se po Paddock Bendu seřadili Gethin, Alan Jones, Bob Evans, Mike Wilds a David Purley.

Po čtyřech kolech se Gethin začal výrazněji tlačit na týmového kolegu Piletteho a Teddy, který „jel na body a titul“ ho dvě kola později pustil před sebe. Angličan poté neohroženě pádil směrem vítězství. Pilette musel ve střední fázi závodu bránit své druhé místo proti Jonesovi a později proti Evansovi. Oba Belgičanovy soupeři ale chybovali, a skončili mimo trať, stejně tak jako David Purley. Gethin mohl ke konci závodu povolit v tempu a obě červené Loly barona Van Stratena dojely na místech 1-2 v těsném sledu. Gethin vyhrál závod a Pilette šampionát! Třetí skončil Bob Evans před mladým Brazilcem Ingo Hoffmanem a outsidery Johnem Turnerem a Brianem Robinsonem.

Osmý závod severoamerického šampionátu F5000 v Laguně Seca zcela ovládli jezdci týmu Vels-Parnelli. Mario Andretti postavil svou Lolu T332 posedmé na pole-position a týmový kolega Al Unser se ke startu připravil hned vedle něj. Oba pak jasně dominovali 50 kol závodu, přičemž je nikdy nedělilo více, než dvě sekundy. Nový mistr seriálu Brian Redman dojel po pěkném souboji s Tony Brisem třetí a také zbývající přední pozice obsadili Britové: pátý dojel Jackie Oliver a šestý David Hobbs.

Novinky z formule 1:
- Svůj nový vůz, v zásadě první model vlastní konstrukce, předvedl i tým Grahama Hilla. Bývalý mistr světa si teprve nedávno zajistil další podporu sponzora Embassy v jehož lakování byl „Embassy-Hill GH2“ představen. Vůz se vyznačoval velmi úzkým a nízkým monokokem a vydatným použitím moderních lehkých materiálů. Zvláště ohledně tvaru zadního spoileru se pustil konstruktér Andy Smallman novou cestou. Jinak se jednalo o typický „stavebnicový“ monopost s motorem Cosworth tunera Nicholson-McLaren a převodovkou Hewland FGA400. Roll-out v Silverstone převzala krátce po prezentaci Hillova jednička Tony Brise. Mladý Brit pak odletěl za závody F5000 do USA, aby se hned nato vrátil do Evropy k testům GH2 v Le Castelletu...

- Velký zájem projevovaly týmy formule 1 koncem sezony hlavně o slibného Gunnara Nilssona. Frank Williams nechal testovat hvězdu F3 a F-Atlantic ve voze Jacquese Laffita hned dva dny v Goodwoodu.

- Goodwood zažil při této příležitosti i další premiéru. Frank Williams byl svého času relativně dobrým jezdcem formule 2, monopost formule 1 ale nikdy neřídil. Až do října roku 1975: to se čtyři kola bez přilby, údajně relativně rychle, projel ve vlastním voze, který předtím testoval Nilsson. „Ta auta jsou neuvěřitelně silná, nedá se to s ničím jiným srovnat,“ byly Williamsovy první dojmy.

- Roger Penske oznámil, že pro sezonu 1976 angažoval jako svého jediného jezdce Johna Watsona. Mimo to mohl Američan sdělit, že hlavním sponzorem jeho operace zůstane banka First National City. V ohledu na Watsona vyvrátil Ecclestone zprávy, že mu Penske za Irovo propuštění ze smlouvy musel vyplatit 30.000 Liber – „Watson mi nikdy nepatřil!“. Zpětné nároky si za to dělal John Surtees, u kterého měl Watson smlouvu na celý ročník 1975. John totiž již koncem roku testoval a závodil (GP USA) za Penskeho.

- V odborném tisku se poprvé objevilo jméno „německého průmyslníka Waltera Wolfeho“. Tento bohatý pán údajně odkoupil Williamsovi jeden monopost F1, aby se s ním projížděl po svém pozemku. Rakousko-kanadský olejový milionář Walter Wolf měl brzy koupit celý Frankův tým – a formule 1 pro něj měla být více, než nevinný špás. I když je na čtyři roky...

- Majitel okruhu Spa-Francorchamps předložil konstrukční plány, dle kterých měl být původní okruh „odostřen“. Pro rok 1978 byla v přípravě nová kratší varianta, která by v Les Combes nepokračovala směrem Stavelotu, ale zkrátila trať údolím napravo směrem Radillonu.

- Svou první projížďku s vozem formule 1 si měl brzy odbýt Patrick Neve. Roku 1975 jezdil nadaný Belgičan ve formuli 3 na voze Safir konstruktéra Raye Jessopa. Firmě Safir stále ještě patřil Token-Ford F1, který nakreslil také Jessop a Neve si měl vůz vyzkoušet v Silverstone.

Lola slaví svého nového mistra Evropské F5000, Teddyho Pilettea.

Vozy Americké F5000 v klasické zatáčce Corkscrew okruhu Laguna Seca: Andretti před Redmanem, Brisem, Wietzesem a Mortonem.

 

 

 Hrdý tým Grahama Hilla při představení nového Hillu-GH2, vozu, který nikdy neměl vystartovat do závodu.