Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Svěží začátek historie týmu Ligier-F1

Svěží začátek historie týmu Ligier-F1

Motorsport před 40 lety - 45. díl

Konec sezony 1975 představoval „období překvapení a senzací“: nejdříve šokoval Ken Tyrrell svět svým šestikolovým projektem, pak překvapil Ferrari svým odvážným novým 312T2 a začátkem listopadu udivil Guy Ligier pozorovatele vozem opravdu nevšedních tvarů. Dlouho očekávaný „celofrancouzský“ Ligier-Matra JS5 byl odhalen v prostorách hlavního sponzora Regie Tabac Francoise (Gitanes) v Paříži a zanechal především opticky ohromující dojem. I když byl rozchod a rorzvor jeho kol porovnatelný s konkurencí, působil JS5 obrovitě.

Zodpovědný za jeho vzhled byl Robert Choulet od firmy Maison Eiffel, žák velkého aerodynamika Charlese Deutsche, který mimo jiné navrhl karosérii Porsche 917. Vozu dominoval nevídaně velký „sací koš“, který kompletně zakrýval motor. Příď pojal Choulet coby ohromný pluh, který do velké míry zakrýval přední kola. Také šasi konstruktéra Paula Carelleta (od Matry Sports) bylo pojato co do výšky a šířky dosti velkoryse. Vůz přesto vážil jen 575 kg.

Geometrii závěsů odvodil Carellet od jeho úspěšných sportovních vozů Matra a dvanáctiválec tohoto výrobce v zádi měl poskytovat kolem 500 koní. Z kokpitu vozu se na novináře smál spokojený Jean-Pierre Beltoise, který měl vůz v příštích dnech testovat. Veterána měl ale smích brzy přejít: jeho zdánlivě jisté místo svěřil Guy Ligier nakonec přeci jen mladšímu Jacquesovi Laffitovi.

Novinky z formule 1:

- Svého dlouholetého sponzora UOP ztratil americký tým Shadow. Manažer stáje Johna Nicholse, Alan Rees ale rychle oznámil, že tým bude ve formuli 1 pokračovat s jiným sponzorem. S odstupem času víme, že rozhodnutí UOPu znamenalo začátek nezadržitelného úpadku „stínů“. - Mecenáše ztratil i tým Vels-Parnelli, poté co cigaretový výrobce Viceroy s Američany ukončil spolupráci.Zlá byla tato zpráva především pro Maria Andrettiho, který odmítl několik lukrativních angažmá v USA, aby se roku 1976 mohl plně soustředit na formuli 1. Vels Parnelli a Andretti do nové sezony formule 1 skutečně nastoupili, po závodech v Kyalami a Long Beach se ale i tato operace zařadila do dlouhé řady ztroskotalých amerických pokusů o dobytí formule 1.

- John Surtees zkoušel v Goodwoodu dva možné nové jezdce pro příští sezonu: Mika Wildse a Alana Jonese. Australan do Anglie přiletěl přímo z testů nového Hillu GH2 v Le Castelletu.

Při devátém a posledním podniku amerického šampionátu F5000 v Riverside si tým Vela Miletiche a Parnelliho Jonese zopakoval dvojité vítězství z Laguny Seca: opět vyhrála Lola-Falconer Chevy T332 Maria Andrettiho před stejným vozem Ala Unsera. Pro Andrettiho to znamenalo čtvrté vítězství sezony a pro Unsera páté druhé místo. Na titulu šampiona Briana Redmana ale tento pozdní silný finiš Andrettiho nic nezměnil. Brit dojel na voze týmu Haas/Hall třetí před překvapivým Johnem Canonem na Marchi-Chevy 73A a Johnem Mortonem. Smůlu měli Tony Brise a Danny Ongais: těsně před cílem jim byly jisté pozice tři a pět, v posledním kole jim ale došel benzín a byli hodnoceni jen na místech šest a sedm.

Závodem v Riverside se do F5000 po letech vrátil Jody Scheckter. Jihoafričan držel svůj Shadow-Dodge na sedmém místě, když pět kol před cílem začal klesat tlak oleje a Jody vůz raději odstavil.

Jihoafričtí pořadatelé v Kyalami vypsali roku 1975 svůj závod na 1000km jen pro cestovní vozy, přesto si přijelo na jih černého kontinentu vydělat mnoho zajímavých kombinací. Závod vyhráli – především díky své pravidelnosti a spolehlivosti – Hans Heyer, Jochen Mass a Paul Henninge na dvoulitrovém Fordu Escort RS BDA týmu Zakspeed. Mnohem rychlejší a silnější tovární BMW 3.0CSL posádek Ronnie Peterson/Hans-Joachim Stuck a Brian Redman/Derek Bell dojely až daleko za vítězi na pozicích dvě a tři. Bavorské vozy strávily mnoho času opravami v boxech. Ještě hůře dopadl tovární Ford Capri RS3100 Masse a Ludwiga: prvních 20 minut závodu sice vedl, musel maraton ale nedokončil.

Ligier-Matra JS5 byl opravdu vozem nevšedních tvarů.


Nápadný mecenáš Shadowu, olejářská firma "uop" se stáhla z formule 1.

Al Unser před Tony Brisem v závodě F5000 v Riverside.