Novinky

  • 06.09.2025 Good Pierre Gasly prodloužil smlouvu s Alpine do konce roku 2028

  • 06.09.2025 Good Daniele Ricciardo je ambasadorem Ford Racingu, značky Raptor

  • 06.09.2025 Good Monako má smlouvu na pořádání GP F1 do roku 2035

Facebook Instagram

Budou vozy sezóny 2017 až příliš rychlé?

Budou vozy sezóny 2017 až příliš rychlé?

Nová simulace upozornila na 5.5G v zatáčkách.

Týmy už mají hrubou představu o podobě vozů sezóny 2017 a začaly s prvními počítačovými simulacemi. Podle informací webu Motorsport dosáhly široké vozy se širokými pneumatikami a širokými přítlačnými křídly na virtuální kopii okruhu v Barceloně až znepokojivě rychlé časy.

V Melbourne, v tom reálném, nás letos překvapily i současné vozy. Lewis Hamilton v sobotu překonal nejlepší čas loňské kvalifikace o 2.5 sekundy. Přibližně o sekundu z tohoto rozdílu se postaraly super-měkké pneumatiky, loni měli jezdci k dispozici pouze o stupeň tvrdší, tudíž na jedno kolo pomalejší, měkké pneumatiky. O další sekundu a půl se zlepšil Mercedes. U Ferrari je zlepšení ještě větší, Sebastian Vettel po dvanácti měsících zajel o 3 sekundy lepší čas.

Šéfdesignér jednoho z týmů F1 Motorsportu prozradil, že podle jejich simulace budou vozy roku 2017 na rovinkách pomalejší. Širší vozy, větší pneumatiky a větší křídla, to vše zásadně zvýší aerodynamický odpor. Větší vozy budou i o něco těžší a svou troškou do mlýna může přispět i halo, pokud bude odsouhlaseno. Na konci hlavní rovinky okruhu Barcelona-Catalunya tak mohou být nové vozy o 10 km/h pomalejší než letošní.

Větším překvapením je, jak moc si to nová generace vozů může vynahradit v zatáčkách. Dobré srovnání nabízí třetí zatáčka okruhu v Barceloně, kde současná generace vozů jezdí rychlostí kolem 240 km/h a na jezdce působí boční přetížení 3G. Vůz sezóny 2017 by touto zatáčkou mohl, díky vyššímu přítlaku, projet rychlostí až 275 km/h a na jezdce by pak působilo přetížení 5.5G.

Vozy by se tak v tomto ohledu skokem přiblížily historickým maximům. Dosud nejrychlejší byly vozy sezóny 2004, po nich došlo k několika úpravám v zájmu bezpečnosti. Jsou dnešní okruhy F1 připravené na havárie těžších vozů ve vyšších rychlostech? Bezpečnostní delegát FIA a ředitel závodů F1, Charlie Whiting, je přesvědčený, že ano.

"Vypadá to tak, že skončíme s vozy s nižší maximální rychlostí a vyšší rychlostí v zatáčkách a jsme si naprosto jisti, že pro současné okruhy to nebude problém."