Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Hunt kontroverzním vítězem skandální GP Velké Británie

Hunt kontroverzním vítězem skandální GP Velké Británie

Motorsport před 40 lety - 29. díl

Britská velká cena v Brands Hatchi se postarala o další problematický průběh závodu. Sezona 1976 byla na skandály dosti bohatá.  James Hunt, který se během roku vypracoval v "britského národního hrdinu" byl opět ve výborné formě a poprvé porazil Laudův Ferrari, aniž by Rakušana zradilo jeho zdraví, nebo technika vozu. Otázkou ovšem bylo, zda Hunt opravdu vyhrál. Ano, "Superstar" projel jako první cílem a obdržel zlatý pohár - o tom, zda mu události v Kentu přihrály i devět bodů, se ovšem ještě mělo rozhodnout u "zeleného stolu"...

Víkend velké ceny začal v pátek 16. července 1976 normálně a podle představ desetitisíců fandů Hunta: Jamesův McLaren M23 byl nejrychlejší obou měřených session. Dráha v sobotu ale znovu zrychlila a Lauda dokázal Hunta doma ve velkém duelu o pole-position o 6 setin porazit. Do druhé řady se kvalifikovali Regazzoni (Ferrari) a Andrettim (Lotus), do třetí uzdravený Amon (Ensign) s Depaillerem (Tyrrell), do čtvrté Scheckter (Tyrrell) s Petersonem (March) a do páté další dva vozy March s Brambillou a udivujícím Merzariem. Bob Evans (RAM-Brabham) slavil svůj návrat do formule 1 dobrým 22. časem, přičemž museli závodu přihlížet čtyři nejpomalejší. Tento čtyřlístek tvořili Jacky Ickx, který hned na to opustil stáj Waltera Wolfa, Divina Galicová (Surtees), Mike Wilds (Shadow) a Lella Lombardiová (RAM-Brabham). Poslední tři jmenovaní měli na posledního kvalifikanta (Pescarolo) velkou ztrátu, překvapilo ale, že bývalá lyžařka Galicová zajela rychleji, než zkušenější Wilds a Lombardiová.

Nedělní závod, nehoda první zatáčky a události během přerušení závodu již dávno našly svou cestu  do dějin automobilového sportu: přemotivovaný Clay Regazzoni se po dobrém stratu ze druhé řady snažil vtlačit uvnitř Paddock Bendu před lídra Laudu, obě Ferrari při tom o sebe zavadily a zatímco mohl Lauda pokračovat, roztočil se "Regga" před ostatními. Jako první o něj "zakopl" Hunt. Jeho McLaren se téměř převrátil a zlomil si přední závěs řízení. Do nehody byli zataženi i Amon a Laffite. Hunt poté "dokulhal" s "nakřáplým" vozem až do výjezdové uličky za depem jezdců. Lauda zatím dokončil před Depaillerem a Andrettim první kolo - jen aby byl na rovince konfrontován s červeným praporkem přerušení.

A teď nastal chaos. Nikdo totiž nevěděl, kdo přesně smí za takových podmínek nastoupit ke druhému startu. Pořadatel se přiklonil názoru, že všichni, kteří dokončili první kolo. Hunt Laffite a Regazzoni by tedy byli eliminováni. Když tohle hlasatel oznámil divákům, sputila se ohromná bouře. Za skandování "We want Hunt" se na trať spustila sprška plechovek a lahví. Situace byla tak kritická, že pořadatel svou politiku změnil a i ke druhému startu znovu připustil všechny. Mechanici mezitím beztak spravili pochroumané vozy.

Také druhý start vyšel Laudovi výborně a "vychladlý" Regazzoni, kterého úvodní akce údajně stála poslední Commendatorovy sympatie, se poslušně zařadil za Hunta. 44 kol směl Lauda držet první pozici. Jeho náskok již činil nad 20 sekund, než James začal svou ztrátu zmenšovat. V zatáčce Druids pak uznal situaci za výhodnou a Nikiho za jásotu publika předjel! Ferrari nemělo čím odpovědět a Marlboro-McLaren slavil s náskokem 22 sekund velké vítězství.

Regazzoniho zradil motor a tak dojel Scheckter jako dobrý třetí před dalšími "domácími esy" Watsonem (Penske), Prycem (Shadow) a Jonesem (Surtees).  To byl výsledek dle gusta britských fandů - ale ne dle gusta Scuderie Ferrari, která proti Huntově účasti při druhém startu podala protest...

V rámci velké ceny se směli předvést i talenti formule 3. V tréninku se mezi 35 účastníky prosadil Boy Hayje před synem "Black Jacka", Geoffem Brabhamem, Brunem Giacomellim a Gianfranco Brancatellim.
V závodě se Giacomelli katapultoval hned po startu do vedení a vedl až do posledního kola, když ho v Druids předjel Conny Andersson! Šokovaný Ital se ale rychle probral a předjel Švéda nazpět v zatáčce Stirlings. Třetí skončil Goeff Lees před Boy Hayem a Brettem Rileyem.

Gordon Johncock (Sinmast-Wildcat) vyhrál závod seriálu USAC na superrychlém dvoumílovém oválu v Michiganu. Druhý dojel Johnny Rutherford na továrním McLarenu před AJ Foytem (Wildcat), Johnny Parsonsem (Eagle), Rogerem McCluskeyem (Hopkins) a Snevou (Penske-McLaren). Jediná žena v poli, Janet Guthrie (Vollstedt-Offenhauser) skončila třináctá.
V celkovém hodnocení šampionátu vedl Rutherford před Johncockem a Alem Unserem.

Conny Ljungfeldt se stal již po třetím podniku (ze čtyř) švédského mistrovství "Kela Jeans Formula 3" mistrem země. Jeho Viking TH1A vyhrál po Knutstorpu a Kinnekulle Ringu i závod ve Falkenbergu a nemohl být v posledním závodě předhoněn. O titul vicemistra si to ještě mohli rozdat Alriksson, Sigurdsson a Borgudd.

Novinky z formule 1:

- Konstruktér povedeného Ensignu, Dave Baldwin přešel do týmu Emersona Fittipaldiho, kde měl navrhnout nový Copersucar. Výsledek jeho práce, který byl prezentován později, nebyl aktuálnímu vozu Mo Nunna právě nepodobný...

- Výprodej u Tyrrella: poté, co Ken Tyrrell prodal jedno šasi 007 Pesenti-Rossimu, našel kupce i pro další dva vozy: první koupil neznámý Rakušan Otto Stuppacher, druhý japonský tým Hero Racing pro svého jezdce Kazujoši Hošina.

- McLaren představil první verzi svého nového modelu M26 a zárověň prodal jeden ze starších M23 australskému jezdci F5000, Johnu McCormackovi.

Malér po prvním startu v Brand Hatch: Regazzoniho Ferrari kouří a točí se, Huntův McLaren jde témeř do přemetu a za nimi se snaží o záchranu Amon.

 

Rozhodnutí Britské velké ceny: Hunt se v Druids vtěsnal před Laudu.

Vyhrál na trati a obdržel zlatý pohár: James Hunt.