Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Mistrem Evropy formule 2 je Jean-Pierre Jabouille

Mistrem Evropy formule 2 je Jean-Pierre Jabouille

Motorsport před 40 lety - 39. díl

Koncem září hostoval šampionát formule 2 roku 1976 již potřetí v Hockenheimu. René Arnoux (Martini-Renault) nastoupil do posledního a rozhodujícího podniku o "Zlatý Pohár Texaco" s náskokem čtyř bodů na krajana Jeana-Pierra Jabouilleho (Elf-Renault) a teoreticky mu tedy stačilo dojet za svým velkým rivalem jako druhý. Oba Francouzi se při tom museli prosadit vůči obří konkurenci dalších 34 jezdců, ze kterých se jen 26 nejrychlejších tréninku kvalifikovalo do závodu. Ten sestával ze dvou rozjezdů na 20 kol, o konečném pořadí rozhodl součet dosažených časů.

Do víkendu vykročil nejlépe Jabouille, když si před Stuckem (March) a Tambayem (Martini) zajistil nejlepší startovní místo. Arnoux dosáhl jen čtvrtého nejrychlejšího času, za ním se seřadili Jabouilleho týmový kolega Leclére, Cheever, Flammini, Ludwig, Laffite, Binder, Stommelen a Hoffmann.

"Král Hockenheimringu" Hans-Joachim Stuck tentokrát předvedl nervozní výkon a v obou rozjezdech havaroval. Mnohem koncentrovaněji šla v neděli na věc equipa "Elf" pod vedením Jeana Sageho. První závod Jabouille vyhrál s náskokem necelých čtyř sekund na Arnouxe.  Třetí Leclére měl na Reného sedm sekund ztráty a Jabouillemu bylo jasné, že ve druhém rozjezdu musí kolegu "nějak dostat před sebe i před Arnouxe", aby se sám stal mistrem.

A podařilo se na výbornou: Arnoux vyrazil do druhé části podniku zle. Jabouille se ujal znovu vedení a Leclére převzal druhé místo. Po dvou kolech tedy nechal Jabouille svého kolegu před sebe a sám trochu zpomalil, aby se mohl soustředit na "zbrždění" Arnouxe. Leclére na Arnouxe přeci potřeboval osmisekundový náskok, aby v celkovém hodnocení postoupil na druhé místo. Pod Sageho režií tato taktická rošáda vyšla na sekundu. Leclére vyhrál druhý rozjezd před Jabouillem, mnohem důležitější ovšem bylo, že měl náskok 8,1 sekundy na třetího Arnouxe. Po součtu časů tedy vyhrál Jabouille před Leclérem a Arnouxem - titul tedy patřil blonďatému dlouhánovi! Jistě, že se hned objevili šťouralové, kteří v celém divadélku viděli domluvenou akci Renaultu: Jabouille se přeci měl roku 1977 soustředit na vývoj vozu F1, zatímco se směl mladý Arnoux dál učit ve formuli 2...

Jako výborný čtvrtý se klasifikoval Rakušan Hans Binder (Chevron) před Keijo Rosbergem (ToJ) a Jochenem Massem (Opert-Chevron). Poslední bodík sezony si připsal překvapivě dobře naladěný Ital Giorgio Francia (Trivellato-Chevron).

Motoristickým světem ale tento týden ani tak "nezamávali" formule 2 v Hockenheimu a Jabouille. Senzací bylo rozhodnutí ohledně Ferrariho protestu proti hodnocení Jamese Hunta ve velké ceně Velké Británie. Zástupci FIA si v Paříži 11 (!) hodin vyslechli argumenty Daniele Audetta (Ferrari), Teddyho Mayera (McLaren), P.J. Thomase (RAC) a dalších svědků a došli k závěru, že Huntův McLaren zůstal stát mimo tratě, ještě než byla první část závodu přerušena a tudíž nesměl do druhé části vyrazit. Brit tedy ztratil svých devět bodů, Lauda si naopak další tři připsal a ohledně celkového stavu šampionát F1 se tři závody před koncem sezony nabízel relativně jasný obrázek: Lauda vedl o 17 bodů před Huntem, takže bylo v zásadě "vše jasné"...

Již beztak jedovatou atmosféru mezi McLarenem a Ferrari dokázal Niki Lauda ještě přiostřit jedním ze svých typických komentářů: "Když jsem se o tomto rozhodnutí dozvěděl, tak jsem se mohl zbláznit radostí!"

Novinky z formule 1:
Už dávno se všeobecně očekávalo, že Regazzoni nebude roku 1977 Ferrariho pilotem. Teď to měl "nezničitelný Clay" černé na bílém: Ferrari mu již od posledního závodu sezony (tedy ne až od konce roku, jak stálo ve smlouvě) dalo zelenou, aby si hledal jinou stáj. Regazzoni jasně vyjádřil, že ještě nehodlá končit a nejlepší šance údajně měl u týmu Brabham-Alfa Romeo.

Beze změny se měla vyvíjet další kariéra 27letého Toma Pryce. Walešan podepsal i pro sezonu 1977 u Anglo-Americké stáje Shadow.

Vynikající výkon v Monze se očividně vyplatil Larry Perkinsovi. Bývalé eso formule 3 se nejen nacházelo ve slibných jednáních se stájí BRM ohledně příští sezony, také roku 1976 si Larry ještě směl zajezdit. Bernie Ecclestone rozhodl, že ho v posledních třech závodech roku posadí do svého druhého Brabhamu-Alfa BT45 vedle Paceho.

Před "novým začátkem" stál po "vyhazovu" z Wolf Racingu Frank Williams. Tvrdohlavý Brit chtěl znovu založit vlastní tým a za 60.000 Liber údajně zakoupil kompletní výbavu a vozy stáje Vel´s Parnelli...  


Výsledek dle představ Renaultu: Jabouille si v Hockenheimu dojel před Arnouxem pro titul mistra Evropy F2.

"Francouzká mafie" roku 1976 zcela ovládla formuli 2. Arnoux gratuluje Jabouillemu k titulu, uprostřed přihlíží Leclére.

 

Před čtyřiceti lety nebyl Frank Williams v závidění hodné situaci...