Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

FIA protlačila Halo

FIA protlačila Halo

Od roku 2018 bude povinnou součástí vozů F1.

Příští rok budou vozy F1 vypadat velmi podobně jako letos, až na to, že na každém z nich bude namontované Halo. Tento typ ochrany hlavy jezdce se už zdál být pohřben, ale po neúspěšném testu Shieldu na Silverstone (Vettel po jediném kole požádal mechaniky, ať ho z jeho ferrari sundají) po něm FIA sáhla jako po jediném ověřeném řešení.

"Po jednomyslném souhlasu Strategické skupiny F1 se zavedením další ochrany hlavy jezdce, v červenci 2016 a s opakující se podporou od jezdců, FIA potvrdila zavedení Halo pro sezonu 2018. S podporou týmů budou některé prvky jeho designu ještě upraveny. Poté, co bylo v uplynulých pěti letech vyvinuto a posouzeno velké množství zařízení, je nyní jasné, že Halo představuje celkově největší zvýšení bezpečnosti," píše se v oficiální zprávě FIA ze včerejšího setkání Strategické skupiny.

Členy Strategické skupiny jsou Mercedes, Ferrari, Red Bull, Williams a McLaren a na základě pořadí v Poháru konstruktérů z minulé sezony obsadila šesté křeslo Force India. Na pozvání Rosse Brawna, výkonného ředitele sportovních záležitostí F1, se setkání poprvé zúčastnili i zástupci Renaultu, Toro Rosso, Sauberu a Haasu, přestože nemají hlasovací právo.

Jean Todt, prezident FIA, se v oficiální zprávě snaží naznačit, že jednal s podporou všech týmů, ale opak je pravdou. Web Motorsport zjistil, že Todt získal podporu pouze jednoho týmu, ostatní byly proti. Halo protlačil sám, protože když se jedná o bezpečnost, FIA může pravidla upravovat i zcela sama. V oficiální zprávě se odvolává na hlasování z roku 2016, kdy se všechny týmy shodly v názoru, že Halo nechtějí na vozech pro sezonu 2017.

Jezdci F1 nejsou v otázce správnosti zavedení Halo jednotní, ale FIA ​​má stabilní podporu předsedy Asociace jezdců velkých cen Alexe Wurze.

"Pokud jde o zavedení dodatečné ochrany hlavy, my jezdci, jak již bylo několikrát řečeno, respektujeme postoj FIA k otázce bezpečnosti a podporujeme neustálou snahu o zvýšení bezpečnosti závodění," cituje Wurze Motorsport.

Pravidlo vstoupí v platnost, až když projde i přes Světovou radu motorsportu, která ale obvykle podpoří názor prezidenta FIA, bývalého šéfa týmu Ferrari. Kvůli hmotnosti Halo se bude pravděpodobně zvyšovat i maximální váha vozů, v opačném případě by byli znevýhodněni těžší jezdci.

Oficiální zpráva FIA informuje také o pokroku v dalších třech otázkách.

Pohonné jednotky od roku 2021: Dvou setkání v Paříži věnovaných tomuto tématu se zúčastnilo mnoho lidí z řad největších výrobců automobilů. Další detaily budou prezentovány na zářijovém setkání Strategické skupiny.

Kontrola nákladů: Bude založena nová pracovní skupina, jejímž úkolem bude předkládat Strategické skupině návrhy pravidel týkajících se finanční udržitelnosti.

Zlepšení show: Proběhla plodná diskuse, na návrhy se podívají odborníci a vypracují studie konkrétních řešení.