Novinky

  • 21.07.2018 Good Vítězem kvalifikace pro VC Německa se stal Sebastian Vettel (Ferrari)

  • 21.07.2018 Good Nejlepšího času ve 3. tréninku na VC Německa dosáhl Charles Leclerc (Sauber)

  • 20.07.2018 Good Ve druhém tréninku na Hockenheimringu byl nejrychlejší Max Verstappen (Red Bull)

Facebook Instagram

Phoenix připomene poslední triumf Maria Andrettiho

Phoenix připomene poslední triumf Maria Andrettiho

Phoenix Grand Prix – před závodem

Druhým závodem pokračuje tento víkend šampionát Verizon IndyCar Series. Poprvé se vozy s novým aerokitem představí na oválu, konkrétně na mílové trati IMS Raceway v arizonském Phoenixu. IndyCar při této příležitosti připomněla jedno výročí. Ve středu to bylo 25 let od posledního vítězství legendárního Maria Andrettiho. Dosáhl ho právě na arizonském oválu. Jeho vnuk Marco Andretti pojede v sobotu ve zbarvení, které bude připomínat právě barvy, v nichž naposledy Mario triumfoval.

Mario Andretti má na kontě 52 vítězství. Více (67) jich získal jen A.J. Foyt. Na to poslední ale musel Mario čekat pořádně dlouho. Před triumfem ve Phoenixu vyhrál naposledy v roce 1988 na letištním okruhu v Clevelandu. Posledního umístění na stupních vítězů se dočkal v následujícím roce v Surfers Paradise, kde dojel třetí za Emersonem Fittipaldim a svým synem Michaelem, který získal první triumf pro tým Chipa Ganassiho.

Celý záznam závodu ve Phoenixu v roce 1993:

 

Jinak ale bude závod v Arizoně plný novinek. Předně se na oválu poprvé představí upravený vůz IndyCar. Právě na arizonské trati uspořádala před sezónou IndyCar oficiální test. Ten vyšel náramně týmu Bobbyho Rahala. Zářil hlavně Takuma Sató, který tři ze čtyř tréninků vyhrál a když už našel přemožitele, skončil druhý za svým stájovým kolegou Grahamem Rahalem.

Trať ve Phoenixu nenabízí příliš příležitostí k předjíždění. Doposud platilo, že jakmile pilot vyjel z ideální stopy, dostal se do nečistot a žmolků z pneumatik a riskoval, že skončí ve zdi. IndyCar se usilovně snaží vytvořit na dráze druhou stopu, v níž by mohly formule jet.

Pomáhá jí při tom dodavatel pneumatik Firestone. Ve středu začal okruh pogumovávat. K tomu využívá traktor, který za sebou táhne přívěs. Na tom jsou pneumatiky Firestone stejné směsi, jakou používají vozy IndyCar.

Pogumovávání oválu ve Phoenixu, reportáž webu Racer:

 

Podle webu Racer začala IndyCar s pogumováváním ve středu. Ve čtvrtek byla trať vyčištěna a pogumovávána tři hodiny. Přívěs s pneumatikami má vyjet na dráhu znovu zhruba 20 minut před pátečním tréninkem a dvakrát v sobotu, nejprve brzy ráno na dvě hodiny a nakonec na hodinu bezprostředně před večerním závodem.

Šest pilotů ve Phoenixu nikdy nezávodilo. Pro dva z nich, Pietra Fittipaldiho (Dale Coyne Racing) a Kylea Kaisera (Juncos Racing), to bude vůbec první závod v kariéře v IndyCar. Pietrův dědeček Emerson Fittipaldi má podobný příběh jako Mario Andretti. Ve Phoenixu vyhrál v roce 1994 a bylo to jeho předposlední vítězství v kariéře v IndyCar.

Závodil jsem na oválech v závodech late model, ale bude to můj první oválový závod ve formulích. Jsem opravdu nadšený,“ prozradil Pietro Fittipaldi. „Pokud jde o cíle a očekávání, tak samozřejmě jako závodník chcete každý závod vyhrát, ale IndyCar je extrémně vyrovnaná série a bude to můj první závod na oválu. Jsem nováček a budu se snažit odjet co nejvíce kol a co nejvíc se naučit. Chci týmu přinést co nejlepší výsledek,“ dodal.

Závod ve Phoenixu je jedním z nejtradičnějších v kalendáři IndyCar. Ve městě se závodí od roku 1950, na současné trati pak od roku 1964. Okruh, který až do nedávna nesl název Phoenix International Raceway, byl postaven s cílem být výkladní skříní pro formulové závody na západním pobřeží. Až do roku 1986 se ve Phoenixu závodilo dvakrát ročně. V roce 1996 přešel závod do kalendáře Indy Racing League. Kvůli klesajícímu zájmu byl závod v roce 2005 na dlouhou dobu poslední. Obnovit se jej podařilo až před dvěma lety.

Závod ve Phoenixu se jede v sobotu večer místního času. Pro diváky v České republice a na Slovensku to znamená, že si v neděli musejí pořádně přivstat. Přímý přenos začíná v 3:30 ráno. Odvysílá jej program Nova Sport 1.

IMS Raceway
Délka okruhu: 1,022 míle
Délka závodu: 250 kol / 250 mil
První závod: 1915 (na současné trati 1964)
Rekord okruhu: Hélio Castroneves (Team Penske) – 0:18,8701 v roce 2017
Loňský vítěz: Simon Pagenaud (Team Penske)
Loňské pole position: Hélio Castroneves (Team Penske) – 0:37,7538

Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 6. 4.
23:00 – 0:00 – 1. trénink
Sobota 7. 4.
2:00 – 3:00 – kvalifikace
5:00 – 6:00 – 2. trénink
Neděle 8. 4.
3:30 – Start závodu Desert Diamond West Valley Casino Phoenix Grand Prix (250 kol)

reklama
reklama

Komentáře ke článku