Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

FIA vylepšila systém penalizací

FIA vylepšila systém penalizací

Potrestáni jezdci budou mít vlastní kvalifikaci

Mezinárodní automobilová federace malou úpravou vylepšila systém penalizací za výměny pohonných jednotek. Potrestané jezdce bychom měli častěji vídat na trati, protože budou mezi sebou bojovat o místa v posledních startovních řadách.

K jedné důležité změně došlo již před sezonou 2018. V minulosti mohl jezdec dostat trest ztráty třeba 35 míst na startu, ačkoli startovní pole čítá pouze 20 závodníků. Letos už byla hranice 15 míst, za ní byl jezdec prostě potrestán odsunem na poslední startovní pozici. Také bylo rozhodnuto, že se penalizace budou jezdcům udělovat podle pořadí, v jakém se v kvalifikaci poprvé objevili na trati, ne podle toho, kdo oznámí výměnu pohonné jednotky dříve.

To během některých víkendů odstartovalo podivný závod. Závod o to, kdo v kvalifikaci první vyjede z boxové uličky. Protože kdo bude až druhý, bude jako druhý i odsunut na poslední místo, takže první penalizovaný se ocitne na předposledním místě. A pokud mají penalizace dostat tři nebo čtyři jezdci…

To ale už bylo zpravidla ze strany penalizovaných jezdců všechno. O jejich startovních pozicích bylo rozhodnuto, pokračovat v kvalifikaci nemělo smysl. Nyní se ale pravidlo opět mění. Tresty budou udělovány v pořadí podle dosažených časů, od nejrychlejšího po nejpomalejšího. Pokud by tedy příští rok kupříkladu v jednom závodě čekaly tresty za nové pohonné jednotky oba jezdce Renaultu i McLarenu, může z toho být zajímavý kvalifikační boj o místa v předposlední startovní řadě, jenž by se mohl natáhnout nejen do Q2, ale třeba i do Q3.

Potrestáni jezdci tak budou v podstatě mít vlastní malou kvalifikaci. To se týká jezdců s vícenásobným trestem za nové díly pohonných jednotek. Jezdec, jenž se v kvalifikaci z nějakého důvodu nevejde do 107% limitu nejlepšího kvalifikačního času, bude startovat poslední.

FIA také definitivně odsouhlasila zvýšení minimální hmotnosti vozů ze 740 na 743 kilogramů, úpravu technických pravidel pro přední přítlačné křídlo, i kalendář v podobě, v jaké byl představen v říjnu.