Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Jepičí život 18palcových kol?

Jepičí život 18palcových kol?

FIA chce snížit hmotnost monopostů.

Formule 1 v posledních měsících intenzivně hledá možnosti, jak v roce 2026 vozy odlehčit alespoň o 50 kilogramů. V roce 2026 se začne používat nová generace pohonných jednotek. Výkon spalovacího motoru a výkon hybridního systému mají být 50:50, přičemž do nádrže se dostane výhradně palivo vyrobeno z obnovitelných zdrojů. Obojí se nejspíše negativně podepíše na výkonu. Vývoj bude pokračovat v dalších letech, výrobci pohonných jednotek i paliva budou nacházet nové koňské síly, avšak fanoušci nemusí být tak trpěliví. Proto by se velmi hodilo vozy alespoň trochu odlehčit a snížit jejich aerodynamický odpor, aby nebyly viditelně pomalejší než současná generace.

S menšími rozměry kol a užším zadním křídlem směřujeme ke snížení hmotnosti vozů o přibližně 50 kilogramů,“ řekl Nikolas Tombazis, šéf seriálů monopostů FIA. „Vozy mohou být kratší a užší, ale o některých řešeních teprve budeme diskutovat.

Hodně se do médií řeklo o tom, že s novými pohonnými jednotkami by jezdci mohli být dokonce nuceni podřazovat na konci rovinek, aby hybridní systém nabil baterie a měli pak lepší akceleraci z dalších zatáček. To podle Tombazise nehrozí.

Kdyby někdo vzal pohonnou jednotku z roku 2026 a vložil ji do letošního vozu, pravděpodobně by tomu bylo tak, jak se někteří obávají. Jenže v uplynulých měsících jsme realizovali dobré testy. Obavy jsou podloženy starými informacemi. Nelze zapomínat na fakt, že vozy a pohonné jednotky se vyvíjejí společně, ne jedno nezávisle na druhém.

Dalším pomocníkem mají být aktivní prvky aerodynamiky, které sníží odpor vozu na rovinkách, čímž zvýší maximální rychlost a sníží spotřebu paliva. A prý je možné, že po pár letech se F1 vzdá 18palcových kol, které používá od roku 2022. Přínos změny se hledá těžko, přičemž kola s podstatně většími ráfky zvýšila hmotnost monopostů o 14 kilogramů. Údajně se uvažuje o přechodu na 16palcová kola.

V roce 2026 mají být vozy menší a lehčí. Foto: Ferrari

Menší zásahy do aerodynamiky budou nejspíše provedeny ještě před rokem 2025. Nástup vozů využívajících přísavný efekt v roce 2021 způsobil, že vůz těsně následující jiný vůz přicházel v zatáčkách o 20 procent aerodynamického přítlaku. V roce 2020 vozy s velkými přítlačnými křídly ztrácely 50 procent. Zlepšení o 30 procent. Avšak v roce 2023 již aerodynamici našli způsoby, jak vyždímat z menších přítlačných ploch více a zároveň komplikovat život pronásledovatelům. Průměrný vůz sezony 2023 tak podle dat ztrácí při pronásledování jiného vozu 35 procent svého přítlaku. Meziroční zhoršení o 15 procent vymazalo polovinu zisků, kvůli kterým byly vyvinuty vozy s přísavným efektem. A příští rok to nejspíše bude horší, jelikož vývoj pokračuje, takže vedení F1 nebude chtít čekat do roku 2026.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Pirelli