Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Jepičí život 18palcových kol?

Jepičí život 18palcových kol?

FIA chce snížit hmotnost monopostů.

Formule 1 v posledních měsících intenzivně hledá možnosti, jak v roce 2026 vozy odlehčit alespoň o 50 kilogramů. V roce 2026 se začne používat nová generace pohonných jednotek. Výkon spalovacího motoru a výkon hybridního systému mají být 50:50, přičemž do nádrže se dostane výhradně palivo vyrobeno z obnovitelných zdrojů. Obojí se nejspíše negativně podepíše na výkonu. Vývoj bude pokračovat v dalších letech, výrobci pohonných jednotek i paliva budou nacházet nové koňské síly, avšak fanoušci nemusí být tak trpěliví. Proto by se velmi hodilo vozy alespoň trochu odlehčit a snížit jejich aerodynamický odpor, aby nebyly viditelně pomalejší než současná generace.

S menšími rozměry kol a užším zadním křídlem směřujeme ke snížení hmotnosti vozů o přibližně 50 kilogramů,“ řekl Nikolas Tombazis, šéf seriálů monopostů FIA. „Vozy mohou být kratší a užší, ale o některých řešeních teprve budeme diskutovat.

Hodně se do médií řeklo o tom, že s novými pohonnými jednotkami by jezdci mohli být dokonce nuceni podřazovat na konci rovinek, aby hybridní systém nabil baterie a měli pak lepší akceleraci z dalších zatáček. To podle Tombazise nehrozí.

Kdyby někdo vzal pohonnou jednotku z roku 2026 a vložil ji do letošního vozu, pravděpodobně by tomu bylo tak, jak se někteří obávají. Jenže v uplynulých měsících jsme realizovali dobré testy. Obavy jsou podloženy starými informacemi. Nelze zapomínat na fakt, že vozy a pohonné jednotky se vyvíjejí společně, ne jedno nezávisle na druhém.

Dalším pomocníkem mají být aktivní prvky aerodynamiky, které sníží odpor vozu na rovinkách, čímž zvýší maximální rychlost a sníží spotřebu paliva. A prý je možné, že po pár letech se F1 vzdá 18palcových kol, které používá od roku 2022. Přínos změny se hledá těžko, přičemž kola s podstatně většími ráfky zvýšila hmotnost monopostů o 14 kilogramů. Údajně se uvažuje o přechodu na 16palcová kola.

V roce 2026 mají být vozy menší a lehčí. Foto: Ferrari

Menší zásahy do aerodynamiky budou nejspíše provedeny ještě před rokem 2025. Nástup vozů využívajících přísavný efekt v roce 2021 způsobil, že vůz těsně následující jiný vůz přicházel v zatáčkách o 20 procent aerodynamického přítlaku. V roce 2020 vozy s velkými přítlačnými křídly ztrácely 50 procent. Zlepšení o 30 procent. Avšak v roce 2023 již aerodynamici našli způsoby, jak vyždímat z menších přítlačných ploch více a zároveň komplikovat život pronásledovatelům. Průměrný vůz sezony 2023 tak podle dat ztrácí při pronásledování jiného vozu 35 procent svého přítlaku. Meziroční zhoršení o 15 procent vymazalo polovinu zisků, kvůli kterým byly vyvinuty vozy s přísavným efektem. A příští rok to nejspíše bude horší, jelikož vývoj pokračuje, takže vedení F1 nebude chtít čekat do roku 2026.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Pirelli