Novinky

  • 16.01.2019 Neutral Mick Schumacher by se měl stát testovacím jezdcem Ferrari

  • 15.01.2019 Neutral Ferrari poprvé vyjede s novým vozem F1 při filmovacím dni 17. února

  • 14.01.2019 Neutral Racing Point F1 Team představí nový vůz 13. února v Torontu

Facebook Instagram

Jak týmy hospodařily v roce 2018?

Jak týmy hospodařily v roce 2018?

Mercedes a Ferrari odtrženy od zbytku světa

Formule 1 není jen o boji nejrychlejších jezdců planety. Každý fanoušek ví, že jezdec může jet pouze tak rychle, jak mu dovolí vůz. Kvalita vozů závisí na týmech, které spolu bojují na technické, politické i finanční frontě. Zatímco první dva faktory se do statistik zanášejí těžko, finance a počet zaměstnanců se dají z velké části zjistit a dopočítat. Je ale třeba pamatovat, že čísla zanášené do statistik nemusejí být absolutně přesná. Následující poskytl web RaceFans, přičemž se pokusil co nejspravedlivěji odfiltrovat finance spojené s pohonnými jednotkami, jelikož byznysmodel se u továrních, partnerských a zákaznických týmů zásadně liší. Eura, švýcarské franky i britské libry byly přepočítány na americké dolary.

Williams

Začínáme u posledního v Poháru konstruktérů, takže dávka pesimismu by byla na místě, avšak Williams si prý i pro příští rok zajistil dobrý rozpočet (s pomocí odstupného od Strollů i příspěvku od dobře sponzorovaného Roberta Kubici). Během slaboučké sezony se tím tým nechlubil, ale oproti loňsku se rozrostl o 55 zaměstnanců. Najímání dalších lidí je však obecným trendem.

rozpočet: 150 milionů (rozpočet 2017: 150 milionů)
zaměstnanci: 630 (zaměstnanci 2017: 575)
body: 7 (body 2017: 83)

Toro Rosso

Toro Rosso letošní sezonu položilo na oltář společné budoucnosti Red Bullu s Hondou. Nepotřebuje tolik zaměstnanců jako Williams, neboť část vozu dostává výměnou za své služby od Red Bull Technology. Od příštího roku má být toto propojení podstatně užší.

rozpočet: 150 milionů (135 milionů)
zaměstnanci: 460 (400)
body: 33 (53)

Alfa Romeo Sauber

Sauber v první kompletní sezoně pod Fredem Vasseurem, s Alfou Romeo jako titulárním sponzorem a s aktuálními pohonnými jednotkami Ferrari povstává téměř z popela. Uvidíme, zda Kimi Räikkönen přiláká další sponzory, aby se rozpočet ještě navýšil.

rozpočet: 135 milionů (125 milionů)
zaměstnanci: 400 (360)
body: 48 (5)

Racing Point (Force India)

Tým uprostřed sezony téměř zbankrotoval, v podstatě byl odebrán bývalému majiteli, topícímu se v právních problémech, a skupina kolem Lawrenceho Strolla zaplatila jeho dluhy. Údajně se již připravuje nákup pozemků v okolí sídla týmu, aby mohla vyrůst zcela nová továrna. Pro potřeby této statistiky se spočítaly letošní rozpočty a body pod oběma majiteli.

rozpočet: 120 milionů (125 milionů)
zaměstnanci: 405 (405)
body: 111 (187)

McLaren

Při pohledu na rozpočet a počet hlav je jasné, že mclareny letos neměly co pohledávat v boji s vozy Sauberu a Force India. Údajně až 50 milionů dolarů přiteklo z kapes akcionářů. Bude zajímavé sledovat, jak se na rozpočtu podepíše odchod Fernanda Alonsa, jenž část mamutího platu dostal ve formě prostoru pro svoji módní značku Kimoa. Šeptá se, že Coca-Cola by měla určitý zájem přispět.

rozpočet: 220 milionů (205 milionů)
zaměstnanci: 760 (690)
body: 62 (30)

Haas

Smlouva o úzké technické spolupráci s Ferrari umožňuje Haasu bojovat v čele středu pole se suverénně nejnižším počtem zaměstnanců. Je ale správné dodat, že Ferrari to nedělá zadarmo, takže platby dodavatelům (včetně Dallary) spolknou mnohem větší část nevelkého rozpočtu. Na druhé straně, Haas našel titulárního sponzora a příští rok dostane i peníze za velmi pěkné páté místo v Poháru konstruktérů.

rozpočet: 130 milionů (120 milionů)
zaměstnanci: 250 (225)
body: 93 (47)

Renault

Tovární tým francouzské automobilky letos pokračoval v budování vlastní malé armády a měl rozpočet, jaký mu mohou nezávislé týmy pouze závidět, ale po odečtení zdrojů investovaných do pohonné jednotky vidíme, že stále nedosáhl ani velikosti McLarenu, natož špičkových týmů.

rozpočet: 190 milionů (180 milionů)
zaměstnanci: 625 (620)
body: 122 (57)

Red Bull

Red Bull se počítá mezi špičkové týmy, ale v hybridní éře neroste tak rychle jako Mercedes a Ferrari. Za to, že přesto vyhrává závody, zasluhuje uznání. Pěkných pár milionů ušetří díky jezdcům z juniorského programu Red Bullu, neplatí si žádného Hamiltona ani Vettela, ale přesto je v současnosti evidentně závislý na 88milionovém bonusu od FOM, vyjednaném před hybridní érou. Rozdělení týmu na Red Bull Racing a Red Bull Technology (jenž zaměstnává většinu zaměstnanců, ale pracuje i na jiných projektech) komplikuje počítání zaměstnanců.

rozpočet: 310 milionů (280 milionů)
zaměstnanci: 860 (760)
body: 419 (368)

Ferrari

Scuderia je pro sestavovatele statistik také oříšek, protože pod jednou střechou vyrábí vozy pro F1, motory pro F1, cestovní sporťáky i agregáty pro ně a ještě speciály pro závody GT. Podle tohoto odhadu jsou na tom týmy Ferrari a Mercedes z pohledu rozpočtu i počtu zaměstnanců zhruba stejně a nejspíš je zaděláno na jejich další duel v roce 2019.

rozpočet: 410 milionů (390 milionů)
zaměstnanci: 950 (900)
body: 571 (522)

Mercedes

Mercedes si vyrábí vlastní motory, což McLaren a Red Bull nemohou. Na rozdíl od Hondy má svůj vlastní tým, lepší základ než Renault a je násobně větší než Ferrari. Že od FOM dostává bokem "pouze" 75 milionů, zatímco Red Bull 88 a Ferrari 110, nakonec pomáhá dorovnávat síly, jinak by měl nejspíš rezervovány všechny tituly a poháry minimálně do roku 2020.

rozpočet: 400 milionů (365 milionů)
zaměstnanci: 950 (850)
body: 655 (668)

Komentáře ke článku