Novinky

  • 04.12.2022 Bad Zemřel bývalý pilot F1 Patrick Tambay, bylo mu 73 let.

  • 02.12.2022 Bad VC Číny F1 se nepojede ani v roce 2023, chybět bude počtvrté za sebou

  • 17.11.2022 Good Nico Hülkenberg se vrací do F1, v sezoně 2023 bude jezdit za Haas

Facebook Instagram

FIA dala červenou dalším sprintům

FIA dala červenou dalším sprintům

Jsou za tím prachy?

Týmům F1 se před sezonou, navzdory očekáváním, nepodařilo dohodnout na zvýšení počtu sprinterských sobotních závodů, proto budou opět pouze tři. Kamenem úrazu byl objem navýšení rozpočtového stropu, protože z většího množství závodů plynou nejen větší výnosy, ale také větší náklady. S dohodou týkající se příští sezony to, před setkáním Komise F1, už vypadalo velmi dobře.

Je to na programu, záměrem je zvýšit počet sprinterských závodů na šest,“ řekl Mattia Binotto, šéf týmu Ferrari, v rozhovoru pro RaceFans. "My budeme určitě hlasovat pro, protože tyto závody jsou dobré pro show i pro naše příjmy. Přijde mi logické podpořit to.

V podobném duchu se za společnost Formula One vyjádřil Ross Brawn. Jelikož nová Concordská dohoda zrušila Strategickou skupinu F1, o všem rozhoduje Komise F1 a následně potvrzuje Světová rada motorsportu FIA. Aby změna pravidla prošla, musí obdržet 25 ze 30 hlasů. Každý z deseti týmů má jeden hlas, majitelé F1 10 hlasů a FIA 10 hlasů. Je tedy zřejmé, že návrh může projít, pokud je proti třeba i polovina týmů, ale neprojde bez podpory majitelů a FIA. A FIA návrh na setkání zablokovala.

Podle zdrojů renomovaného webu Motorsport samotný nový prezident FIA, Mohamed ben Sulajem, partnerům oznámil, že návrh neprojde, aniž by byly odsouhlaseny dodatečné platby Federaci. V místnosti to údajně vzbudilo pozdvihnutí a jeden zdroj mluvil rovnou o chamtivosti. Do tiskové zprávy FIA uvedla úplně jiný, nikoli finanční důvod.

Po pozitivní zpětné vazbě od fanoušků i účastníků sportu po prvním ze tří sprintů sezony 2022 v Imole se Formule 1 a týmy shodly v názoru, že bude dobře zvýšit jejich počet v příštím roce na šest, přičemž formát by zůstal nezměněn. FIA sice podporuje zvýšení počtu sprintů, ale zároveň zvažuje dopad, který to bude mít na traťové týmy a personál. Později Komisi obeznámí s výsledkem.

Podle jedné verze jde Sulajemovi o dobro mechaniků, podle jiné o peníze do rozpočtu FIA. Foto: McLaren

Na setkání se mluvilo i o jiných záležitostech. Jelikož má od roku 2026 z pohonných jednotek zmizet MGU-H a současné vozy jsou ve srovnání s minulostí velmi těžké, panují obavy, že to může skončit nepříliš atraktivním poměrem výkon/hmotnost. Technici týmů mohou navrhnout řešení. Finančníci mají zase vypočítat rozumné navýšení rozpočtových stropů v krátkodobém i dlouhodobém horizontu, protože týmy, nebo alespoň většina z nich, se shodla v názoru, že celosvětová inflace učinila strop 140 milionů dolarů podstatně přísnějším, než byl původní záměr.

Řeč byla také o náhradě za zrušenou Velkou cenu Ruska. Po jejím škrtnutí z kalendáře se hodně mluvilo o Kataru, kde by ale hrozily logistické problémy kvůli pořádání Mistrovství světa ve fotbale 2022 a zároveň tam ještě v září bývají nesnesitelná vedra. Nejpravděpodobněji vypadají dva víkendy v řadě na městském okruhu v Singapuru, kde se poslední dva roky kvůli pandemii nezávodilo vůbec.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: FIA